امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
09/25 1394

ایران و جهان - برنامه ها و عملکرد مرکز مدیریت ریسک انجمن حرفه ای صنعت بیمه تشریح شد .

به گزارش ایران و جهان ، مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای در نشستی مشترک با عبدالرسول عطایی مدیرعامل بیمه کوثر و حمید رضا نورعلیزاده رئیس مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک به معرفی و تشریح برنامه ها و عملکرد مرکز مدیریت ریسک پرداخت .

وی با بیان اینکه این انجمن از سه سال گذشته به عنوان نهادی توسعه ای فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از دست آوردهای مهم آن تاسیس مرکز مدیریت ریسک است، اذعان داشت که در این مدت 6شرکت بیمه ای برای دریافت گواهی نامه رتبه بندی مدیریت ریسک اقدام کرده اند.

حجاریان اذعان دارد که پس از خصوصی سازی زمانی که به سمت نظام بازار آزاد حرکت کرده ایم و در شرف تحولات بزرگ اقتصادی هستیم که به معنای دگرگونی دموکراسی و نظامات اقتصادی در اقتصاد است مسلما نیازمند نهادهای جدیدی هستیم که در نظام دولتی صرف نیازی به پیدایش آن نبود .وی اظهار امیدواری کرد که پس از برجام و رفع موانعی که ما در طول دوره های اخیر داشتیم به سمت دولت ساختارگرا حرکت کنیم و نهادهای نظام خصوصی در این دوره پدید آید .

حجاریان با بیان اینکه انجمن حرفه ای صنعت بیمه در حوزه های مختلفی نهاد سازی کرده که یکی از آنها مرکز مدیریت ریسک است اذعان دارد که این نهاد ها در انسجام مدرن نقشی اساسی دارند.
به گفته وی نهادهایی مانند انجمن حرفه ای محصول نهاد سازی جامعه مدنی اند و به سالم سازی نظام اقتصادی کمک شایانی خواهند کرد.حجاریان اذعان دارد که رتبه بندی شرکت های بیمه از سطح C آغاز شده است و با عزم شرکت ها ادامه خواهد یافت . وی اذعان دارد که در این زمینه نباید شتابزده عمل کنیم و باید رفته رفته شرکت ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم .

در ادامه این نشست عبدالرسول عطایی مدیر عامل بیمه کوثر به عنوان شرکتی که توانسته رتبه C+ را از این نهاد دریافت کند اعلام کرد که در شرکت متبوعش تلاش می کند تا از آیتم مدیریت ریسک به نحو مقتضی مراقبت کند.
وی با بیان ضرورت نگرش سیستمی به مدیریت ریسک اذعان داشت که عدم وجود قطعیت های متنوع،وجود شبکه هایی از اهداف در لایه های مختلف سازمان،ارتباط و وابستگی ریسک ها به یکدیگر دلایلی برای مراقبت از این آیتم است .عطایی نتیجه مراقبت از ریسک در این شرکت را بهبود ضرایب خسارت ،نسبت خسارت و سوددهی به سهام داران عنوان می کند.

در ادامه این نشست نورعلیزاده در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص اینکه بر مبنای کسب چه اطلاعاتی از شرکت های بیمه رتبه آن ها مشخص می شود عنوان می کند که در سطوح مختلف اطلاعات مختلفی از شرکت ها گرفته می شود اما کسب اطلاعات عمومی از شرکت ها ،وجود یک مسئول مستقیم کنترل ریسک و به طور کلی اینکه شرکت خط مشی مدیریت ریسک داشته باشد و بررسی ریسک های عملیاتی و یا سایر ریسک ها از جمله بخشی از الزامات است .اما به طور کلی باید عزم حرکت به سمت کنترل ریسک در شرکت به وجود بیاید و ضرورت آن خصوصا در سطح مدیریتی احساس شود .

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایران و جهان در خصوص اینکه آیا این گواهی نامه اعطایی صرفا مصرف داخلی دارد و یا می تواند معیار معتبری برای شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی که مایل هستند به بازار کشور ورود کنند محسوب می شود و آیا قرار نیست که این مرکز تحت لیسانس یک نهاد بین المللی و معتبر در این زمینه فعالیت خود را ادامه دهد اذعان داشت که استانداردهای تعریف شده در ارزیابی ها بر اساس استاندارد های ایزو 31000 و مدل بلوغ که الگویی بین المللی است برگرفته شده است .بنابراین اسفاده از استانداردهای بین المللی کمک خواهد کرد که در این زمینه آینه عملکرد شرکت ها باشیم .

البته در این بخش حجاریان نیز در توضیحاتی در خصوص حمایت نهادهای دولتی و یا بالادستی از این نهاد اذعان می کند که جامعه مدنی که چنین نهادهایی از دل آن بیرون آمده مبنای قانون اساسی دارد و شکل گیری آن ها با اتکا به متخصصان و خبرگان به لحاظ قانونی توجیه دارد .وی اذعان دارد که در جامعه مدنی مشروعیت از دولت گرفته نمی شود چراکه با کسب مجوز از وزارت کشور برای تشکیل این نهاد ها قانون همراه و ملازم آن ها است و این نهاد ها از نظام جدید حاکمیت مشروعیتشان را اخذ می کنند. به گفته وی برخی نهادهای مانند رتبه بندی مبنای مقبولت اجتماعی دارند که قدمت ، سابقه و اعتبار موسسین به آنها اعتبار می دهد . بر این اساس در نهادهای غیرانتفاعی که بحث تجاری در آنها جریان ندارد و بحث تقسیم سود بین سهام داران مطرح نیست تنها مباحث حرفه ای مانند مدیریت ریسک دنبال می شود .

در حاشیه این نشست نورعلیزاده در توضیحاتی تکمیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران و جهان در خصوص اینکه شرکت های بیمه به عنوان رقیب چگونه قرار است اطلاعات خود را در اختیار نهادی غیرانتفاعی قرار دهند که دست اندرکاران آن را مدیران صنعت بیمه تشکیل می دهند که وی اذعان داشت در این رتبه بندی بحث خط مشی،اهداف ،استراتژی ، فرهنگ سازمانی و مباحثی مانند ساختار حاکمیتی مدیریت ریسک،فرآیندهای مدیریت ریسک،مدیریت منابع و حفاظت از سرمایه ها و ... دنبال می شود و قرار نیست به اطلاعات ریز شرکت ها ورود کرد . صورت های مالی یکی دیگر از آیتم هایی است که در این مقوله مورد بررسی قرار می گیرد و با بررسی صورت های مالی نیازی به بررسی آیتم های دیگری نیست .

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایران و جهان در خصوص اینکه صورت های مالی شرکت ها به اذعان بسیاری از اصحاب فن در این رشته حساب آرایی می شود و معیار معتبری برای ارائه رتبه نیست و بر این اساس این نهاد کار بسیار دشواری را برعهده دارد اذعان کرد صورت های مالی یکی از آیتم های مورد بررسی است و مسلما در سطوح مختلف از اطلاعات مختلفی استفاده می شود . در این زمینه ارزیابان و مسئولین و مشاورین ریسک مستقر در شرکت ها نیز می توانند به راهبردهای بیشتر در این زمینه کمک کنند.
لازم به اشاره است که تاکنون شرکت های بیمه ملت ، رازی، کوثر، سینا،معلم و ما مورد ارزیابی قرار گرفته اند و سه شرکت اول موفق به کسب رتبه C+ شده اند.




.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود