امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
11/24 1394

ایران وجهان - در روزهای اخیر علی رغم پایان نه ماهه اول سال جاری وبا گذشت بیش از 23 روز از یازدهمین ماه سال برخی شرکت های بیمه هنوز گزارش های رسمی عملکرد خود را منتشر نکرده اند و سهام داران خود را در انتظار وضعیت عملکرد خود گذاشته اند . بر این اساس بیمه دانا یکی از شرکت هایی است که هنوز اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۰۶/۳۱ حسابرسی شده را منتشر نکرده است .
این شرکت گزارشی از پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه (حسابرسی نشده)و اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ (حسابرسی نشده) را نیز منتشر نکرده است .
یکی دیگر از شرکت هایی که هنوز گزارشات رسمی 6 ماهه حسابرسی شده خود را منشر نکرده است بیمه سینا است . این شرکت نیز گزارشی از پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۴/۱۲/۲۹ بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه (حسابرسی نشده)و اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۴/۰۹/۳۰ (حسابرسی نشده) را نیز منتشر نکرده است .
در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان در مادۀ 2 آورده است که ناشر موظف است اطلاعات موضوع این دستورالعمل را در مهلت مقرر، مطابق فرم‌هاي مورد نظر سازمان، بصورت الکترونیکی و یا کاغذی در سربرگ رسمی خود که به تأیید دارندگان امضای مجاز رسیده باشد، به سازمان ارسال و هم‌زمان به طرقی که سازمان تعیین می‌کند جهت اطلاع عموم منتشر نماید.
 همچنین در فصل سوم که موارد افشاء توضیح داده شده و در بخش اول که مربوط به گزارش‌ها و صورت‌هاي مالي سالانه و ميان‌دوره‌اي است، در ماده 7 آمده است :
ناشر بورسی مکلف است گزارش‌ها و صورت‌های مالی زیر را مطابق استانداردهای ملی و یا فرم‌هایی که توسط سازمان ارائه می‌شود، ظرف مهلت‌های مقرر تهیه و افشا نماید:
در بند چهارم می خوانیم صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي 6 ماهة حسابرسي شده حداكثر 60 روز بعد از پايان دورة 6 ماهه و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیۀ صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداكثر 75 روز پس از پايان دورة 6 ماهه.
البته قانونگذار در مادة 20-پیش بینی کرده است در صورت عدم رعایت هر یک از مواد این دستورالعمل، موضوع مطابق با فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و مقررات انضباطی مربوطه پیگیری می‌گردد.
باید منتظر ماند و دید که انتظار برای گزارش عملکرد این شرکت ها از سوی مسئولین با چه توجیهی رو به رو است ؟ آیا این مورد اهمال شرکت های بیمه است یا بی دقتی مقام ناظر در بررسی عملکرد این شرکت ها ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود