امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/22 1401

گروه سایبان- بیمه دانا در شرایطی برنده یکی از مهم ترین پرتفوهای بیمه ای کشور می شود که حادثه شرکت طبیعت در سال گذشته عملا ساختارهای مالی این شرکت را تحت الشعاع خود قرارداده بود.

 

اواخر سال گذشته بود که یک آتش سوزی در یکی از بزرگترین شرکت های صنایع غذایی ایران سبب شد تا بیمه گر آن شرکت متاثر از آن آتش سوزی به پرونده ای ورود کند که اثرات مالی و اعتباری آن بر ساختار مالی شرکت بیمه دانا تاثیرات عینی داشته باشد.


حالا «دانا » که در سال گذشته با موضوع بیمه شرکت طبیعت نامش گره خورده بود، امروز به واسطه حضور در انعقاد قرارداد آموزش و پرورش تلاش دارد که ترازمالی خود را بهبود بخشد.

 

بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان که تا پیش از این به گفته مسئولین آموزش و پرورش صندوقی بوده حالا در شرکتی تجمیع شده که به نظر می رسد نتیجه تلاقی جریانات هم سو است.

 

بیمه ای که به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش حق السهم معلمان برای آن ماهانه ۹۰ هزار تومان و برای دانش آموزان سالانه ۳۰ هزار تومان است و بخشی از حق بیمه تکمیلی را نیز دولت پرداخت می کند در شرکتی کارسازی شده که بخشی از سهام آن متعلق به سهام داران عدالت، است.


اتفاقات پیرامون حادثه شرکت طبیعت و پرتفوی آموزش و پرورش با شناخت سهامداران بیمه دانا معنا و مفهوم بیشتری پیدا می کند. مدیران شرکت در گزارش 6 ماهه سال گذشته افشا کرده اند که بیش از 50 درصد سهام این شرکت در اختیار سهام داران عدالت است. به عبارتی می توان گفت هرچند که مدیریت سهام عدالت در اختیار دولت در این شرکت است اما ذی نفعان مستقیم آن دهک های مشمول دریافت سهام عدالتند. 


با چنین رویکردی از یک سو و از سوی دیگر پرداخت بخشی از حق بیمه درمان تکمیلی معلمان از سوی دولت می توان این گونه تصور کرد که دولت در هر دو سوی ترازنامه بیمه دانا ذی نفع است. چه آنجایی که قرار است بخشی از سهم بیمه گزاران را پرداخت کند و چه آنجا که قرار است به دارندگان سهام عدالت سود بپردازد. با چنین راهبردی شاید بتوان دولت را برنده اصلی پرتفوی فرهنگیان معرفی کرد. پرتفویی راهبردی، با سه برنده؛ معلمان، سهام داران و کارکنان بیمه دانا. 


اما حالا ظاهرا بر اساس نامه ای منصوب به مدیر منابع انسانی بیمه دانا این شرکت بنا دارد که 3 میلیون تومان پاداش به هریک از کارکنان شرکت پرداخت کند. این نامه اشاره ای به میزان پاداش سطح مدیریت نکرده است. هرچند که انتظار می رود در افشای اطلاعات مهم به مواردی از این قبیل اطلاعات توسط بیمه دانا پرداخته شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بیمه دانا، این شرکت در 6 ماهه 1400 دارای 623 نفر کارکنان قرارداد دائم، 1323 نفر کارکنان قرارداد موقت و 152 نفر نیروی خدماتی و جمعا 2098 نفر پرسنل است.

 

در پایان چند مولفه مالی در میان اتفاقات اخیر حائز اهمیت است. نخست اینکه نماد بیمه دانا در بورس متوقف است و سهام داران آن نسبت به بهره مندی از بازده دارایی منفعل اند. از سوی دیگر در چنین شرایطی اطلاعاتی از این پرتفو و حق بیمه آن و بیمه گران اتکایی احتمالی افشا نشده است، در حالی که هردو این مولفه ها تاثیر معنا دار بر معاملات سهام بیمه دانا خواهد داشت.


لازم به اشاره است که بیمه درمان تکمیلی یکی از رشته های با خسارت بالا در صنعت بیمه است.

باید دید که پس از این پرتفو وضعیت صورت های مالی بیمه دانا چه خواهد شد؟ خسارت های درمان در کنار مباحث طبیعت می تواند وضعیت بیمه دانا را پیچیده تر کند. روزهای آینده می تواند به شفاف سازی هرچه بیشتر فضا کمک کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود