امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
08/3 1401

گروه سایبان - اسنادی به دست رازپول رسیده که نشان می دهد معاون پیشین نظارت بیمه مرکزی به عنوان كارمند دولت 13 روز قبل برگزاری مراسم تودیع رسمی خود و معارفه معاون جدید نظارت، برای دریافت یک فرصت شغلی در بخش خصوصی مصاحبه شده است.

 

بر اساس اطلاعات رسیده و بنابر مستندات مندرج در کارنامه مصاحبه شغلی مفید امینی عضو هیات عامل و معاون پیشین نظارت بیمه مرکزی تقریبا دو هفته پیش از اینکه از جایگاه شغلی خود به صورت رسمی فاصله بگیرد، به صورت رسمی در محل صندوق ذخیره فرهنگیان در مقابل تیم مصاحبه کننده احراز سمت مدیرعاملی بیمه معلم حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ داده است.


این در حالی است که در روز 11 و 12 مهرماه بیش از 10 نفر دیگر نیز برای این مصاحبه حاضر شدند و جهت احراز سمت عضویت در هیات مدیره مورد مصاحبه قرار گرفته اند.


مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی در مراسم تودیع مفید امینی گفته بود، هیئت عامل بیمه مرکزی اصلی ترین حوزه اجرایی صنعت بیمه است که وظایف سنگینی را بر عهده دارد، از این رو همراهی و همدلی این اعضا در پیشبرد اهداف نهاد ناظر بسیار حیاتی است.


از سوی دیگر در اصول حاکم بر قوانین مدیریت مالی و ریسک، اخلاق حرفه ای یکی از مهم ترین اصولی است که در زمان احراز  سمت های حساس اجرایی افراد قلبا نسبت آن متعهد بوده و قسم یاد می کنند، اما تاریخ تودیع مفید امینی در مقام نظارت بیمه مرکزی پس از تاریخ مصاحبه شغلی جدید در بخش خصوصی نشانگر این واقعیت است که نامبرده قبل از آنکه رسما وظایف حرفه ای و سازمانی خود را به فرد بعد از خود تحویل دهد، خود را برای تصدی شغل جدید آماده می ساخته است و سوال این است طبق کدام موازین اخلاقی این رویکرد توجیه می شود؟


فارغ از اینکه حضور مستخدمین دولت در بخش خصوصی چه نوع تخلفی محسوب می شود و سکوت نهاد ناظر نسبت به این انحراف آشکار چه تفسیری دارد شاید این اقدام مفید امینی پیامی باشد برای تصمیم گیران و سهام داران جدیدش، که ضمن اینکه امانت دار سرمایه جامعه بزرگ معلمین هستند در مقابل قوانین حاکم در کشور نیز مسئولند و آن پیام اینکه ممکن است همین اتفاق در مورد آنان نیز تکرار شود، چراکه قواعد و اصول حاکم بر نظام های اخلاقی مالی تعهد و تعلق به سازمان به منظور کسب حداکثری بهره وری برای ذی نفعان از بالاترین ارکان است.


آیا مصاحبه کنندگان صندوق در ذیل مصاحبه خود به چنین اصلی توجه داشته اند؟و اساسا برای آنها مهم بوده است که چطور فردی که اخلاقا و به صورت رسمی هنوز به سازمان قبلی خود متعهد است فکر حرفه ای خود را از سازمان پیشین جدا ساخته و به بنگاه دیگری معطوف می کند.


بنابراین به نظر می رسد بهتر است یک تیم حرفه ای در حوزه اخلاق حرفه ای کسب و کار، از تیم مصاحبه کننده صندوق نیز مصاحبه ای حرفه ای و کارشناسی به عمل آورد تا بتواند نسبت به احراز صلاحیت مصاحبه در حوزه حرفه ای و اخلاقی تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.


با چنین حرکتی از سوی معاون نظارت پیشین بیمه مرکزی رازپول قصد موشکافی از عملکرد گذشته حرفه ای وی در مسئولیتی که داشت را ندارد اما سکوت رئیس کل بیمه مرکزی در برابر چنین تعارضی دارای نکاتی است که رازپول در آینده نزدیک به آن می پردازد. 


وزیر اقتصاد، پیش از این در مراسم معارفه بهزادپور "تغییر وضعیت نظارت های اثر بخش در صنعت بیمه" را یکی از مطالبات خود در این ارتباط عنوان کرد.
 
خاندوزی محور دیگر مطالبات خود را "قاعده گذاری صنعت بیمه بدون شرایط تعارض منافع" عنوان کرد و گفت: شما بهتر از من، مواردی را بخاطر می آورید که در سنوات گذشته؛ تعارض منافعی بین سیاست گذاران و تصمیم سازان، اعمال کنندگان و مجریان تصمیمات در حوزه صنعت بیمه، وجود داشته است و همین موارد هم موجب شده است، بیمه مرکزی نتواند با حریت کامل اعمال مقررات کند.

با چنین مکانیزمی به نظر می رسد که استقرار تیم بازرسی وزارت اقتصاد در بیمه مرکزی و بررسی عملکرد سال های گذشته این نهاد نظارتی می تواند منجر به استخراج نکات حائز اهمیتی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود