امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
08/24 1401

گروه سایبان - محمدرضا پور‌ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست شورای عالی بیمه اخیرا بیان کرده با توجه به گزارش ماده ۲۳۴ برای تخلفات دولت در خصوص عدم اختصاص بیمه شخص ثالث به سرفصلهای مشخص شده در قانون در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهد گرفت.

 

پورابراهیمی افزود: متاسفانه علی رغم اختصاص بیش از ۳۰ درصد از منابع بیمه به موضوع بیمه شخص ثالث، با وجود بیش از   ۱۶ هزار تلفات جاده ای و ۳۰۰ هزار مصدوم  شاهد عملکرد ضعیف دستگاهای مربوطه  برای کاهش  خسارت‌های جانی ناشی از تصادف‌های جاده ای هستیم.

 

دکتر پورابراهیمی افزود: ضروریست اجرای تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس جهت ارسال تخلفات دولت به دستگاه قضایی امری ضروری است.

 

 

ماده 234 آیین نامه چه می‌گوید؟

بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

 

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

 

پرونده دولت خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

 

به موجب این ماده، هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (211)، (214) و (234) این قانون را پس از تصویب در مجلس تهیه و فوراً از طریق هیأت‌رئیسه حسب مورد به قوه قضائیه یا مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال می‌کند.

 

نکته مهم اینکه گزارش‌های ارسالی به قوه قضائیه به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه‌ماه یک‌بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

 

چه مجازاتی در انتظار متخلفان است؟

حال عزل یا برکناری مقاماتی که در قانون اساسی احکام خاصی دارد، مطابق همان قانون اقدام می‌شود.

 

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود