امروز: چهارشنبه، 29 فروردین 1403
10/23 1394

ایران و جهان - محمد ابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی در نامه ای به مدیران عامل شرکت های بیمه در 200 دی ماه جاری اذعان داشته است که پیرو نامه معرفی سنهاب به عنوان تنها درگاه رسمی برای تبادل اطلاعات بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه اعم از سرزمین اصلی و مناطق آزاد، مقرر است دریافت اطلاعات رشته بیمه شخص ثالث و حوادث راننده با تعامل آنلاین بین سامانه سنهاب و سامانه های بیمه گری شرکت های بیمه دریافت شود و طی برنامه زمان بندی ابلاغی به مرور، کنترل شاخص های منتخب نیز به صورت آنلاین و در لحظه صدور و پرداخت خسارت انجام شود.

در ادامه این نامه اشاره شده است که موضوع فوق در جلسات عمومی سندیکای بیمه گران طرح و مورد بررسی قرار گرفته است و طی جلسات متعدد فنی با واحد های انفورماتیک و اتومبیل شرکت های بیمه و پیمانکاران فناوری اطلاعات ذی ربط از نقطه نظر فنی، این موضوع مورد تبادل نظر و تشریک مساعی بوده است .
در پایان این نامه رئیس کل اذعان دارد که طرح فوق در هیات عامل به تصویب رسیده است و برای اجرا ابلاغ می شود . شنیده های خبری حاکی از آن است که در طرح موسوم به کد یکتا که قرار است کلیه اطلاعات بیمه ای رشته ثالث و حوادث راننده به بیمه مرکزی به صورت آنلاین منتقل شود کدی به عنوان کد یکتا به بیمه نامه ها تعلق می گیرد و بیمه نامه ها بدون این کد از اعتبار لازم برخوردار نیست، به عبارت دیگر بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در نظر دارد تا کنترل نظارتی خود را از مبادی تولید کننده اطلاعات، نمایندگی و شعب شرکت های بیمه که عنوان عرضه کننده خدمات بیمه ای می باشند، آغاز نماید، یعنی به جای اینکه بیمه نامه صادر شود و سپس فرایند نظارتی انجام شود، از ابتدای فرآیند صدور نظارت بر عملیات بیمه گری آغاز خواهد شد، در واقع به نظر می رسد که بیمه مرکزی در این طرح قرار است یک تیر و دونشان را هدف بگیرد . در فاز اول اطلاعات لازم که پیش از این در بحث مالیات ها مطرح بود جمع آوری شده و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار می گیرد و در نشان بعدی از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می شود .

پیش از این مهدی نوروزی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سابق بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف، عملکرد و کاربرد های سامانه سنهاب(سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) که از دی ماه سال 1390 در دستور کار قرار گرفت پرداخته و اذعان داشت که این سامانه در ابتدا به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکتهای بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد.

به گفته وی اما در هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم، با رویکردی جامع نگرانه به آن پرداخته و هدف وسیع تر، تجمیع اطلاعات، فراهم آوردن امکان نظارت، هدایت شرکتهای بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت.
نوروزی در خصوص کاربردهای این سامانه اذعان کرده بود که سامانه سنهاب به صورت کلان مواردی چون انجام تکالیف قانونی برای تهیه سامانه جامع نظارتی، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکتهای بیمه به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه، امکان ارائه سرویس های ارزش افزوده به بیمه گذاران، ارائه سرویس های ارزش افزوده به شرکت های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش ها و داده های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی، میسر نمودن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه را فراهم نموده است.

وی توضیح داده بود که در فاز توسعه، سامانه های ثبت نام متقاضیان اخذ نمایندگی، ثبت نام نمایندگان، ثبت نام آزمون کارگزاران و ارزیابان بصورت کاملاً الکترونیکی همراه با پرداخت الکترونیکی (بدون مراجعه)، صورتهای مالی، تولید کتاب سال آماری، تأیید صلاحیت مدیران شرکتهای بیمه ، سامانه بازدید از دفاتر نمایندگان نسخه موبایل، اعلام صدور و اتمام بیمه نامه از طریق پیامک، استعلام نرخ و شرایط ریسکهای بزرگ و قراردادهای بیمه ای، قبولی و واگذاری اتکایی، پیاده سازی سرویسها (ثبت احوال، ستاد مبارزه با قاچاق، ثبت شرکتها و ...) و سامانه رسیدگی به شکایات مورد بهره برداری قرار گرفته است .

نوروزی،در این بازدید نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت های بیمه را یکی از ویژگی های این سامانه دانست و گفته بود که یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، فراهم کردن بستر و زیر ساخت های مناسب برای نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه است، که تا کنون بخش های زیادی از اطلاعات شرکت های بیمه از این طریق بطور رابطه مند ثبت شده است. کارکردهای این سامانه صرفا برای بیمه مرکزی نیست بلکه از طریق این سامانه شرکت های بیمه می توانند، پرونده بیمه ای یک بیمه گذار شامل بیمه نامه های صادره، الحاقیه، خسارات را رصد کنند.

استفاده از این سامانه، تبادل اطلاعات را میان شرکت های بیمه و بیمه مرکزی آسان کرده و بیمه گذاران نیز می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که سامانه سنهاب چه تعداد کاربر دارد، گفت: طبق آخرین آمار بدست آمده 1718 کاربر در سال 93 از این سیستم استفاده کردند که در مقایسه با سال 1391 که 273 کاربر این سامانه بوده اند، 573 درصد رشد داشته است.

به گفته وی در فاز توسعه در سال 93 حدود 270 میلیارد رکورد و 18 هزار و 521 گیگابایت داده در سامانه سنهاب ثبت شده است و این آمارها نشان از پیشرفت کار و حمایت های بیمه مرکزی و همکاری شرکت های بیمه است.
اما در همین جلسه ایران و جهان با مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سابق بیمه مرکزی این پرسش را مطرح کرد که فناوری اطلاعات با چنین برنامه ها و فازهای توسعه ای باید در سطح معاونت در بیمه مرکزی ارتقا پیدا کند که وی پاسخ داد این موضوع در دست بررسی قرار دارد .
بنابراین با چنین برنامه ای که قرار است از سال آینده به صورت جدی اجرایی شود باید ساختارهای فعلی بیمه مرکزی تقویت شود چراکه به نظر نمی رسد بیمه مرکزی با وجودساختار سازمانی سه اداره ای در ساختار ای تی چنین برنامه ای را راهبری کند!
بنابراین در فاز اول اهمیت توسعه و تقویت بخش ای تی در بیمه مرکزی از ضروریات پیاده سازی این طرح بزرگ به شمار می رود چراکه تولید کد یکتا برای بازاری که بیش از 40درصد آن در اختیار بخش ثالث قرار دارد ممکن است چالش هایی را برای بیمه مرکزی ایجاد کند چراکه کسب و کار شرکت های بیمه مسلما به کد یکتا وابسته خواهد شد و در این بخش پایداری سرویس هایی که از سوی بیمه مرکزی ارائه می شود از ضروریات خواهد بود .
پیش از این هیات وزیران نیز در مصوباتی به شرح زیر به دستگاه ها و سازمان ها مجوز تغییر در تشکیلات فاوا و ایجاد مرکز فاوا را داده است.

1.تصویبنامه شماره 45918/44406 مورخ 01/3/1389 ایجاد واحد فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری
2.بخشنامه شماره 52336/200 مورخ 89/10/1389 ضوابط تشکیلاتی واحد فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری
از آنجا که این مصوبات به گونه ای به لحاظ قانونی به بیمه مرکزی کمک خواهد کرد تا ضمن تقویت بخش فاوا سازمانی خود، به اهداف و برنامه های نظارتی که در قالب سامانه سنهاب در حال انجام است دستیابی پیدا کند، توجه جدی به تغییر ساختار سازمانی بخش فاوا از منظر اعضای هیات عامل بیمه مرکزی مغفول مانده و شاید در الویت بررسی و مداقه قرار نگرفته است.

بدون شک وابسته نمودن کل کسب و کار شرکت های بیمه به کد یکتا مستلزم توجه و دقت نظر به بخش فاوا می باشد، چرا که در صورت قطع شدن سرویس ان لاین و یا اختلال در شبکه ارتباطی و مخابراتی و سایر سرویس ها و بخش های یک مرکز داده ای که به عنوان ارائه کننده سرویس آن لاین فعالیت می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در صورت بی توجهی ممکن است عواقب غیر قابل جبرانی برای بیمه مرکزی به ارمغان آورد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود