امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/29 1401

گروه سایبان - به خاطر میخی نعلی افتاد، به خاطر نعلی اسبی افتاد، به خاطر اسبی سواری افتاد، به خاطر سواری جنگی شکست خورد، به خاطر شکستی مملکتی نابود شد و همه این ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود.

این ضرب المثل ژاپنی حکایتگر احوالات صنعت بیمه است.
چندی پیش مجمع دو شرکت بیمه ای با وجود ابهامی مشترک خروجی های متفاوتی را به همراه داشت. شرکت اول به دلیل عدم خرید سهام از سوی احدی از هیات مدیره به تنفس خورد و پس از 10 روز مجدد برگزار شد. اما جلسه مجمع در شرکتی دیگر با وجود همان ابهام با انتخاب کامل اعضای هیات مدیره به پایان رسید.

اما داستان به همین جا ختم نمی شود. مشکل از آنجایی جدی می شود که ظاهرا در تفاسیر اتفاقات پیرامون صنعت بیمه وحدت رویه حاکم نیست و ظاهرا بدون دستورالعمل یکسان افراد تفاسیر متفاوتی را از خود خلق می کنند.

مسئله آن است که در مجامع صنعت بیمه نمایندگان نهادهای ناظر نقش کلیدی در سرنوشت رویدادها دارند، اما نکته قابل توجه این است که چطور می شود که در دو مجمع دو شرکت در سایز و قامتی مشابه یک اتفاق رخ می دهد، اما دو نتیجه کاملا متفاوت گرفته می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد تا جایی که حالا توپ به زمین سازمان ثبت اسناد رسیده است و اگر این سازمان تشخیص به رای دهد ثبت یک صورت جلسه بلامانع خواهد بود، سازمانی که به لحاظ قانونی نه از صلاحیت فنی برخوردار است و نه ناظر صنعت بیمه است! در چنین شرایطی به نظر می رسد که دعوت نماینده سازمان ثبت به مجمع از اثرگذاری بیشتری برخوردار است! از سوی دیگر استناد به ماده 107 قانون تجارت در حالی صورت می گیرد که در اساسنامه نیز به این موضوع اشاره شده.


به عبارتی در این جلسه ناظرین ناتوان از تفسیر محکم در قامت یک ناظر فرهیخته با شانه هایی در هم گره خورده مشکلات را به سازمان دیگری هل می دهند.
حال اگر ثبت متوجه موضوع شود که احتمال دارد سرنوشت دیگری در تفسیر قانون رقم بخورد و اگر متوجه نشود که صورت جلسه با خیر و خوشی به ثبت رسیده.
لازم به اشاره است که پیش از این بیمه مرکزی نامه ای را به بورس در این خصوص ارسال کرده بود اما پاسخ این نامه تاکنون در دسترس نیست. به همین دلیل به نظر می رسد که بیمه مرکزی نامه ثبت را ارسال کرده است.

اما آنچه بیمه مرکزی باید بر آن اشراف داشته باشد این است که اگر یک ناظر ناتوان از تفسیر دقیق و فنی باشد، سرنوشت رای ناکارامدش بر صورت های مالی شرکت نمایان می شود و صورت های مالی بی بهره از ناظرین حرفه ای و کارآمد می تواند سرنوشت صورت های مالی تلفیقی صنعت بیمه را متاثر کند. به همه اینها نیز باید از بین رفتن انگیزه در سرمایه های انسانی داخلی شرکت ها و احتمال کاهش رتبه در رقابت های فشرده بازار را نیز اضافه کرد.


در حالی که صورت های مالی تلفیقی پیشانی صنعت بیمه است و همه اینها به خاطر کسی است که میخ را خوب نکوبیده بود.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود