امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
05/26 1401

گروه سایبان - ایده های کارآفرینی و اجرای صحیح آن شرکت های بیمه را به کسب و کاری موفق تبدیل می کند یا اعتماد و سرمایه گذاری سرمایه داران؟

 

ورود شرکت های جدید به عرصه رقابت های بیمه ای و وضعیت مالی و محصولات برخی از شرکتهای بیمه بیانگر این مسئله است که در سال های اخیر صنعت بیمه با محدودیت سرمایه مواجه نیست، بلکه به نظر می رسد محدودیت در استعدادیابی و اجرای صحیح ایده هاست ، اصلی که کمتر مورد توجه سرمایه گذاران جدید قرار گرفته است.


شاید به همین دلیل است که کسب و کارهای جدید بیمه ای بجای تأسیس شرکت و جلسات طوفان فکری برای ایجاد محصول و ارائه راهکارهای تکراری به بازار،  با مهندسی معکوس وضعیت فعلی، «شرکت های مبتنی بر محصول» بنا کرده اند و از این طریق تلاش دارند تا ایده های کسب و کاری خود را گسترش دهند.


اما تنوع و شدت ریسک در دهه اخیر سبب شده است که دولت ها  نیز  توجه اساسی تری را به راهبردهای حوزه بیمه داشته باشند.

اخیرا رئیس کل بیمه مرکزی در دیدار با معاون اجرایی رئیس جمهور کاهش دغدغه های دولت در خصوص جبران خسارت های مردم در حوادث گوناگون را از اهداف دارای اولویت صنعت بیمه عنوان کرده است. اما رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرده که افزایش سطح رضایتمندی بیمه گذاران در گرو توانمندی شرکت های بیمه در دو عرصه مالی و فنی است.


واقعیت این است که فارغ از جهت گیری های سیاسی، صنعت بیمه کشور همواره به گسترش رفاه اجتماعی و امنیت از طریق پوشش ریسک سرمایه های عمومی، خصوصی و ... اقدام کرده است.


اما از  میانه شرکت های دولتی در گذشته تا ظهور استارتاپ هادر امروز،  همزمان با خصوصی سازی، شرکت هایی به وجود آمدند که در سال های اخیر به قوام و دوام این صنعت مبتنی بر ریسک افزوده اند.

این بخش نیز تلاش کرده در عمر کوتاه خود یکی از عرصه های پیوند رفاه اجتماعی و امنیت، ارتقاء شاخص های تولید ناخالص داخلی و سیاست گذاری های کلان باشد.


توجه به برنامه های بالادستی اقتصاد کشور در حوزه بیمه های زندگی و افزایش ضریب نفوذ بیمه و ارائه راهبردهای معتبر سرمایه گذاری نقطه اتکا عملکرد برخی از این شرکت هاست.

هرچند که تورم نقطه قابل ملاحظه ای در شاخص های مورد توجه در توسعه بیمه های عمر،  به عنوان زیرساختی برای رفاه اجتماعی بوده اما راهبردهای مؤثر برخی شرکت های بیمه، امروز اندازه بازار بیمه های زندگی را تغییر داده است، تا جایی که رئیس کل بیمه مرکزی اذعان دارد که توسعه تأمین اجتماعی در 10 سال آینده از مسیر بیمه های بازرگانی عبور خواهد کرد.


بنابراین نسلی از شرکت های بیمه که تمرکز برنامه های بازاریابی خود را در این بخش بنا نهاده اند و بر توسعه محصولات و بازارها مبتنی بر این رویکرد تاکید دارند از پیشتازان عرصه بیمه در آینده نیز خواهند بود.

اجرای صحیح این ایده به عنوان برنامه ای بلندمدت همان اصلی است که کارآفرینان و ایده پردازان در برخی شرکت های بیمه به آن توجه اساسی داشته اند.


در این میان یکی از شرکت های بیمه که بیش از 60 درصد پرتفوی خود را در بخش زندگی تعریف کرده است اذعان دارد که در افق سال 1401 تولید 11 هزار میلیارد تومانی تولید حق بیمه را پیش بینی کرده که این هدف گذاری در مقایسه با افق 1400 افزایش 40 درصدی دارد.


بهسازی سیستم های عمر و تأمین آتیه، ایجاد تنوع در سیستم های عمر و تأمین آتیه و ایجاد باشگاه بیمه گذاران عمر و استفاده از ظرفیت فروش بیمه های عمر برای توسعه بیمه آتش سوزی و گسترش شعب تنها بخشی از راهبردهای بیمه پاسارگاد در این حوزه است.


ایده های کارآفرینی مدیران، در کنار رویکردهای سرمایه گذاری سهام داران، بیمه پاسارگاد را به یکی از الگوهای تجاری بیمه ای کشور تبدیل کرده، شرکتی که با ثبت 2700 میلیارد تومان پرتفو در پایان 4 ماهه سال جاری 23.5 درصد پرتفوی پیش بینی شده خود را محقق کرده است. ثبت افزایش سرمایه اخیر این شرکت ابزار دیگری است که استفاده از ظرفیت موجود در بخش بیمه های مستقیم و قبولی سهم نگهداری ریسک شرکت را بالاتر برده و حضور مؤثر در بازار بیمه کشور را فراهم خواهد نمود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود