امروز: چهارشنبه، 4 خرداد 1401
12/15 1400

گروه سایبان - مدیرعامل بیمه ایران دخالت در عزل و انتصابات و رفتار غیر حرفه ای برخی شرکت های بیمه در ارائه نرخ و شرایط غیر حرفه ای را از جمله چالش هایی عنوان کرد که موجب تضعیف بازار و بدبینی مشتریان شده است.

 

حسن شریفی مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران می گوید: بیمه ایران در سال ۱۳۹۹ با عملکرد فروش بيش از ۳۶ هزار میلیارد تومانی (خسارت پرداختی ۱۴ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان) حدود 31،9 درصد بازار را در اختیار داشت که این سهم در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ با اندکی افزایش به حدود ۳۲٫۱ درصد رسیده است.


به گزارش رازپول به نقل از شادا، حسن شریفی  مدیرعامل بیمه ایران  توسعه سهم بازار بیمه ایران، کاهش هزینه تمام شده خدمات وتوسعه بیمه های فراگیر وارزان قیمت  را به عنوان یکی از برنامه های خود مورد اشاره قرار داد که موجب خواهد شد، در درجه اول، خرید بیمه برای اکثریت اقشار و صاحبان مشاغل مقرون به صرفه شده و جمع بيمه گزاران محدود به توانگران نباشد و در ادامه باعث می شود، موارد و دارایی های کم ریسک نیز برای مردم، ارزش بیمه کردن داشته باشد و خدمات بیمه ای صرفاً معطوف به موارد پر ریسک نشود.


مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران عملکرد غیر اقتصادی و بهره وری پائین شرکت های بیمه ای را  از جمله مهم ترین چالش های این صنعت عنوان و تأکید کرد: باید بین کارایی و عملکرد اقتصادی و با صرفه و مفهوم اثربخشی (ایفای مسئولیت اجتماعی) توازن ایجاد شود.

وی چالش نیروی انسانی با کیفیت را مشکل اکثر سازمان های کشور دانست که شاید در نتیجه عدم پیش بینی وعمل طی ۱۰ سال گذشته، امروز خود را از جمله در صنعت بیمه نشان داده است.


وی عدم مجوز استخدام جهت بهبود ترکیب نیروی انسانی کار آمد و با انگیزه، جانشین پروری، خروج نیروها از طریق بازنشستگی و دخالت در عزل و انتصابات را از بزرگترین چالش های شرکت های بیمه در حال حاضر عنوان کرد.

وی “پیگیری و وصول مطالبات معوق حق بیمه - کاهش زیان انباشه – ریکاوری"، "ساماندهی املاک و مستغلات" و "یافتن مدل هایی برای پیاده سازی شفافیت و پاسخگویی و نظارت هوشمند" را از دیگر چالش های صنعت بیمه دانست.

شریفی قوانین و آیین نامه های بیمه مرکزی را نیازمند بروز رسانی دانست و  رفتار غیر حرفه ای برخی شرکت های بیمه در ارائه نرخ و شرایط غیر حرفه ای را از جمله چالش هایی عنوان کرد که موجب تضعیف بازار و بدبینی مشتریان شده است.


رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی بیمه ایران در ادامه، "توسعه و بهبود زیرساخت فناوری اطلاعات و حرکت به سمت بیمه گری دیجیتال"، "بهره گیری از نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی و هوشمند به منظور بهبود شفافیت و کنترل"، "ارائه طرح های بیمه ای برای پوشش ریسک های کسب و کارهای جدید از قبیل شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، کانون های نوآوری و خلاقیت"، "افزایش بهره وری در بخش مستغلات، ریکاوری وصول مطالبات، زیان انباشته" و "بازنگری در آموزش ها با رویکرد تشکیل اتاق های گفتگو، تهیه نرم افزار آموزشی و آموزش به روش مباحثه" را از جمله برنامه های خود برای رفع این چالش ها عنوان کرد. 


شریفی با یادآوری اینکه حاکمیت شرکتی که در آیین نامه ۹۳ تبلور یافته است در اساسنامه و ساختار شرکت های بیمه خصوصی قابل اعمال است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اساسنامه بیمه ایران، مصوب مجلس و هیئت وزیران واصلی ترین مبنای عمل است ،لذا  اتخاذ هر گونه تصمیم یا تهیه اسناد پایین دستی مغایر ،مستلزم تغییر اساسنامه است.


وی افزود: با این وجود، اگر فلسفه حاکمیت شرکتی، پاسخگوی مقامات شرکت، بر اساس وظایف محوله باشد؛ به صورت شفاف این موضوع پیش بینی شده و در حال اجرا است.

شریفی  با اشاره به شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد کشور، بر نقش و وظیفه بیمه ایران در حوزه اقتصاد ملی تأکید کرد و گفت: بیمه ایران در چنین شرایطی، باید تکیه گاهی قدرتمند و مطمئن برای تجار و سرمایه گذاران و تولید کنندگان به لحاظ پوشش بیمه ای ریسک ها و ایجاد اطمینان باشد.


وی ورود به عرصه های پر ریسک که سایر شرکت ها توان یا تمایل ورود به آن حوزه ها را ندارند از قبیل بیمه نفتکش ها ، صادرات محصولات به سوریه، پوشش واردات دارو و ... را از جمله تعهدات و وظایف بیمه ایران در شرایط حاضر عنوان کرد.


حفظ رهبری صنعت بیمه کشور و قبول ریسک های مازاد بر ظرفیت شرکت های خصوصی بیمه در قالب قراردادهای قبولی اتکایی از جمله دیگر وظایف شرکت سهامی بیمه ایران در شرایط تحریمی به گفته مدیر عامل این شرکت است.


مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران، در تشریح اقدامات این شرکت برای تنوع آفرینی در محصولات بیمه ای، اظهار داشت: در این ارتباط، باید ضمن تشکیل کانون های نوآوری و خلاقیت و ارائه مشوق ها، زمینه های تنوع بخشی با توجه به نیاز بازار و مشتریان بایستی شناسایی و پاسخ داده شود ولیکن تفویض اختیار به شرکت های بیمه و حذف مجوزهای زاید و تسریع فرایند بررسی طرح ها، بطور جدی بایستی بازنگری شود.


وی با تأکید بر اینکه باید چارچوب و اصول کلی تنوع بخشی به محصول تعیین و اجرای آن به شرکت های بیمه محول شود، گفت: تمرکز بررسی طرح های جدید و اظهار نظر یا ارائه مجوز در بیمه مرکزی، موجب تحمیل فرایندی بوروکراتیک و طولانی شده که با روح خلاقیت و نوآوری که متکی بر چابکی و سرعت و سهولت است ناسازگار می باشد و صاحبان اینگونه طرح ها را دلسرد می نماید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود