امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
11/4 1401

گروه سایبان - آزمون استاد هاشمی در بیمه سینا با چه نتیجه ای به پایان می رسد؟


وقتی انتخابات اعضای هیات مدیره بیمه سینا در ابتدای سال جاری برگزار شد و فرد گمنامی مانند علی استاد هاشمی به عضویت هیات مدیره این شرکت بیمه ای درآمد، اهالی صنعت بیمه تصور هم نمی کردند که او روزی معاون نظارت بیمه مرکزی شود.


اما به هرحال عمر عضویت او در این شرکت بیمه ای طولانی نبود و او یک راست از اولین تجربه مدیریت خود در صنعت بیمه یعنی عضویت در هیات مدیره بیمه سینا به هیات عامل نهاد ناظر عزیمت کرد.

 

اما حالا اتفاقات پیرامونی خواستگاه اولیه او در صنعت بیمه بعنی بیمه سینا این پرسش را ایجاد کرده که نتیجه آزمون استاد هاشمی در نظارت بر عملکرد شرکتی که بالغ بر 700 میلیارد تومان زیان انباشته دارد چیست؟


بیمه سینا که این روزها مشمول ماده 141 قانون تجارت است، نه تنها رسما اعلام کرده که بالغ بر 705 میلیارد تومان زیان انباشته دارد که مرزهای ماده 141 قانون تجارت را  با سرمایه ای 587 میلیارد تومانی درنوردیده بلکه مدیرعامل این شرکت در پاسخ به نهاد ناظر بورسی در خصوص کاهش 100 درصدی تغییرات سایر ذخایر فنی اذعان کرده که با عنایت به بند 5 گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل و به دلیل مغایرت آئین نامه شماره 58 با استاندارد حسابداری 28 ، و مذاکرات صورت گرفته با بیمه مرکزی به منظور برگشت ذخایر مربوطه با توجه به تبصره 2ماده 14 آیین نامه شماره 58 بیمه مرکزی صورت پذیرفته است. بدیهی است با توجه به اینکه صورت های مالی سالانه توسط نهاد ناظر مورد بررسی قرار می گیرد در صورت عدم موافقت نهاد ناظر با آزادسازی ذخیره مذکور، در تعدیل صورت های مالی سالانه اعمال می گردد.


این در حالی است که تبصره 2 ماده 14 آئین نامه 58 صراحتا اعلام کرده که  در صورتی که بر اثر وقوع حوادث طبیعی و فاجعه‌آمیز، ضریب خسارت در هر یک از رشته‌های بیمه غیرزندگی از 85 درصد تجاوز نماید، مؤسسه بیمه مجاز است مازاد خسارات ایجاد شده ناشی از وقوع حوادث مذکور را از محل ذخایر فنی تکمیلی و خطرات طبیعی جبران نماید. استفاده از این ذخیره در سایر موارد منوط به پیشنهاد مؤسسه بیمه و تصویب شورای‌عالی بیمه خواهد بود.


به عبارت دیگر بدون مجوز شورای عالی بیمه معلوم نیست که بیمه سینا در مذاکره با چه بخشی در بیمه مرکزی اقدام به آزادسازی ذخایر کرده است، موضوعی که معلوم نیست ناظر بیمه ای بر چه اساسی با آن موافقت به عمل آورده است؟ لازم به ذکر است که آزادسازی ذخایر در زمان معاونت نظارت علی استاد هاشمی عضو پیشین هیات مدیره بیمه سینا صورت پذیرفته است. البته در صورت بازگشت این ذخایر تعدیل صورت های مالی بیمه سینا و افزایش زیان انباشته آن نیز قابل تامل است.


از سوی دیگر بیمه سینا در حالی مشمول ماده 141 قانون تجارت است که علی رغم گذشت چندین ماه از اعلام صورت های مالی با زیان انباشته قابل تامل وضعیت ترمیم سرمایه خود را برای خروج از این وضعیت اطلاع رسانی نکرده.


در سایه چنین وضعیتی از 13 آذر ماه سال جاری همزمان با روز بیمه، قیمت هر سهم این شرکت از 1498 ریال به 2172ریال در سوم بهمن ماه رسیده است و سرمایه گذاران این سهم بالغ بر 45 درصد رشد را شاهد بودند. اما سوال این است که در کمتر از 2 ماه اخیر چه اتفاقی در بیمه سینا روی داده که سهام این شرکت با چنین رشدی مواجه باشد؟ هرچند که مراقبت از وضعیت سهام و رشد آن در حیطه اختیارات بیمه مرکزی نیست اما مطالبه برنامه خروج از ماده 141 و دلیل آزادسازی ذخایر بدون مجوز شورای عالی بیمه قطعا از وظایف استاد هاشمی است که انتظار می رود بدون توجه به تعاملات پشین و به عنوان یک ناظر بی طرف به آن رسیدگی کند.





...

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود