امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
12/18 1394

گروه سایبان - بیمه مرکزی از سال آینده از صدور بیمه نامه شخص ثالث بدون دریافت کد یکتا جلوگیری می کند.

به گزارش پایگاه خبری راز پول، سید قاسم نعمتی ، مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با بیان اینکه از سال آینده دریافت کد یکتا برای صدور بیمه نامه شخص ثالث از سوی شرکت ها الزامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه راه اندازی این سیستم ریسک بالایی دارد و در واقع کسب و کار شرکت های بیمه به دریافت کد یکتا وابسته خواهد شد آیا شما چنین ریسکی را می پذیرید اذعان داشت که این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا و رفع ایراد است و ما این ریسک را پذیرفته ایم که حاضر به راه اندازی چنین سیستمی شده ایم . 
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه با وجود ثبت اطلاعات شرکت ها در سامانه سنهاب چه ضرورتی بر ارائه کد یکتا به بیمه نامه ها بود اذعان دات که وجود برخی مغایرت ها سبب شد که بحث نظارت در فرآیند صدور بیمه نامه قبل در مرحله اول قرار گیرد تا از صدور بیمه ها معیوب بعضا جلوگیری شود .نعمتی در پاسخ به پرسش دیگر ما در خصوص اینکه آیا اطلاعات مندرج در سنهاب از سوی شرکت های بیمه قابل استناد نبوده است که نظارت فراتر رفته و در مرحله صدور قرار گرفته است اذعان می کند که این حرکت که از نیمه دوم سال آینده راه اندازی خواهدشد کمک می کند تا بیمه مرکزی به جای رسیدگی به موارد مبهم پس از صدور بیمه نامه از صدور بیمه های معیوب خودداری شود .
البته وی به این نکته هم اشاره کرد که صدور کد یکتا برای سایر رشته ها نیز الزامی خواهد شد و مرحله اول اجرای این کد با شخص ثالث کلید خورده است .
مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه به نظر می رسد با وجود اقدامات در دست اقدام نیاز به تقویت مدیریت فناوری اطلاعات بیمه مرکزی و ارتقا آن در سطح معاونت می باشد گفت که پیشنهاد تقویت جایگاه ای تی در چارت سازمانی بیمه مرکزی پیشنهاد شده است و منتظر تصمیم گیری در این خصوص هستیم .
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اظهارات رئیس کل در خصوص خرید نرم افزار پس از دوران تحریم نیز گفت در حال حاضر چنین موضوعی در دست بررسی قرار ندارد ضمن آنکه اگر قرار باشد نرم افزاری خریداری شود باید در جهت اتصال حوزه اتکایی اختیاری به سامانه فعلی سنهاب باشد . 
وی در تشریح مزیت های این طرح عنوان کرد : با تطابق اطلاعات ارسالی از سوی شرکت بیمه قبل از صدور خودبخود از بسیاری از تخلفات ، خسارات معوق ، عدم ذخیره گیری و مشکلات پیشگیری می شود .به گفته نعمتی متذکر شد : سنهاب در این طرح در لحظه جمع آوری دیتا نظارت های مهم را انجام می دهد و نظارتهای غیر ضروری و کلان به بعد موکول می شود. در تکمیل سخنان این بخش نعمتی این نکته را نیز اضافه کرد که پیش از صدور بیمه نامه برای بیمه گذار باید کدیکتا از بیمه مرکزی اخذ گردد و در واقع کد یکتا مهر تاییدی بر صدور بیمه نامه است
به گفته نعمتی ، برای اینکه این طرح با چالش مواجه نشود با سندیکا و شرکتهای بیمه جلسات متعددی داشتیم و پیش بینی می شود در صورت اجرای کامل طرح کد یکتا شاهد کاهش تخلفات در صدور بیمه نامه شخص ثالث باشیم.
نعمتی در خصوص نحوه ورود سامانه سنهاب به بحث ثبت خسارت معوق و ذخیره گیری شرکتهای بیمه نیز گفت: عزم بیمه مرکزی مکانیزه کردن نظارت است به طوریکه در فاز جدید عملکرد سنهاب نظارت از حالت افلاین به حالت برخط تبدیل می شود .

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی به سامانه های راه اندازی شده در سال 94 اشاره کرد و افزود: سامانه آیین نامه احراز صلاحیت کارکنان کلیدی صنعت بیمه ، سامانه موسسات بیمه ، سامانه پرسنل شرکتهای بیمه ، صندوق تامین خسارات بدنی و پژوهشکده بیمه ، سامانه ثبت شعب شرکتهای بیمه ، سامانه بازدید کارگزاران تحت موبایل و سامانه بازدید نمایندگان تحت موبایل از جمله سامانه های راه اندازی شده در سال جاری محسوب می شود.

نعمتی در این راستا به سامانه آیین نامه احراز صلاحیت کارکنان کلیدی صنعت بیمه اشاره کرد و متذکر شد: مراحل احراز صلاحیت از طریق این سامانه و بدون دخالت و حضور فیزیکی انجام می شود به طوریکه فرد به صورت خود اظهاری مشخصات خود را وارد می کند و سپس به صورت هوشمند این اطلاعات راستی آزمایی و کنترل می شود .


وی به این نکته نیز اشاره داشت که در حال حاضر سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه مرکزی به سامانه های ناجا،ثبت،گمرک ،قاچاق کالا و ارز و ثبت احوال متصل است . وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر الزامات مالیاتی از سال آینده و لزوم اتصال این سامانه به سازمان امور مالیاتی نیز اذعان کرد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر تبادل اطلاعات با این سازمان نیز وجود دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود