امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
01/21 1401

 گروه سایبان - در حالی که سهام داران حقیقی و حقوقی قرار است با توزیع سود از طریق سامانه سجام در سال جاری به موقع به سود حاصل از منابع سرمایه گذاری شده دست یابند، اما بیمه گذاران عمر معمولا تا پایان هر سال برای دریافت مشارکت در منافع در انتظار می مانند. اما برای توسعه ضریب نفوذ بیمه های عمر این روشی کارآمد است؟


توسعه بیمه های زندگی که در برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است، در مراسم معارفه رئیس کل جدید بیمه مرکزی مورد تاکید وزیر اقتصاد نیز بوده است و او نیز خواستار توسعه در این زمینه بوده است.


اما چرا در حالی که رشد و گسترش بیمه های زندگی مورد تاکید ارکان تصمیم ساز است،برخی موضوعات آئین نامه بیمه های زندگی و مستمری مسکوت مانده است.

بازنگری در نرخ سود فنی که آخرین بار در سال 1395 صورت گرفته و بر اساس آئین نامه 68 هر دو سال یک بار باید تجدید نظر شود یکی از این موارد است. هرچند که در سال گذشته در کارگروهی متشکل از بیمه مرکزی پژوهشکده بیمه، سندیکای بیمه گران، مدیران صنعت و شبکه فروش برای تغییر نرخ سود فنی بیمه های عمر رایزنی های صورت گرفته اما خروجی آن مشخص نیست. این در حالی است که کشور در شرایط اقتصادی تورمی قرار دارد و مراجع رسمی مانند مرکز آمار ایران این روند را صعودی اعلام می کنند.


از سوی دیگر  پرداخت سود مشارکت در منافع شرکت های بیمه که طبق ضوابط مواد 11 تا 14 آئین نامه 68 تعیین می شود باید از سوی شرکت های بیمه تا پایان هر سال تعیین شده به اطلاع بیمه گذاران رسیده و در حساب ها منظور و یا پرداخت شود. این در حالی است که شرکت های بیمه خود را چندان ملزم به اعلام و واریز مشارکت در منافع نمی دانند و بعضا واریز مشارکت در منافع از جمله اقداماتی است که در نیمه های دوم سال در دستور کار قرار می گیرد.


بنابراین در حالی که تیرماه موعد برگزاری مجامع بوده و سهام داران در جلسات مجمع از واریز سود خود اطلاع یافته و بعضا سهام داران خرد سریعا سود خود را دریافت می کنند اما خریداران بیمه های عمر در برخی شرکت های بیمه باید تا پایان سال منتظر اعلام سود مشارکت در منافع سال گذشته خود بمانند.


بنابراین به نظر می رسد که برای دستیابی به شاخص های هدف گذاری شده و توسعه بیمه های زندگی، بیمه مرکزی باید دو موضوع را با حساسیت بیشتری راهبری نماید؛ اول ایجاد وحدت رویه در شفاف سازی وضعیت و موعد پرداخت سود مشارکت در منافع بیمه گذاران عمر مانند سایز ذی نفعان شرکت های بیمه و دوم بازنگری در نرخ سود فنی طبق ضوابط آئین نامه.


تناقض در هدف گذاری و رویه های فعلی، صنعت بیمه را می تواند در دستیابی به راهبرد توسعه بیمه های زندگی ناکام گذارد.

به نظر می رسد که بیمه مرکزی از همین ابتدای سال باید نسبت به اصلاح این وضعیت قدم بردارد تا جایی که بیمه گذاران عمر تا پیش از برگزاری مجامع به سود مشارکت در منافع خود دسترسی داشته باشند.

تاخیر در پرداخت ها و عدم جداسازی حساب بیمه های عمر در برخی شرکت های بیمه سبب شده است تا برخی مدیران با منابع بیمه های عمر نسبت به پاسخ گویی به تعهدات سایر رشته ها اقدام کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود