امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
09/17 1401

گروه سایبان - رازپول به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد، معاون نظارت بیمه مرکزی عضو کمیته حسابرسی داخلی «تاپیکو» است.




 






به گزارش رازپول، علی استاد هاشمی معاون نظارت بیمه مرکزی در حالی به عنوان عضو کمیته حسابرسی داخلی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» معرفی شده که این شرکت دارای 59 شرکت مدیریتی، سهامدار 26 شرکت غیرمدیریتی، دارای 9 درصد از کل ظرفیت تولید محصولات اصلی پتروشیمی در کشور، دارای 20 درصد از ظرفیت تولید تایر در کشور، دارای 11 درصد از ظرفیت تولید فراورده های پالایشی در کشورو دارنده 49درصد از سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس - بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است. البته این شرکت ظرفیت ها و قابلیت های دیگری نیز دارد.


استاد هاشمی از 23 مهر سال جاری به عضویت کمیته حسابرسی این شرکت درآمده است و جلسه اخیر این کمیته در اول آذر ماه سال جاری تشکیل شده است.

عضویت او در کمیته حسابرسی داخلی تاپیکو در حالی است که نامبرده هنوز برنامه های نظارتی خود در صنعت بیمه را اعلام نکرده و شرکت های بیمه هنوز با راهبردهای نظارتی جدید با حضور وی آشنا نشده اند.  


علی استاد هاشمی در حالی عضو کمیته حسابرسی داخلی شرکت بزرگ تاپیکو است که احتمالا حضور وی به لحاظ قانونی دارای موانع قانونی نیست، اما اینکه معاون نظارت صنعت بیمه زمان خالی دارد که صرف مسائل سایر بنگاه های اقتصادی کشور کند از جمله شگفتی های مدیریتی است.


این در حالی است که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در سخنرانی های خود همواره به مباحث نظارتی بیمه مرکزی در دوران گذشته نقدهایی وارد کرده است، اما حالا این سوال مطرح است که آیا استاد هاشمی که تجربه چندانی در صنعت بیمه ندارد و احتمالا علاقه مندی هایی را در سایر صنایع کشور دارد، می تواند راهبردهای وزیر اقتصاد را پیاده سازی نماید؟

اما حالا حضور او در تاپیکو موضوع احتمالات تعارض منافع را روی میز دولتمردان قرارداده است.


این در حالی است که صنعت بیمه در خصوص موضوع تک شغل بودن نمایندگان بیمه نیز قوانین سخت گیرانه ای دارد.

وزیر اقتصاد، در مراسم معارفه رئیس کل بیمه مرکزی "تغییر وضعیت نظارت های اثر بخش در صنعت بیمه" را یکی از مطالبات خود عنوان و تأکید کرد: من گزارش های فصلی و شش ماهه صنعت بیمه در این ارتباط را از بیمه مرکزی خواهم خواست و از آقای بهزادپور و همکاران می خواهم، گزارش هایی را تهیه کنند که مشخص کند، کار "نظارت های مؤثر" در این صنعت چقدر پیش رفته و کدام مسیر ها را باید، با چه سرعتی طی کنیم.


خاندوزی محور دیگر مطالبات خود را "قاعده گذاری صنعت بیمه بدون شرایط تعارض منافع" عنوان کرد و گفت: شما بهتر از من، مواردی را بخاطر می آورید که در سنوات گذشته؛ تعارض منافعی بین سیاست گذاران و تصمیم سازان، اعمال کنندگان و مجریان تصمیمات در حوزه صنعت بیمه، وجود داشته است و همین موارد هم موجب شده است، بیمه مرکزی نتواند با حریت کامل اعمال مقررات کند.


اما در حالی که راهبردهای نظارتی جدید برای صنعت شفاف نشده و در حالی که معاون نظارت بیمه مرکزی دل در گرو صنایع و بنگاه های اقتصادی دیگر دارد آیا می توان به نظارت های موثر در صنعت بیمه امیدوار بود؟

آیا معاون نظارت در بیمه مرکزی زمان خالی برای پرداختن به موضوعات دیگر دارد؟

برخی سوابق استاد هاشمی در ذیل آمده است. البته او در سال جاری چند ماه عضو هیات مدیره بیمه سینا بود. برخی کارشناسان تجربه کم او در حوزه بیمه را مورد انتقاد قرار دادند.  چندی پیش این پرسش مطرح شد که او برای عضویت در هیات مدیره بیمه سینا چند بار به مصاحبه رفته است؟ آیا او در نخستین مصاحبه به عنوان عضو هیات مدیره پذیرفته شده؟


 








 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود