امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/4 1401

گروه سایبان - یک پرونده قدیمی در بیمه سینا منتج به جریمه 97 میلیارد تومانی برای این شرکت شده.

موضوع سال 1394 و به مطالبه حق بیمه پرداختی بانک صادرات در فاصله اتمام قرارداد اعتباری اول تا تمدید قرارداد اعتباری دوم باز می گردد که بیمه سینا به عنوان لیدر کنسرسیوم با بانک صادرات منعقد کرده است.  


اما ظاهرا با وجود عدم تمدید بیمه نامه، حق بیمه پرداختی به بانک صادرات بازپرداخت نشده و حالا این بانک علاوه بر اصل حق بیمه و هزینه های دادرسی و کارشناسی، جریمه تاخیر تادیه را مطالبه کرده که به گفته مدیرعامل این شرکت بالغ بر 97 میلیارد تومان است. البته مدیرعامل بیمه سینا اعلام کرده که 25 درصد این پرونده اتکایی نزد بیمه مرکزی داشته است.


بیمه سینا در حالی به عدم بازپرداخت حق بیمه دریافت شده توسط رای دادگاه محکوم شده که در سال های اخیر بخش قابل توجهی از منابع آن نزد بیمه گذاران و نمایندگان قفل بوده تا جایی که مطالبات شرکت در این سرفصل در 6 ماهه ابتدای سال جاری به بیش از 2 هزار 200 میلیارد تومان رسیده. این در حالی است که حق بیمه صادره شرکت حدود هزار و صد میلیارد تومان بوده. به عبارت دیگر بخشی از حق بیمه نامه صادره سال گذشته نیز وصول نشده.


بررسی ها مبین این نکته است که حق بیمه های سررسید گذشته دو تا سه ساله این شرکت بالغ بر 70 میلیارد تومان بوده که 67 میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش برای آن در نظر گرفته شده. آسیب شناسی این مطالبات می تواند سبب پاسخ به این پرسش باشد که آیا 2200 میلیارد تومان منابع این شرکت که در سرفصل مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران طبقه بندی شده چقدر قابلیت بازیافت دارد؟


از سوی دیگر این شرکت در صورت های مالی 6 ماهه افشا کرده که 871 میلیارد تومان زیان انباشته دارد.


حسابرس نیز افشا کرده که به دليل فقدان پوشش بيمه‌اي حدفاصل خاتمه و شروع دو قرارداد بيمه اعتباري في‌مابين بانک صادرات ايران با کنسرسيوم صنعت بيمه، به راهبري واحد مورد گزارش، بانک مزبور دادخواست استرداد وجوه واريزي از تاريخ اتمام قرارداد اول تا شروع قرارداد دوم، هزينه‌هاي دادرسي و تأخير تأديه را به مراجع قضائي ارائه نموده که طبق رأي قطعي دادگاه تجديدنظر و برگ اجرائيه صادره، واحد مورد گزارش محکوم به پرداخت مبلغ 155 ميليارد ريال مشتمل بر اصل خواسته و هزينه‌هاي دادرسي به انضمام خسارت تأخير تأديه حدودا   به مبلغ 970 ميليارد ريال براساس شاخص تورم سالانه بانک مرکزي شده است. در اين خصوص اصل خواسته و هزينه‌هاي دادرسي به مبلغ مذکور در حسابها منظور شده ليکن خسارت تأخير تأديه به ميزان تقبل هر يک از اعضاي کنسرسيوم تعيين و در حسابها شناسايي نشده است. به دليل عدم دسترسي به اطلاعات مزبور تعيين دقيق مبلغ تعديلات براي اين موسسه ميسر نشده است.

اما با توجه به اینکه بیمه سینا در این قرارداد لیدر بوده است باید دید که آیا اعضای کنسرسیوم جریمه تاخیر را خواهند پذیرفت یا طبق قراردادهای کنسرسیومی لیدر موظف به بازپرداخت و بازیافت منابع از اعضا بوده است؟


با احتساب این رقم در حساب های مالی و ذخيره خسارت‌هاي معوق که به گفته حسابرس بدون در نظر گرفتن روند خسارت‌هاي گذشته و مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي (خسارت‌هاي واقع شده) محاسبه شده و در اين خصوص براساس گزارش‌هاي اخذ شده از نرم‌افزارهاي فني شرکت، خسارت‌هاي پرداختي مربوط به حوادث در سنوات اخير به مراتب بيشتر از ذخيره ايجادي از اين بابت بوده و ايجاد ذخيره مازاد حداقل به مبلغ 632 ميليارد ريال و براساس آن تعديل سهم بيمه‌گران اتکايي از ذخاير فني و ذخيره ريسک‌هاي منقضي نشده ضروريست، سرفصل زیان انباشته این شرکت متاثر خواهد شد.


با وجود همه این موارد باید دید که آیا سهام دار عمده این شرکت عزمی برای ساماندهی به وضعیت فعلی دارد؟ اطلاعات رسمی نشان می دهد که دو تن از اعضای هیات مدیره این شرکت بیمه از ترکیب هیات مدیره بیرون رفته اند. اضافه شدن مدیران متخصص احتمالا می تواند وضعیت بیمه سینا را که در پایان سال گذشته مالی 573 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و در 6 ماهه امسال این زیان به 871 میلیارد تومان رسیده، اصلاح کند.





گزارشات رسمی اذعان دارد که آيين‌نامه ماده 13 قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد و ضوابط مربوطه در خصوص دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي کارشناسي و سابقه کار مفيد و مرتبط با موضوع فعاليت شرکت بابت برخي از اعضاي هيئت مدیره و نگهداري اسناد، مدارک و مستندات مربوط به احراز صلاحيت مديرعامل توسط اعضاي هيئت مديره براساس ضوابط مربوط به تبصره ماده 2 آيين‌نامه فوق‌الذکر نزد شرکت رعایت نشده است. این در حالی است که ماده 9 آيين نامه شماره 75 در خصوص عدم اشتغال به کار اعضاي هيئت مديره در دستگاه‌هايي که به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي‌کنند، نیز مورد ابهام قرار گرفته و ظاهرا رعایت نشده.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود