امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
03/18 1401

   

گروه سایبان - با 200 میلیون تومان سرمایه ای که 99 درصد آن متعلق به لیزینگ رایان سایپاست، بیش از 90 میلیارد تومان حق بیمه در یک شرکت خدمات بیمه ای قفل شده، منابعی که ذی نفع نهایی آن دولت است.


خدمات بیمه ای رایان سایپا که از شرکت های نهایی گروه تولید اتومبیل سایپا به شمار می رود با اخذ نمایندگی بیمه ایران و عرضه خدمات بیمه ای با رعایت قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری و مفاد قرارداد نمایندگی موضوع فعالیت خود را تعریف کرده است.


این شرکت خدمات بیمه ای در سال گذشته 12 نفر از پرسنل خود را تعدیل کرده و با 6 نفر نیروی انسانی فعالیت داشته است، با این وجود سرفصل هزینه های اداری این شرکت قابل توجه به شمار می رود.


از سوی دیگر در گزارشات مستند این شرکت خدمات بیمه ای در خصوص کاهش تعداد نیروی انسانی آمده است که «کاهش هزینه های حقوق و دستمزد و سایر هزینه های متاثر از آن به دلیل کاهش تعدادی از پرسنل مامور از شرکت کارگزاری بیمه سایپا بوده که با اعلامیه دریافتی طی دوره ثبت و اعمال شده». بنابراین مجموعه سایپا نه تنها دارای یک شرکت خدمات بیمه ای بلکه دارای کارگزاری رسمی سایپا نیز هست که احتمالا در مواقع لزوم و حسب مورد نسبت به تقسیم پرتفو و تقسیم نیروی انسانی اقدام می کند و باید دید آیا این فرآیند ها مطابق دستورالعمل آئین نامه های 75 و 92 شورای عالی بیمه هست؟


از سوی دیگر بدهی قابل توجه شرکت های وابسته به سایپا به این شرکت خدمات بیمه ای بیانگر حجم قابل توجهی از منابع است که هنوز به حیطه وصول درنیامده. شرکت های بیمه در سال های اخیر در حالی به چنین رویه هایی تمکین کرده اند که نه تنها کارمزد نمایندگان بلکه خسارت بیمه گذاران و عوارض احتمالی برخی نهادها و سازمان ها را پرداخت کرده اند.


با وجود این توجه به موضوع حقوق صاحبان سهام در شرکت های بیمه، خصوصا تنها بیمه دولتی کشور اصلی است که مغفول مانده . به عنوان مثال در حالی که بیمه ایران با سهام 100 درصد دولتی در سال های اخیر دارای زیان انباشته بوده اما منابع آن در اختیار بنگاه هایی است که با تاخیر در پرداخت بدهی ها هزینه فرصت های از دست رفته سرمایه گذاری را به سهام داران و از جمله دولت تحمیل کرده اند.

پرداخت با تاخیر منابع و یا قرض از دولت که البته به دلیل بدهی مشتریان این مجموعه است در حالی صورت می گیرد که نظام بانکی برای ارائه وام (قرض) به مشتریان دارای کارمزدهای مرسوم و تعریف شده ای است اما در صنعت همجوار، برخی نمایندگان و کارگزاران به راحتی منابع ارزان قیمتی را در اختیار دارند که برای آن کارمزد و سودی پرداخت نمی شود.


سرفصل پرداختنی ها در صورت های مالی این خدمات بیمه ای گواهی بر همین اصل است تا جایی که بدهی اشخاص وابسته به این شرکت خدمات بیمه ای در سال 1399 بالغ بر 99 میلیارد تومان بوده و در سال 1400 به 90 میلیارد تومان رسیده است.


با چنین مکانیزمی در سال های اخیر انگیزه برخی گروه ها و شرکت ها برای ارائه خدمات بیمه ای افزایش یافته است. عده مانند خودرو سازها با با توجه ب سازوکار قانونی بیمه شخص ثالث و رسوب چنین منابعی کسب و کار بدون ریسکی را برای خود مهیا کرده اند.




 

در روزهای اخیر برخی استارتاپ های بیمه ای نیز با رسوب این منابع و ارائه تخفیف های قابل توجه تلاش کرده اند که توجه بیمه گذاران را با ارائه تخفیف های مطلوب به سمت خود جلب کنند.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود