امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
07/9 1401

  

گروه سایبان - بیمه صنعت پر ریسکی شده است؛

انگار این روزها این صنعت به جای پوشش ریسک آنرا محکم بغل کرده است،  در روزهای اخیر فردی با حداقل سوابق بیمه ای عیان به عنوان معاون نظارت بیمه مرکزی منصوب می شود، مدعیان ریاست کلی بیمه مرکزی با وجود میلیاردها تومان زیان انباشته در شرکت های پیشین، برای عضویت در هیات مدیره های جدید شرکت های بیمه کاندید و اتفاقا تائید صلاحیت می شوند، اخبار استعفا از راهروهای صنعت شنیده می شود و فصل جدیدی از بی تجربگی ها شکل گرفته، پرسش اصلی این است که با وجود همه این تحدیدها صنعت بیمه به کدام سمت خواهد رفت؟


پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم گمانه زنی ها برای انتخاب رئیس کل بیمه مرکزی به حدی افزایش یافت که هر روز نامی جدید به لیست مدعیان احراز این شغل افزوده میشد.

بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که تنها راه گذر از شرایطی که اصطلاحا بانیان وضع موجود عامل آن بودند انتخاب فردی عملیاتی از داخل صنعت بیمه است. از همین رو گمانه زنی های بسیاری از درون صنعت برای انتخاب فرد اصلح صورت گرفت، در حالی که رایزنی های این افراد ادامه داشت.


حالا گزارش های آماری پرده از عملکرد برخی مدعیانی برداشته که شرکت های متبوع خود را محشور با ماده 141 قانون تجارت ساختند؛

ماده ای که زنگ هشداری است بر عملکرد مجریان یک شرکت خصوصا مدیر عالی اجرایی، حالا معلوم نیست دولت سیزدهم در عدم انتخاب این افراد به عنوان سکان دار صنعت بیمه شانس آورده ست و یا گزارشات دقیقی از عملکردها را بررسی کرده، هرچند که امضا این تصمیم سازان هنوز در صنعت بیمه دارای اعتبار است.

گزارشات آماری رسمی اذعان دارد که زیان انباشته بیمه دانا که بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار سهام داران عدالت است به 2800 میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است. این در حالی است که سرمایه این شرکت در همین مقطع زمانی 1900 میلیارد تومان بوده.


زیان انباشته بیمه دانا در حالی به این رقم رسیده که حسابرس صراحتا اذعان دارد:  ذخيره خسارت معوق در سال مالي مورد گزارش به مبلغ 230ر23 ميليارد ريال، عمدتا  درخصوص رشته‎هاي مسئوليت مدني دارنده خودرو و مسئوليت مدني و درمان، بر اساس برآورد مناسبي از مخارج براي تسويه تعهدات فعلي (خسارتهاي واقع شده) صورت نپذيرفته است. در اين رابطه براساس گزارش‏هاي اخذ شده از‎ نرم ‏افزار فني شرکت، از ابتداي سال 1400 تا تاريخ اين گزارش مبلغ 950ر19 ميليارد ريال از خسارت پرداختي مربوط به حوادثي بوده که در سال 1399 و ماقبل آن رخ داده، ليکن از اين بابت صرفا  مبلغ 201ر9 ميليارد ريال (سهم بيمه‏ گر اتکايي 449 ميليارد ريال) ذخيره خسارت معوق در ابتداي سال مورد گزارش در حساب‏ها منظور شده است. با توجه به مراتب ذکر شده و نيز يکسان بودن مباني برآورد ذخاير مذکور در سال جاري نسبت به سنوات قبل، ذخيره خسارت معوق در رشته‎ هاي فوق و به تبع آن ذخيره ريسک‎هاي منقضي نشده در پايان سال مالي مورد گزارش با کسري مواجه مي‎باشد.


از سوی دیگر گزارش حسابرسی شده بیمه سینا که اخیرا منتشر شده اذعان دارد که زیان انباشته این شرکت به 579 میلیارد تومان رسیده است در حالی که سرمایه شرکت در پایان سال گذشته 587 میلیارد تومان گزارش شده.

حسابرس این شرکت نیز در گزارشات خود آورده است ذخيره خسارت‌هاي معوق، بدون در نظر گرفتن روند خسارت‌هاي گذشته و مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي (خسارت‌هاي واقع شده) محاسبه شده است. در اين خصوص براساس گزارش‌هاي اخذ شده از نرم‌افزارهاي فني شرکت، خسارت‌هاي پرداختي مربوط به حوادث در سنوات اخير به مراتب بيشتر از ذخيره ايجادي از اين بابت بوده است. با توجه به مراتب فوق، ايجاد ذخيره مازاد حداقل به مبلغ 130ر1 ميليارد ريال و براساس آن تعديل سهم بيمه‌گران اتکايي از ذخاير فني و ذخيره ريسک‌هاي منقضي نشده از اين بابت، ضروريست. همچنین گزارشات اذعان دارد که زيان انباشته شرکت در تاريخ صورت وضعيت مالي، بدون اعمال تعديلات ، بيش از 97 درصد سرمايه آن است، در اين خصوص توجه مجمع عمومي صاحبان سهام را به مفاد ماده 141 اصلاحيه قانون تجارت جلب مي‌نمايد.


 

گزارشات رسمی این شرکت اذعان دارد که در این مقطع زمانی اتفاقات دیگری نیز در شرکت رخ داده است. بر اساس شرکت فاقد سيستم کنترل داخلي مناسب (شامل محيط کنترلي و نظارت بر کنترل‌ها) در خصوص هزينه کارمزد نمايندگان و کارگزاران بيمه مي‌باشد، بطوري‌که نمايندگي ايمن پوشش سينا و يک شخص حقيقي در سال جاري و سال گذشته بابت 143 بيمه‌گذار رشته درمان، 484 فقره بيمه‌نامه صادر نموده که از اين بابت شرکت متحمل هزينه کارمزد مضاعف شده و بابت هزينه آموزش پرداختي به نمايندگي مهرانديش سينا نيز مستندات کافي تهيه و نگهداري نگرديده است. همچنين نحوه تعيين نرخ خدمات بيمه‌گري، دلايل تمديد قراردادهاي بيمه‌گذاران بدون در نظر گرفتن سوابق و نسبت خسارت‌هاي زيانبار گذشته و نحوه انتخاب ارزيابان خسارت (از جمله شرکت هميار مميزان امين)، براي اين موسسه مشخص نشده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود