امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
08/17 1394

ایران و جهان - با 155 میلیارد تومان سرمایه در مدت شش ماه فعالیت در آمد حاصل از قبولی اتکایی اش به 16 میلیارد و 764 میلیون تومان رسیده است یعنی چیزی حدود 11درصد سرمایه و فقط حدود 700 میلیون تومان سود از عملیات بیمه گری به دست آورده است! این شرکت بیمه 12 سال سابقه فعالیت دارد.

به گزارش ایران و جهان ، بیمه اتکایی امین که محدوده فعالیتش محدود به مناطق آزاد است در هیات مدیره خود نمایندگانی از بیمه های ایران، آسیا، دانا و شرکت های سرمایه گذاری خارجی و مراکز اقامتی مهر سیاحت سبا دارد و ریاست هیات مدیره آن را مدیرعامل سابق بیمه ایران یعنی جواد سهامیان مقدم عهده داربوده است، در حالی در طبقه بندی شرکت های بیمه های خصوصی قرار گرفته است که با ساختاری که در ادامه تشریح خواهد شد به نظر می رسد شرکتی دولتی است ! 
در ترکیب سهام داران این شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران با 16.20درصد، بیمه ایران با 20درصد، بیمه ایران معین با 8.92درصد، سرمایه گذاری بیمه ایران سبا با 11.10درصد، کارگزاری بورس بیمه ایران 0.57درصد و مراکز اقامتی مهر سیاحت سبا با 100 عدد سهم دیده می شود . البته در ترکیب سهام داران بیمه اتکایی امین بیمه دانا و البرز هرکدام با 7درصد و بیمه آسیا با با 16.79درصد هم دیده می شوند .این در حالی است که آئین نامه 40 در مواد 5 و 6 اذعان دارد که اشخاص حقوقي كه وزارتخانه ها، شركتهاي دولتي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي در آنها بيش از ۲۰ درصد سهم دارند نمی توانند در مجموع بيش از ۲۰ درصد در موسسه بيمه سهم داشته باشند .در ماده 6 آمده است در اجراي ماده (۳۳) قانون تاسيس ، از نظر اين آيين نامه مجموع اشخاص زير در هر حالت يك شخص محسوب مي شود: الف – شخص حقيقي متقاضي به علاوه اقارب مندرج در ماده مذكور .ب – اشخاص حقوقي كه شخص حقيقي متقاضي و يا اقارب مندرج در ماده مذكور در آن بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشند.پ – شخص حقوقي متقاضي به علاوه ساير اشخاص حقوقي كه متقاضي به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.ت – اشخاص حقوقي كه يك شخص حقيقي يا حقوقي همزمان به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد. 

اما گزارش بیمه اتکایی امین را با برداشت 688.279 دلاری یک شرکت اردنی از حساب مشترک این شرکت آغاز می کنیم .
آن طور که حسابرسان رسمی در گزارشات خود بنابرنامه دريافتي از وکيل حقوقي و مشاورين بیمه اتکایی امین آورده اند، گویا بابت خسارتهاي وارده در سنوات قبل به شرکت بيمه ارزش (شرکت اردني IGI )، مبالغ قابل توجهي مورد ادعاي شرکت اردنی است که بر اساس راي دادگاه کشور اردن ، بابت بخشي از ادعاي مزبور مبلغ 279ر688 دلار از حساب مشترک بیمه اتکایی امین با شرکت بيمه ارزش ( شرکت اردنيIGI ) برداشت شده، اما از اين بابت ثبتي در دفاتر شرکت بیمه اتکایی امین بعمل نيامده، ضمن اينکه مدارک مربوط به ادعاي مذکور و آراي محاکم قضايي مربوطه نيز به اين سازمان ارائه نشده است. بنابراین با احتساب نرخ برابری حدود 3500 تومان برای هر دلار حدود 2.4میلیارد تومان از حساب برداشت شده است.

ظاهرا این شرکت سپرده ای به مبلغ یک میلیارد و 926 میلیون تومان نزد بانک اردن- کویت مستقر در کشور اردن داشته است که شرکت اردنی IGI این حساب را مسدود کرده است .
همچنين مبلغ 56.1 ميليارد ريال مندرج در سرفصل بدهي به بيمه گران اتکايي بابت تعهدات ناشي از بيمه اتکايي شرکت مزبور منعکس شده، که ظاهرا تعیین تکليف نشده است .این شرکت در سایت خود درج کرده است که شرکت بیمۀ اتکایی امین در همۀ رشته‌های بیمه اعم از اموال، اشخاص و مسولیت فعالیت دارد و در قراردادهای اتکایی که با بیمه‌گران بین المللی منعقد شده است و در طرح‌های بزرگ نفتی و صنعتی به تناسب توان مالی خود مشارکت و تعهد دارد.
تشریح گزارش عملکرد شش ماهه بیمه اتکایی امین را با این توضیح آغاز می کنیم که سال مالی شرکت در  31 شهریور به پایان می رسد اما با توجه به اتمام سال مالی در 31 شهریور 1394 این شرکت پس از گذشت بیش از هفت ماه به تازگی گزارش 6 ماهه خود را که منتهی به 29 اسفند 1393 است ارائه می کند.

بیمه اتکایی امین با سرمایه 155 میلیارد تومان به تازگی به بازار فرابورس وارد شده در صورتی که در ترکیب سهام دارانش فعلا اعضا حقیقی دیده نمی شود و معلوم نیست که قرار است چه در صدی ازسهامش در بازار عرضه شود و مقدار سهام شناورش چقدر خواهد بود .
این شرکت در گزارش خود اعلام کرده که 144 میلیارد و 909 میلیون تومان سرمایه گذاری کوتاه مدت دارد.
البته در گزارش اخیر بیمه اتکایی امین می خوانیم شرکت 24 میلیارد و 188میلیون تومان مطالبات از بیمه گذاران ، 25 میلیارد و 180میلیون تومان ذخیره خسارت معوق وبالغ بر 17 میلیارد و 848 میلیون تومان هم بدهی به بیمه گذاران و نمایندگان دارد. بنابراین کفه ترازوی بدهی ها و مطالبات در این بخش تقریبا به طرف بدهی سنگینی می کند.
این شرکت در این دوره بالغ بر 16 میلیارد و 764 میلیون تومان حق بیمه صادره دارد یعنی حدود 11 درصد سرمایه فعلی و البته درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی آن به 3 میلیارد تومان و درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع به 11 میلیارد و 504 میلیون تومان می رسد . سود (زیان) ناخالص فعاليت بيمه ای بیمه اتکایی امین هم3 میلیارد و 722 میلیون تومان اعلام شده که این سود پس از کسر درآمد حاصل از ذخایر فنی به سود ناخالص فعاليت بيمه ای 711 میلیون تومانی می رسد .

این شرکت 15 میلیارد و 706 میلیون تومان درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری رااز محل سود سپرده های بانکی به شناسایی کرده لذا به نظر می رسد سرمایه گذاری های ناشی از سپرده های بانکی نقش اثر گذار اساسی برای شرکت داشته است .

بررسی های دقیق تر نشان می دهد که بیمه اتکایی امین در بخش سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان ذخیره کاهش ارزش سهام در نظر گرفته است .
آمارها نشان می دهد که ازذخیره خسارت معوق شرکت بالغ بر 16 میلیارد تومان آن مختص سهم نگه داری شرکت است ونیمی از ذخایر خسارت معوق سهم نگهداری یعنی رقم یعنی حدود 8 میلیارد تومان آن مربوط به رشته آتش سوزی است . 
بیمه اتکایی امین که در تسعیر ارز عملیاتی بالغ بر یک میلیارد و 450 میلیون تومان زیان در حساب های خود شناسایی کرده و نهایت اینکه در سود وزیان عملیات بیمه گری این شرکت در رشته آتش سوزی با زیان 4 میلیاردو 749 میلیون تومانی مواجه شده است.
لازم به اشاره است که مصطفی کیائی به نمایندگی از بیمه دانامدیرعامل این شرکت است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود