امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
09/21 1401


گروه سایبان - نیما مومنی زاده از کارمندان بیمه مرکزی است که رزومه او حالا به واسطه حضور در کرسی مدیرعاملی بیمه حکمت صبا پربارتر شده اما عملکرد او برای این شرکت بیمه ای چقدر با بازده همراه بوده است؟


اخیرا گزارش 6 ماهه حسابرسی شده بیمه حکمت صبا منتشر شده است. نیما مومنی زاده از کارمندان بیمه مرکزی است که از 14 ماه گذشته در بیمه حکمت صبا به عنوان مدیرعامل ایفای مسئولیت می کند.


ذیل صورت های مالی این شرکت بیمه را، او به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره، غلامحسین چایچی به عنوان رئیس هیات مدیره، مصطفی مداح به عنوان نائب رئیس هیات مدیره، احمد پورمندبه عنوان عضو هیات مدیره،شهرام سلامتی به عنوان عضو هیات مدیره امضا کرده اند. 

نیما مومنی زاده را از نزدیکان شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن در مجلس در صنعت بیمه می شناسند، اما او قرابت دیگری نیز با نهاد ناظر دارد. نیما مومنی زاده از یک سو از هم استانی های معاون پیشین نظارت و از سوی دیگر از همکاران وی در بیمه مرکزی بوده است. اما نتیجه عملکرد نیما مومنی زاده به عنوان عالی ترین مقام اجرایی شرکت علی رغم چنین موضوعاتی چیست؟

صورت های مالی بیمه حکمت صبا نشان می دهد علی رغم اینکه این شرکت بیمه ای توانسته زیان انباشته خود را کنترل کند اما بررسی های دقیق تر نشان از مفاهیم دیگری در صورت های مالی دارد.


بیمه حکمت صبا در حالی در 6 ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 271 میلیارد تومان بیمه نامه فروخته و رشد قابل توجهی را در زمینه صدور بیمه نامه رغم زده که بالغ بر 513 میلیارد تومان مطالبات و اسناد دریافتنی در همین مدت دارد.


البته مباحث مالی این شرکت بیمه ای به همین جا ختم نمی شود تا جایی که حکمت صبا علی رغم افزایش عمده رغم مطالبات بالغ بر 143 میلیارد تومان نیز خالص خسارت پرداختی گزارش کرده است.


از سوی دیگر کل پرتفوی این شرکت بیمه ای در پایان سال گذشته بالغ بر 345 میلیارد تومان بوده است و جمع کل مطالبات و اسناد دریافتنی نیز در همین مقطع به 320 میلیارد تومان رسیده.


به عبارت دیگر مدیران این شرکت در 6 ماهه امسال دو برابر حق بیمه صادره، مطالبات در این شرکت ثبت کرده اند. صورت های مالی نشان می دهد که روند مطالبات این شرکت نه تنها سیر نزولی نداشته بلکه به استناد اطلاعات ذیل بند 20 صورت های مالی ذخیره نیز برای حساب ها منظور نشده است و بخش قابل توجهی از مطالبات در سرفصل جاری طبقه بندی شده در حالی که صادره های امسال این شرکت 271 میلیارد تومان است.


به هر حال حاصل این عملیات که بیش از 229 میلیارد تومان آن صدور بیمه شخص ثالث است، منتج به سود 15 میلیارد تومانی در 6 ماهه امسال بوده است.


اما بند 4 گزارش حسابرس تیر خلاصی نیز بر پیکر این سود قابل تامل از شرکتی با سرمایه 311 میلیارد تومان زده است و اذعان کرده که این شرکت در بخش سرمایه گذاری ها نیز باید تجدید نظر می کرد چراکه سرفصل سرمايه گذاري در اوراق بهادار و سپرده هاي بانکي موضوع يادداشت 24 صورتهاي مالي، شامل مبلغ 484 ميليارد ريال سرمايه گذاري جاري سريع المعامله در بازار مي باشد. در اين خصوص، تفاوت بهاي تمام شده و خالص ارزش فروش پرتفوي سهام در تاريخ صورت وضعيت مالي مبلغ 72 ميليارد ريال مي باشد که از بابت آن ذخيره اي در حسابها منظور نشده است. 

بنابراین حکمت صبا در بخش عملیات مالی و سرمایه گذاری با پرسش های بسیاری رو به رو است.

سوال این است که بازده بدون ریسک سهام داران بیمه حکمت صبا با سرمایه 311 میلیارد تومانی در این مقطع چقدر است؟ و اگر این سرمایه مثلا در بانک سرمایه گذاری شده بود، بازده سهام داران چقدر بود؟

بیمه حکمت صبا چه برنامه ی جدی ای را برای وصول این مطالبات دارد؟ نقش نظارتی، معاون نظارت پیشین بیمه مرکزی در برابر چنین عملکردی چیست؟ آیا نهاد ناظر مانند تجربیات سایر شرکت ها قرار است که مدیران را در سال های بعد برای پاسخ گویی فرا بخواند؟ 


بیمه حکمت صبا اولین تجربه مومنی زاده به عنوان مدیرعامل بوده و وی از کارمندان بیمه مرکزی است. 






















.






.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود