امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
01/25 1401

 

گروه سایبان - تنظيم و تعميم ، هدايت حمايت و نظارت، چکیده انتظارات و مسئولیت ها از نهاد ناظر است، نهادی که حالا شنیده می شود احتمالا در روزهای آینده دستخوش تغییراتی در سطح هیات عامل باشد.


نهادی که نه تنها گرداننده و سیاست گذار امر بیمه در کشور است، بلکه به واسطه نقش تاثیرگذارش در شورای عالی بیمه تصمیم ساز اقدامات و راهبردهای اساسی است.

هرچند که قانون تاسیس که در 51 سال گذشته تدوین شده ارکان مختلفی را برای صنعت بیمه برشمرده است اما در ماده 22 در خصوص وظايف و اختيارات رئيس كل بيمه مركزي ايران صراحتا به موارد مشخصی اشاره دارد که از این مواد استنباط می شود، قانون انتظام بخشی در این نهاد را در نهایت از رئیس کل بیمه مرکزی انتظار دارد.


در همین قانون اگرچه رئیس کل اعضای هیات عامل را به وزیر اقتصاد پیشنهاد می دهد و به موجب تصویب نامه هیات وزیران این افراد منصوب خواهند بود اما در نهایت انتظارات و تعهدات با رئیس کل بیمه مرکزی خواهد بود تا جایی که در ماجرای فیش های نجومی در بیمه مرکزی هرچند که هیات عامل دارای وظایف و اختیاراتی بودند اما این رئیس کل بود که به واسطه مسئولیتش در قانون تاسیس تاوان همه اعضای هیات عامل را یک جا پرداخت کرد. از سوی دیگر تجربه کوتاه سید عباس حسینی در مدیریت بیمه ایران نیز نشان داد کارآمدی و تخصص لازم و ملزوم در این صنعت اند، در غیر این صورت حضور افراد تنها منتج به رزومه سازی برای خود خواهد شد.


از این رهگذر می توان به این نتیجه رسید که انتصاب اعضای هیات عامل مجرب نه تنها سبب هم افزایی در این مجموعه خواهد شد بلکه هزینه فرصت را نیز در بیمه مرکزی کاهش خواهد داد و بالعکس.

در این میان با انتخاب افراد شایسته و متخصص هزینه پاسخ گویی سیستم نیز تقسیم شده و هزینه جبران ناکارآمدی های احتمالی متوجه راس هرم مدیریتی صنعت بیمه نخواهد بود. از سوی دیگر عرصه نظارت به محلی برای آزمون و خطاهای مدیریتی نیز تبدیل نخواهد شد و به عبارتی کنترل و پایش هیات عامل نیز به وظیفه راس هرم افزوده نخواهد بود.

محیط فنی کارشناسی بیمه مرکزی با وجود رئیس کلی که اتفاقا در فضای سیاسی کشور نیز شناخته شده است نیاز دارد تا با بررسی فنی عملکرد هیات عامل فعلی و شناخت نقاط قوت و ضعف حرکت کند و در شرایط فعلی با دو ماموریت ویژه رو به روست: نخست سامان دادن به وضعیت فعلی و دوم پیشبردها آرمان های بیمه مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور.

در این رهگذر انتخاب افرادی که با شناخت و تخصص در جایگاه های حرفه ای قرار گیرند می تواند راس هرم را در پیشبرد این اهداف یاری کند در غیر این صورت انرژی سیستم صرف آموزش ضمن خدمت خواهد شد.


 سلیمانی رئیس کل قبلی بیمه مرکزی چندی پیش به پوشش 500 میلیارد دلاری ریسک در کشور اشاره کرد و صنعت بیمه کشور امروز با نگهداری 500 میلیارد دلار پوشش به سبب تحمل ریسک های بزرگ داخلی نیازمند توسعه کمی نیست، بلکه درک عمیق مشکلات و مخاطرات را می طلبد و این امر  با حضور غیر متخصص ها شدنی نیست.

به نظر می رسد که بیمه مرکزی که خود آئین نامه 90 را برای احراز صلاحيت حرفه اي كاركنان كليدي و عملياتي مؤسسات بيمه تدوین کرده است باید بیشترین التزام را به مفاد آن برای انتخاب ارکان تصمیم ساز داشته باشد.


باید به این نکته توجه داشت که مقام معظم رهبری نیز سال 1401 را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.مسلما لازمه دست یابی به اهداف این رهنمون به کارگیری افراد متخصص، با تجربه و کارآمد است، چرا که ذات واژه «دانش بنیان» با عبارت «تخصص» لازم و ملزومند.

رهبر انقلاب با تأکید بر توصیه سال قبل خود مبنی بر اکتفا نکردن به کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوی خیابان‌ها و یا بر روی سربرگ دستگاهها، گفتند: تحقق شعار امسال نیاز به سیاستگذاری دارد .

در این میان باید گفت که  هرچند نقش رسانه بیشتر اعلام تصمیمات مدیران است که از قبل گرفته می شود اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست، با اینکه یونانیان دستِ‌آخر تروآ را تسخیر کردند، ولی حرف ترسیتس دربارۀ وضعیت کشتی‏‌هایشان درست بود: چنان‌که مشهور است کشتی اولیس، در راه بازگشت به خانه، شکست و غرق شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود