امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/19 1401

گروه سايبان - بيمه دانا در محاسبات ٩ ماهه ادعا كرده كه زيان انباشته را كاملا مستهلك كرده اما اين موضوع چقدر واقعي است و چطور تبيين شده؟
رضا جعفری این بار در بیمه دانا با فاصله چندین روزه ازصورتجلسه  تنظیمی در خصوص زمين هاي علي آباد و بدون دریافت ومشخص شدن نحوه واریز وجه ناشی از این صورتجلسه به استقبال سود رفته  و  با شتاب نسبت به شناسایی قطعی درآمد غیر عملیاتی در صورت های مالی ‌شناسایی در گزارش 9 ماهه به مبلغ 6500 میلیارد تومان اقدام كرد، موضوعی که ابهامات بسیاری را ایجاد کرده است.

شفاف سازی اطلاعات در مورد زمین های علی آباد بیمه دانا از چندی پیش سبب شده که بورس واکنش مثبتی به سهام این شرکت بیمه ای نشان دهد، اما حالا این شرکت بیمه ای بدون دریافت منابع حاصل از واگذاری این زمین ها در سرفصل های مالی خود تغییراتی را ایجاد کرده که سبب شگفتی است.

در اطلاعات افشا شده از این شرکت بیمه در آخرین توافقات با ارتش عنوان شد که ارزش ریالی پلاک ثبتی فوق بر مبنای گزارش هیات کارشناسی از محل ظرفیت بند ب تبصره 5 قانون بودجه کل کشور در سال 1401 و یا پیش بینی در قانون بودجه 1402 به شرکت بیمه دانا پرداخت و متعاقبا سند زمین مذکور به نام دولت به نمایندگی از ودجا با بهره برداری آجا منتقل شود. البته ارتش تائید کرده این فرماندهی مشروط به عدم تاثیر گذاری کاهشی ارزش کارشناسی ملک فوق در بودجه جاری و آتی با اجرای صورت جلسه مذکور موافقت دارد.

بند ب تبصره 5 قانون بودجه 1401 چه ظرفیتی دارد؟

در این بند آمده که به دولت اجازه داده مي شود براي تأمين مالي مصارف اين قانون تا سقف هشتصد و شصت هزار ميليارد ريال، انواع اوراق مالي اسلامي (ريالي - ارزي) از جمله اسناد خزانه اسلامي كه منطبق بر قوانين و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامي باشد، را منتشر و منابع حاصل از انتشار نقدي اوراق را به رديف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) اين قانون واريز و اسناد خزانه اسلامي موضوع رديف درآمدي۳۱۰۱۰۳ جدول شماره (۵) اين قانون را با حفظ قدرت خريد و با سررسيد تا پايان سال ۱۴۰۴ منتشر و به طلبكاران دستگاههاي اجرائي بابت تأديه مطالبات واگذار كند.

گزارش سود وزیان بیمه دانا نشان می دهد که این شرکت 9 ماهه امسال را با شناسایی سود 6500 میلیارد تومانی به پایان برده که 5200 میلیارد تومان آن از بابت درآمدهای غیرعملیاتی است. جزئیات اطلاعات این شرکت بیمه ای در ترازنامه اما بیانگر بالغ بر 5600 میلیارد تومان حساب دریافتنی است. به عبارت دیگر بیمه دانا بدون دریافت منابع مالی حاصل از واگذاری این زمین ها به استقبال سود در صورت های مالی رفته است.

اما از شگفتی های ترازنامه این شرکت موضوع مالیات 24 میلیون تومانی پرداختنی است که این سوال را ایجاد کرده که چطور این شرکت با چنین سودی تنها باید 24 میلیون تومان مالیات پرداخت کند؟

صورت های مالی بیمه دانا در سال گذشته دارای زیان انباشته 2800 میلیارد تومانی است. موضوع سهام داران این شرکت بیمه ای که بخش قابل توجهی از آن سهام داران عدالتند و پرتفوی فرهنگیان سبب شده که این شرکت با پرتفوی 12 هزار میلیارد تومانی خود در 9 ماهه امسال در کانون توجهات قرار گیرد، چراکه دولت از یک سو جریان مهم و حساس سهام داران عدالت را در این شرکت بیمه ای مراقبت می کند و از سوی دیگر پرتفوی مهم وزرات آموزش و پرورش به عنوان بخش مهم و فرهیخته ای از جامعه از ظرافت خاصی برخوردار است.

رضا جعفری مدیرعامل این شرکت در گزارش تفسیری مدیریتی خود از گزارش 9 ماهه امسال بیمه دانا آورده است: افزایش سایر درآمدهای غیرعملیاتی به مبلغ مذکور بابت توافقات در خصوص اراضی علی آباد است. او عنوان کرده که با پیگیری های مستمر و بعدی و تشکیل جلسات متعدد با ارتش و مقامات و مراجع ذی ربط در این رابطه مکاتبات لازم از سوی شرکت بیمه دانا و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت استفاده از ظرفیت قانونی موضوع بند ب تبصره 5 قانون بودجه سال 1401 به منظور پرداخت و کارسازی ارزش زمین به میزان مذکور به شرکت بیمه دانا از محل یاد شده به وزارت امور اقتصادی واصل گردید که موضوع کماکان تا حصول نتیجه نهایی تحت پیگری قراردارد.

بنابراین در حالی که صراحتا در گزارش تفسیری مدیریت عنوان شده که پیگری موضوع کماکان ادامه دارد شناسایی سود آن در صورت های مالی جای پرسش است.

بیمه دانا در حالی این سود که شناسایی کرده که متعاقب آن ملزم به پرداخت مالیات و سود به سهام داران است. به عبارت دیگر این نحوه شناسایی سود علی رغم وصول مطالبات معلوم نیست چه آثار زیان باری را بر عملکرد بیمه دانا با ٥٤ ميليون سهامدار سهام عدالت خواهد داشت.

این در حالی است که در صورت جریان وجوه نقد بیمه دانا این مبلغ را جز دریافت های نقدی حاصل از فروش دارایی آورده است!

با چنین مکانیزمی حالا بیمه دانا نه تنها زیان ناشی از عملکرد سال گذشته را مستهلک کرده بلکه سود هم در حساب ها ساخته است. موضوعی که به نظر می رسد سهام داران این شرکت و وزارت اقتصاد به عنوان یکی از حامیان اصلی او باید توجه لازم را به آن داشته باشند.

اما حالا که او بدون دریافت منابع حاصل از واگذاری زمین ها به اذعان گزارش تفسیری مدیریت این سود را شناسایی کرده آیا انتشار اوراق خزانه بابت واگذاری این زمین ها تا پایان سال محقق خواهد شد؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود