امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/8 1401

 

 

گروه سایبان - زمانی که رازپول برای نخستین بار گسترش آفت نظریه درگردان را در صنعت بیمه یادآوری کرد بسیاری باورنکردند که تا چه اندازه می تواند این نظریه گریبان گیر رشد و توسعه در این صنعت باشد.


بعد از آنکه مفید امینی مشاور فعلی رئیس کل و معاون سابق نظارت بیمه مرکزی به استناد یک بند از آئین نامه استخدامی و ظاهرا محرمانه بیمه مرکزی از نهاد کاملا دولتی ناظر به صندوق کاملا خصوصی ذخیره فرهنگیان مامور شد، کارشناسان به ضرورت توجه به چنین جابه جایی هایی تاکید و آنرا نقطه عطفی در توسعه کیفی صنعت بیمه ندانستند. 


هرچند که هنوز مشخص نیست که مفید امینی چطور حکم ماموریت به بخش خصوصی گرفته در حالی که حسابرس بیمه مرکزی در گزارش سالانه خود تاکید کرده که به رغم ابطال ماده 17 آئین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 21 و ماده 121 قانون مدیریت خدمات کشوری (اعزام کارکنان دولت به صورت مامور به سازمان ها و موسسات غیردولتی) ماموریت به بخش غیردولتی ممکن نیست. البته این روزها اداره ثبت شرکت ها در سایه سکوت ناظرین به پشتیبانی امین برای ممیزی برخی جا به جایی ها تبدیل شده است اما رفت و آمد از بخش دولتی به خصوصی و بالعکس به رویه ای بدیهی و آشکار در صنعت بیمه تبدیل شده تا جایی که به تازگی بیمه مرکزی از عملکرد موثر هیات مدیره یک شرکت بیمه خصوصی تقدیر کرده و آنرا حائز شرایط دریافت نمره مثبت دانسته است. اما چرا این موضوع قابل تامل است؟


بر این اساس در راستای اجرای تبصره 2 ماده 3 ضوابط کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی جهت تصدی مشاغل کلیدی صنعت بیمه محمود حق وردیلو، مدیرکل نظارت مالی بیمه مرکزی پیشنهاد موضوع تقدیر و اختصاص نمره مثبت از عملکرد اعضای وقت هیئت مدیره یک شرکت خصوصی را در دستور کار کمیته ارزیابی بیمه مرکزی قرار داده. این نمره مثبت برای عملکرد سال های 1397 تا 1400 این شرکت بیمه ای درخواست شده.


اما نکته جالب در این خصوص این ست که یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت بیمه ای در حال حاضر از همکاران هم رده حق وردیلو در بیمه مرکزی است که در پی این جا به جایی ها از بخش دولتی به بخش خصوصی رفته و حالا مجددا به میز دولتی خود بازگشته است.


بنابراین با چنین اقدامی بهتر بود بیمه مرکزی ارائه نمره مثبت به اعضای هیات مدیره شرکت های بیمه را از مجموعه هایی کلید بزند که دچار چنین ابهامات مدیریتی نباشد.


نمره مثبت بیمه مرکزی برای عملکرد سال های 1397 تا 1400  به هیات مدیره این شرکت بیمه ای شاید که درآینده ای نزدیک معلوم شود که چطور به کار اعضای هیات مدیره وقت خواهد آمد اما نقدا در کارنامه این مدیر هم رده حق وردیلو در بیمه مرکزی نشسته است.


بیمه مرکزی در شرایط فعلی در دوگانگی مدیریت به سر می برد چراکه از یک سو به بحث نوآوری در صنعت بها می دهد و از سوی دیگر بدیهیات اصول مدیریت علمی را نادیده می گیرد. بنابراین به نظر می رسد برای مدیریت کارآمد یک صنعت، بهتر است بیمه مرکزی پیش از ورود به هر دستورالعمل دیگری ابهامات داخلی را برطرف کند تا این دوگانگی ها به اعتبار نهاد ناظر لطمه وارد نکند. 

این در حالی است که چندی پیش بیمه مرکزی به اعضای هیات مدیره یک شرکت بیمه بابت عملکرد چند سال پیش نمره منفی داد. شرکتی که  معاون نظارت پیشین، مدیرعاملش شد و البته رازپول به زودی به ابعاد آن جلسه به صورت ویژه خواهد پرداخت. حال سوال این است که مکانیزم نمره مثبت و منفی تا چه اندازه قرار است یار دوازدهمی باشد در صنعت بیمه؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود