امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
04/24 1401

گروه سايبان- گزارش موسسه سوئیس‌ری (گزارش سیگما) از تحولات صنعت بیمه جهان در سال 2021 و پیش‌بینی از وضعیت سال‌های آینده با عنوان "جهان بیمه: ریسک‌های تورمی میدان‌دار تحولات هستند و در کانون توجه‌ها قرار دارند" 13ام ماه جولای سال 2022 منتشر شد. 


بر اساس این گزارش در سال 2021 حق بیمه تولیدی جهان به نزدیک 6.9 هزار میلیارد دلار رسید. رشد واقعی حق بیمه ها (پس ازحذف اثر تورم) در این سال برابر 3.4 درصد بود. در سال گذشته حق بیمه‌های بخش غیرزندگی به نزدیک 3.9 هزار میلیارد دلار افزایش یافت و رشد واقعی 2.6 درصد را که ناشی از رشد نرخ‌ها در رشته‌های تجاری بازارهای پیشرفته بود ثبت کرد. اما در چین که بزرگترین بازار نوظهور است حجم حق بیمه‌های غیرزندگی با 0.7 درصد کاهش واقعی مواجه شد چونکه حذف نظام تعرفه‌ای یا تعرفه‌گذاری در بیمه‌های اتومبیل سبب بروز رقابت شدید و در نتیجه کاهش نرخ‌ها شد. البته این افت تا حدی با رشد 10.6 درصدی در حق بیمه بیمه درمان جبران شد. همنچنین حق بیمه‌های زندگی در سال 2021 به نزدیک 3 هزار میلیارد دلار رسید. حق بیمه‌های زندگی پس از پشت سر گذاشتن کرونا با قدرت بازگشت و 4.5 درصد رشد واقعی داشت. این رشد در دنیای پیشرفته 5.4 درصد و در بازارهای نوظهور به استثنای چین 6.7 درصد بود. اما در چین حق بیمه‌های زندگی بخاطر ضعف در زمینه بخش حفظ سلامتي اشخاص در نتیجه کاهش بیشتر در رشته بیماری‌های صعب‌العلاج یا خطرناک با 2.6 درصد کاهش واقعی روبرو شد.

در سال 2021 ضریب نفوذ جهانی بیمه به نزدیک 7 درصد و سرانه حق بیمه دنیا به بیش از 874 دلار رسید. همچنین ضریب نفوذ جهانی بیمه‌های زندگی در سال گذشته 3.04 درصد و ضریب نفوذ جهانی بیمه‌های غیرزندگی 3.92 درصد بود. سهم بیمه‌های زندگی از کل حق بیمه تولیدی جهان در سال گذشته به نزدیک 44 درصد رسید.   

در سال 2021، حدود 49 درصد حق بیمه بیمه‌های غیرزندگی به بیمه درمان و سلامت اختصاص داشت. 24 درصد نیز مربوط به بیمه‌های اشخاص (شامل بیمه‌های اتومبیل شخصی، اموال شخصی و سایر) و 27 درصد به بیمه‌های تجاری (شامل بیمه‌های اموال تجاری، مسوولیت، اتومبیل تجاری و سایر) بود.  

در سال 2021 ایالات متحده و سپس چین و ژاپن همچنان بزرگترین بازارهای بیمه دنیا بوده و در مجموع 56 درصد کل حق بیمه تولیدی جهان را به خود اختصاص دادند. همچنین 90 درصد حق بیمه تولیدی جهان در اختیار 20 کشور اول قرار داشت. در سال 2021 صنعت بیمه هند با 127 میلیارد دلار حق بیمه و سهم 2 درصدی از حق بیمه جهانی در رده دهم جهان و رتبه دوم بازارهای نوظهور بعد از چین قرار گرفت. انتظار می‌رود هند یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد در دهه آینده باشد. این پیش‌بینی متکی بر انتظارات درباره رشد اقتصادی بالای هند، سطوح فزاینده درآمد قابل تصرف، جمعیت جوان هند، افزایش آگاهی نسبت به ریسک، افزایش ضریب نفوذ دیجیتال و توسعه در زمینه رگولاتوری است. 

ضریب نفوذ بیمه‌های غیرزندگی در هند در سال گذشته بطور قابل توجهی پایین‌تر از متوسط جهانی بود (1 درصد در برابر 3.9 درصد). اما تقاضای بیشتر برای پوشش‌های درمانی با توجه به افزایش آگاهی‌ها درباره سلامتی بعد از کووید 19 و همچنین حمایت قوی از برنامه درمانی بزرگ تحت حمایت دولت (برنامه آیوشمن باهارات) محرک رشد در بیمه‌های غیرزندگی خواهد بود. همچنین بیمه اجباری شخص ثالث به سرعت رشد خواهد کرد چون طبقه متوسط هند به گسترش خود ادامه می‌دهد و خودروهای بیشتری می‌خرد. 

از سوی دیگر تغییرات رگولاتوری، درهای بازار بیمه هند را بر روی بیمه گران خارجی گشوده است. در سال 2021 دولت سقف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در بیمه‌گران داخلی از 49 درصد به 74 درصد افزایش داد و انتظار می‌رود که این نسبت به 100 درصد افزایش یابد. 

در ماه می سال 2022 بزرگترین بیمه‌گر زندگی هند و در دسامبر سال 2021 نیز بزرگترین بیمه‌گر درمان بخش خصوصی هند عرضه عمومی شد. عرضه‌های عمومی شفافیت، حاکمیت شرکتی و ارزش‌گذاری را بهبود خواهد بخشید و سطح رقابت را بالا خواهد برد. 

دیجیتالی شدن بازار بیمه هند به فراتر از تلماتیکس و ارزیابی ریسک مشتری گام نهاده است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از پلتفرم‌های دیجیتال ظهور پیدا کرده و طیف وسیعی از خدمات را از جمله در زمینه خرید بیمه ارائه می‌کنند. در حال حاضر بیش از 110 اینشورتک و آستارت‌آپ در هند فعالیت می‌کنند. تأمین مالی در زمینه اینشورتک در هند از فقط 10 میلیون دلار در سال 2016 به 800 میلیون دلار در سال 2021 افزایش یافت که حدود 6 درصد کل تأمین مالی جهانی در زمینه اینشورتک است. اینک صنعت بیمه هند به طلایه‌دار دیجیتالی شدن در هند تبدیل شده است. 


 

برآورد سوئیس‌ری از حق بیمه تولیدی ایران در سال 2021 (سال ۱۴۰۰) نزدیک 118 هزار میلیارد تومان با رشد اسمی نزدیک 44 درصد و رشد واقعی 7.2 درصد است. سوئیس‌ری با تبدیل این رقم با ارز 4200 تومانی به دلار، حق بیمه تولیدی ایران در سال گذشته را 28 میلیارد دلار برآورد کرده است که نشان‌دهنده رتبه 27 برای کشور است. بر این اساس ضریب نفوذ بیمه ایران در گزارش جدید سوئیس‌ری 2.4 درصد برای کل حق بیمه‌ها، 0.4 درصد برای بیمه‌های زندگی و 2 درصد برای بیمه‌های غیرزندگی برآورد شده است. منبع كانال نكته


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود