امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/21 1401

گروه سايبان - آمارهای عملکرد نشان می دهد که صعنت بیمه در سال گذشته رشد نکرد، درجا زد.

بیمه مرکزی اخیرا با انتشار آماری اعلام کرده که نرخ حق بیمه تولیدی صنعت در سال گذشته بالغ بر 41.1 درصد رشد داشته است و مبلغ حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي به ترتيب در حدود 115.1 و 65 هزار ميليارد تومان بوده که خسارت ها نیز رشد 48.4 درصدی دارد.

این موارد در حالی عنوان می شود که مرکز آمار چندی پیش نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی را  ترتیب ٣٩,٧ درصد و ٤٢.٨ درصد اعلام کرد که متوسط تورم سالانه شهری و روستایی 41.25 درصد است.

بنابراین با مقایسه نرخ تورم و رشد حق بیمه سال گذشته می توان به نتیجه رسید که صنعت نه تنها رشدی نداشته بلکه در لبه تیغ خسارت ها بسیار حساس راه رفته است. این موارد در حالی است که حق بیمه تولیدی بدون وصول و خسارت پرداختی بدون خسارت های معوق در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر اگر اعداد واقعی تر شوند وضعیت در صنعت به مراتب حساس تر خواهد بود.

بنابراین آنچه در صنعت بیمه از آن به عنوان رشد یاد می شود تنها تلاش برای سر به سری با وضعیت اقتصادی است و به گواه آمارها کیک پرتفوی صنعت تغییر چندانی نکرده ست.

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از پرتفوی صنعت بیمه در بخش ثالث کارسازی شده که افزایش نرخ دیه نقش مهمی در آن دارد.

همچنین افزایش نسبت خسارت رشته درمان بیانگر این موضوع است که اکچوئری صحیحی در این بخش شاهد نیستیم چراکه این نسبت به بالای 100 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر درآمد حاصل از سایر رشته ها در شرکت های بیمه صرف پرداخت خسارت های این بخش شده و یا دست کم خسارت های این رشته با تاخیر پرداخت می شود .

آمارهای منتشر شده گواه بر این واقعیت است که چهار رشته حوادث راننده، ثالث و درمان و عمر بخش قابل توجهی از پرتفوی صنعت را تشکیل می دهند تا جایی که این رقم در سال 99 بالغ بر 59 هزار میلیارد تومان و در سال 1400 به 84 هزار میلیارد تومان رسیده. به عبارت دیگر سایر رشته های  بیمه ای در سال 99 تنها 22 هزار میلیارد تومان و در سال 1400 بالغ بر30 هزار میلیارد تومان حق بیمه را به خود اختصاص داده اند که رشد آنها تنها 34 درصد بوده است. در این میان پرسش این است که چرا کشوری که شاهراه ارتباطی خاورمیانه است  در بخش باربری حق بیمه به نسبت ناچیزی را رقم زده و یا در حالی که ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و صنایع پتروشیمی است حق بیمه های این رشته به نسبت ناچیز است؟

به نظر می رسد که افزایش نرخ دیه که تاثیر قابل ملاحظه ای را در برخی رشته ها دارد دلیل اصلی رشد صنعت بوده است.

از سوی دیگر تعداد پرونده های خسارت در سال 1400 که 95درصد آن در بخش درمان بوده نشان می دهد که شرکت هایی مانند کمک رسان در اقیانوس آبی رقابتی در حرکتند.

همچنین نسبت خسارت 54 درصدی نیز گواه بر این واقعیت است که یا شرکت های بیمه در زمینه پرداخت خسارت ها با تعلل حرکت می کنند و یا عملیات بیمه ای در کشور با 40 درصد سود همراه است!

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود