امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
10/22 1394

ایران و جهان – بیمه مرکزی یکی از ساختمان های زیبا و منحصر به فرد خیابان های شمال شهر را در اختیار دارد ،ساختمانی میلیاردی که داستانی دنباله دار دارد .

برج پارس در خیابان آفریقا(جردن) که دارای نمایی زیبا و منحصر به فرد بوده و یکی از ساختمان های معروف این خیابان به شمار می رود قرار دارد که البته طبقه تحتانی آن در اختیار برخی بانک ها است و در کنار این طبقه پارکینگ های فوقانی نیز متعلق به بانک ها بوده است .
داستان این ساختمان به زمان روسای کل سابق باز می گردد که استقرار در آن ساختمان به زمان مدیریتشان کفاف نداده است، هرچند که برخی اعضای هیات عامل که در زمان تصمیم گیری در خصوص این ساختمان در بیمه مرکزی مسئولیت داشته اند ،همچنان بر مسند مسئولیت ها باقی مانده اند . بیمه مرکزی برج پارس را در سال 1388 خریداری کرده است که بنای تقریبی 17 هزار متربع دارد و تا سال 1392 مبلغ عمده ای از ثمن معامله را پرداخت کرده است که رقم تقریبی آن میلیاردی بوده است. اما داستان از آنجا شروع می شود که تعهدات مبنی بر انتقال اسناد مالکیت از سوی فروشنده مشخص نشده است .

بنابراین علیرغم پرداخت وجه این ساختمان توسط خریدار به دلیل عدم تنظیم صورت جلسه قطعی انتقال هنوز سند این ساختمان به نام بیمه مرکزی نیست .بر این اساس پرونده ساختمان بیمه مرکزی همچنان مورد سوال است و هنوز مشخص نیست که چگونه قرار است مالکیت این ساختمان میلیاردی به نام بیمه مرکزی سند بخورد .

از سوی دیگر ساختمان قدیمی بیمه مرکزی که آن هم در خیابان جردن قرار دارد بدون استفاده مانده است که ظاهرا محل اسقرار انجمن کارگزاران شده است و البته هیات تحقیق و تفحص نیز فضایی از این ساختمان را به خود اختصاص داده بود . در این سال ها فرشباف،کریمی و امین در بیمه مرکزی به ریاست رسیده اند و گویا هیچ یک از این مدیران نتوانسته اند نسبت به روشن سازی وضعیت ساختمان اقدام کنند. این در حالی است که برخی از اعضای هیات عامل که در این سال ها مشترکا بین این سه رئیس کل در مصدر مسئولیت ها باقی مانده اند نیز در این تصمیم گیری ها مرور داشته اند .

نکته قابل بحث اینکه آیا مجامع بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی آیا در این سال ها تکلیفی برای مجمع و روشن سازی وضعیت این اموال که دولتی محسوب می شود روشن نکرده است ؟
پرسش دیگر اینکه خرید چنین ساختمانی از سوی بیمه مرکزی مغایر با آئین نامه سرمایه گذاری نیست و یا اینکه اساسا بیمه مرکزی در شمول آئین نامه سرمایه گذاری قرار می گیرد ؟
به هرحال به نظر می رسد که بیمه مرکزی باید تکلیف دو ساختمان میلیاردی خود را که یکی از آنها با مشکلات نقل و انتقال سند همراه است و دیگری بلااستفاده مانده و خاک می خورد را روشن کند.

پیش از این سایت عماریون در مطلبی در تاریخ 14 اردیبهشت نودو دو با عنوان تبانی در خرید برج پارس( بیمه مرکزی)خیابان آفریقا اعلام کرده بود که اخیراً دادسرای کارکنان دولت پرونده ای در خصوص تبانی در انجام معامله برج پارس بیمه مرکزی واقع در خیابان آفریقا (جردن) مفتوح کرده است.

این سایت اعلام کرده است که موضوع از این قرار است که طی قراردادی برج پارس توسط مالکین آن آقایان "ص.س "، "ن.ف" ، "ع.ی" به بیمه مرکزی ایران فروخته می شود این در حالی است که شخصی به عنوان "ب.و" واسطه این معامله دولتی بوده و از باب واسطه گری و دلالی حدود 250 میلیارد ريال دریافت نموده است . شهود اینجاست که در معاملات دولتی ، قانون و عرف اینگونه است که هیأت کارشناسی ارزش ملک را تعیین می نمایند و کمیسیون معاملات مربوطه می بایست بر اساس گزارش هیأت کارشناسی اقدام به خرید ملک برای ارگان های دولتی نمایند.

.

  1. میهمان
    پاسخ 7 مهر 1400 21:26 زابلی زاده
    بالای این ملک طرح مشابه کلیسای بانوتن در شهر درسدن آلمان است

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود