امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
03/25 1401

 

گروه سایبان - سامانه نگار حامی بیمه (سنحاب) که با عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات بیمه مرکزی کار خود را آغاز کرده بود حالا فروشنده محصولات و خدمات بیمه ای شده است. اما اهداف غایی این بازوی اجرایی چه بود و اطلاعات فروشی این سامانه از کجا آمده است؟


سامانه نگار حامی بیمه (سنحاب)  از سال 1398 به عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات بیمه مرکزی کار خود را آغاز کرد. این شرکت ادعا دارد که در این مدت کوتاه تحول عظیمی را در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه کشور ایجاد کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه و نگهداری سامانه سنهاب (سامانه مرکزی صنعت بیمه کشور) اشاره کرد. 



این در حالی است  که این شرکت تا حدود سه سال پیش، بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت ها، غیر فعال بوده و سامانه هدایت و نظارت الکترونیکی بیمه «سنهاب» متعلق به بیمه مرکزی تا سه سال قبل توسط یک شرکت که به طور مستقیم با بیمه مرکزی از طریق انعقاد قرارداد فعالیت داشته و اموری مانند طراحی، تولید، توسعه و ظاهرا پشتیبانی سنهاب را نیز بر عهده داشته است، راهبری شده است.



سهامداران این شرکت را تعاوني مصرف کارکنان بيمه مرکزي با نمايندگي حسن علوي نژاد به سمت رئيس هيئت مديره،  صندوق بازنشستگي کارکنان بيمه مرکزي با نمايندگي حجت اله روحي به سمت نائب رئيس هيئت مديره و مديرعامل و بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي شاهين فتاحياني به سمت عضو هيئت مديره تشکیل می دهند.

پیش از این نعمتی رئیس مرکز فنآوري اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی به جای فتاحیانی عضو هیات مدیره این مجموعه بود.


سنحاب در معرفی خود به مخاطبانش اذعان دارد که «این شرکت در نظر دارد تا با راه‌اندازی چندین پروژه کلان و کاربردی جدید، گامی اساسی در جهت پیشبرد اهداف کلان خود و صنعت بیمه کشور بردارد. از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها، سامانه سوییچ بیمه مرکزی می‌باشد که با ایجاد هاب بیمه، علاوه بر تسهیل نقش نظارتی بیمه مرکزی، این امکان را برای سایر فعالان صنعت از جمله شرکت‌های بیمه، کارگزاری‌های برخط بیمه، سایر شرکت‌های فعال و حتی استارتاپ‌ها فراهم نماید تا با اتصال به سوییچ، از سرویس‌های بی شمار و متنوع این حوزه بهره‌مند گردند.»


اما چه شد که این سامانه پیش از اجرای اهداف عالی کلان به فروش محصولات و خدمات بیمه ای رسیده است؟

در سایت این شرکت تعرفه ای دیده می شود که مربوط به فروش محصولات و خدمات است. به عنوان مثال یکی از محصولات این لیست بلند بالا استعلام اطلاعات خودرو و تخفیفات آن و یا استعلام بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه برای کارگزاران برخط است. احرازهویت کاربر و صدور بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه برای کارگزاران برخط از جمله دیگر خدمات این شرکت است که به فروش می رسد.

اما سوال این است که مالکیت مادی و معنوی اطلاعات و داده هایی که این شرکت به فروش می رساند که مربوط به بیمه گذاران است متعلق به کیست و این شرکت با چه مجوزی چنین اطلاعاتی را به فروش می رساند؟


بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت شرکت های بیمه، شرکتی را تاسیس کرده که به این نهاد در تقویت نظارت و جلوگیری از تقلب و تخلف در عملیات بیمه گری کمک کند، در صورتی که ظاهرا این سامانه وابسته به بیمه مرکزی با طراحی بخشی برای فروش داده و اطلاعاتی که به نهاد ناظر برای تقویت نظارت بر فعالیت بیمه گری و حمایت حقوق بیمه گذاران کمک می کند، شائبه فروش اطلاعات گردآوری شده به شبکه فروش برخط را ایجاد می کند.


مشارکت سنحاب با شرکت های تولید کننده نرم افزار در این حوزه از دیگر ابهامات در این زمینه است.


تجمیع اطلاعاتی که در بیمه مرکزی از جانب ثبت احوال، ناجا، سامانه شاهکار جمع آوری می شود و مشابهت آن با تعرفه و بسته های خدماتی و ارائه آن به مشتریان با توجه به سهام داران نزدیک این مجموعه نیاز به شفاف سازی دارد.


فروش اطلاعات به کارگزاران مشابه اطلاعات جمع آوری شده در نهاد ناظر در حالی است که بیمه مرکزی برای دریافت استعلام های خود از سازمان ثبت احوال مبالغی را پرداخت می کند و همین موضوع سبب این پرسش شده که فروش اطلاعات اولا در نهادی که بیمه مرکزی در گروه سهام داران آن است مجاز بوده است؟


به نظر می رسد که مطلوب است که مدیران این شرکت برای تنویر افکار عمومی در خصوص چگونگی اطلاعات گردآوری شده توضیحاتی ارائه کنند.

به نظر می رسد که فعالیت این بازوی اجرایی در قالب قوانین شرکتی الزاماتی را برای سود آوری ایجاد کرده است. اما آیا اشخاص حقیقی و نهادهای نظارتی از چنین خرید و فروش هایی مطلعند؟

و در نهایت اینکه بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی و دولتی می تواند سهام دار یک شرکت انتفاعی باشد و از منافع آن بهره ببرد؟ آن وقت آیا بعد نظارتی با اصول حاکمیت شرکتی در تعارض قرار نمی گیرد؟





بیوگرافی مدیران فعلی:

حجت اله روحی :(زاده ۱۳۴۹، فریدونکنار) نماینده مردم فریدون‌کنار و بابلسر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی . وی هم‌اکنون یکی از اعضای هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان است. بنیاد امید ایرانیان یکی از نهادهای غیردولتی ایران است که ریاست آن را محمدرضا عارف بر عهده دارد. روحي با حکم غلامرضا سليماني رئيس کل وقت بيمه مرکزي به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد.


او در سال گذشته به عنوان بازرس شرکت سهامي خاص آرون تيوان بايا که به تازگي يعني همان سال 1400 تاسيس شده مسئوليت قبول کرده.

موضوع فعاليت اين شرکت : طراحي توليد و پشتيباني نرم افزاري رايانه اي به سفارش مشتري ، ارائه خدمات پشتيباني تجهيزات سخت افزاري رايانه ، توليد و فروش سخت افزار رايانه ، توليد فروش نرم افزار به سفارش مشتري مبتني بر اينترنت شبکه هاي رايانه اي ، طراحي و پياده سازي شبکه هاي رايانه اي ، اتوماسيون اداري ، اتوماسيون صنعتي ، مشاوره فني در حوزه رايانه ، سخت افزار ، شبکه هاي رايانه اي ، اينترنت و فنآوري اطلاعات ، نصب ، نگهداري و تعمير سخت افزار رايانه اي ، مخابره پيام و تصاوير با کمک رايانه ، نرم افزار به سفارش مشتري کامپيوتر براي پردازش تصاوير ، ابزارهاي الکترونيکي مخصوص دستگاه ضبط صوت و تصوير و داده هاي ديگر ، نرم افزار به سفارش مشتري کامپيوتر براي پردازش گرافيک ، دوربينهاي الکترونيکي ضبط تصوير و صدا ، نرم افزارهاي به سفارش مشتري سيستم هاي امنيتي ، نرم افزارهاي به سفارش مشتري مخصوص دستگاه ضبط صوت و تصوير و داده هاي ديگر ، پردازش کننده هاي ويدئو و تصوير ، اخذ وام و تسهيلات و اعتبار از بانکها و موسسات مالي و اعتباري انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي و شرکت در نمايشگاهها ي داخلي و خارجي و اخذ و اعطاي نمايندگي و ايجاد شعب در سراسر کشور وخارج از کشور و شرکت در مناقصات و مزايدات در زمينه موضوع فعاليت شرکت . فعاليت در زمينه کليه امور رايانه اي شامل سخت افزار و اسمبل و تعمير و نگهداري فني کامپيوتر توليد و ارائه دستگاههاي جانبي و قطعات و ملزومات رايانه تهيه و توليد و ارائه سيستمهاي رايانه اي شخصي مشاوره فني و نظارت فني براي اجراي طرحهاي انفورماتيکي و فعاليت در زمينه نصب و راه اندازي و پشتيباني فني درصورت لزوم پس از اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذيربط درصورت لزوم پس از اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذيربط



شاهين فتاحياني: او مدير اي تي بيمه ايران بود و در جريان خريد نرم افزار پر سروصداي جامع بيمه گري بيمه ايران در این شرکت حضور داشت. وضعیت استخدامی او در بیمه ایران برای رازپول احراز نشد اما سوال این است که آیا او مشمول ماده اي موسوم به ماده 17 که اذعان دارد که کارمندان بيمه ايران بايد به شرکت بازگردند، نیست؟



او مديرعامل شرکت اعتبار کارکنان بيمه ايران نيز هست.

حسن علوي نژاد: عضو هيات مديره سامانه نگار حامي بيمه. اطلاعات خاصی از سوابق مدیریتی او در دست نیست.




 

 

تعرفه محصولات و خدمات این شرکت را از اینجا می توانید مشاهده کنید.

https://sanhab.ir/%d8%aa%d8%b9%d8%b1%d9%81%d9%87-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%ae%d8%af%d9%85%d8%a7%d8%aa/

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود