امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/1 1401

گروه سایبان - ایجاد رفاه،  انگیزه و امید به آینده را می توان از ماموریت های مهم شرکت های بیمه خصوصا فروشندگان بیمه های عمر دانست.

 

در فضایی که در 30 سال آینده افزایش چشم گیری در تعداد افراد 65 ساله و 80 سال به بالا در دنیا پیش بینی می شود و ترکیب جمعیتی در کشور نیز چنین پیش بینی هایی دارد، تنها راه کنترل این ریسک به افزایش تولید بیمه نامه های مرتبط خصوصا بیمه های عمر منتهی خواهد شد. در این میان به نظر می رسد که بیمه های عمر نیز با بازبینی در تعهدات خود می توانند دروازه ورود به چنین ریسک هایی باشند. از سوی دیگر وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور و عبور آنها از نقطه سر به سر بیانگر این واقعیت است که توجه به صندوق هایی با مدیریت دولتی دیگر نمی تواند جوابگوی پوشش ریسک فردای جمعیت باشد.


اما جاده سازی در مسیر توسعه بیمه های عمر از امروز باید ریل گذاری شود.

توجه به تکنولوژی های روز چه در حوزه درمان، صنعت و حتی صنعت سرگرمی باعث شده است تا ضمن افزایش امید به زندگی در افراد سن از کارافتادگی و ناتوانی در خلق ثروت بالا برود. بر همین اساس است که امروزه صندوق های بازنشستگی به مهفوم آنچه در کشور در حال اجرا است بیش از پیش ناکارآمدی خود را به منصه ظهور برسانند.

تمام این رخدادها عاملی است که ضرورت اصلاح پارامتریک پوشش ریسک در حوزه زندگی و بازنشستگی جدی گرفته شود. ظرافت در محاسبات اکچوئری و حتی نگرشی در این مقوله باعث شده است تا رقابت در این حوزه با سایر رشته های بیمه ای متفاوت باشد.


این رقابت ها نه تنها در حوزه ارائه خدمات تعریف می شود بلکه می تواند سایر بازارهای هم سو را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعات نشان می دهد که عملکرد مطلوب مالی شرکت های بیمه ای نه تنها ذی نفعان نزدیک و شاخص های صنعت را در محدوده داخلی متاثر می کند بلکه نمود راهبردهای مدیریتی آنرا در بازار سرمایه و در تولید ناخالص داخلی کشور نیز می توان ردیابی کرد. همچنین بازیگران این رشته تاثیر به سزایی را در ایجاد رفاه و امید به آینده در جامعه خواهند داشت.

دولت نیز در قالب برنامه های توسعه، افزایش ضریب بیمه های عمر را مورد تاکید قرارداده است و در سال های اخیر نیز بیمه های تخصصی در این زمینه ایجاد شده.

البته یکی از شاخص های تاثیر گذار که نهاد ناظر نیز در سال های اخیر مورد تاکید قرارداده ارتقا نظارت مالی در این حوزه و سایر رشته های بیمه ای است.


هرچند که برخی نظارت های مالی را نظارت های «پس گرا» و با تاخیر می دانند اما هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی آمریکا با تعریف شاخص هایی مانند قابلیت اتکا، مربوط بودن اطلاعات، قابلیت مقایسه و قابلیت اندازه گیری بر آن صحه می گذارد و برای ارزیابی کیفی صورت های مالی آن را ضروری دانسته است. با این تعاریف انعکاس صحیح و کامل اطلاعات شرکت های بیمه در کارایی بازار سرمایه نیز تاثیر دارد.

آمارها نشان می دهد که ارزش پرتفوی بیمه های زندگی در سال 1400 به 18 هزارو 367 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که پرتفوی پاسارگاد در این رشته در همین سال 4 هزار و 425 میلیارد تومان گزارش شده. به عبارت دیگر پاسارگاد به تنهایی 24 درصد سهم بیمه های زندگی در کشور را در اختیار دارد.

بنابراین می توان اذعان داشت که پاسارگاد از جمله شرکت هایی است که ضمن آینده پژوهی، ورود به بیمه های عمر را به صورت تخصصی در دستور کار خود قرار داده. اما در حالی که بالغ بر 60 درصد پرتفوی این شرکت به رشته عمر اختصاص دارد برنامه های جدید اذعان دارد که «معصوم ضمیری» و تیمش به این حد نیز قانع نیستد تا جایی که شرکت بیمه پاسارگاد  برای تحقق این هدف توسعه شبکه فروش و همچنین ارتقا کیفیت ارائه خدمات توسعه شبکه فروش از طریق اصلاح و بهبود و بروزرسانی نرم افزارها، تسریع وتسهیل فرآیندهای صدور و ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی به شبکه فروش را در سال 1401 دنبال می کند.

پاسارگاد اعلام کرده با توجه به مشاهده روند افزایش حق بیمه در سالهای گذشته و عملکرد واقعی سال 1400 و تصمیم شرکت مبنی بر افزایش تولید حق بیمه از طریق بهره گیری از روشهای نوین عرضه محصولات جاری نظیر بهره مندی از شبکه گسترده فروش بیمه های عمر در عرضه سایر محصولات مثل بیمه جامع مجتمع های مسکونی و تولید محصولات جدید، حق بیمه ای معادل 11 هزار و 600 میلیارد تومان برای سال 1401 پیش بینی شده است که بیانگر افزایش 59 درصدی نسبت به عملکرد واقعی سال 1400 است.

اگر ادعا کنیم بیمه زندگی راه حلی عقلانی توسط یک انسان آگاه برای پوشش ریسک در آینده و افزایش امید به زندگی و رضایت مندی از خود تصور شود، شاید بتوان گفت که بیمه پاسارگاد یک چهارم سهم افزایش امید و رضایت مندی از خود نزد دارندگان بیمه های عمر را بر عهده دارد که این عدد برای بخش خصوصی امتیاز مهمی محسوب می شود . ظرافت راهبردی بیمه پاسارگاد در طراحی مدل کسب و کار آنجایی مفهوم پیدا می کند که دیوید آکر پدر علم بازاریابی نوین بر تمرکز و تمایز به عنوان دو بازو مهم مزیت رقابتی پایدار در راهبردهای مدیریت استراتژیک بازار به آن تاکید می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود