امروز: چهارشنبه، 29 فروردین 1403
12/11 1400

گروه سایبان –پرونده بیمه توسعه پس از سال ها حالا به بهزادپور رسیده است.

حدود 8 سال از افشای مشکلات بیمه توسعه می گذرد و حالا بیمه اتکایی امین در خبری آورده است که با جدیت و پیگیری های این شرکت زمین بیمه اتکایی امین واقع در چهارراه جهان کودک به تملک این شرکت در آمد.


مشکلات بیمه توسعه در سه دولت اخیر مطرح بوده است چراکه نظارت ناکافی بیمه مرکزی در دولت احمدی نژاد سبب اقدام این نهاد در دولت روحانی آغاز ولی بدون تعیین تکلیف رها شد و حالا در دولت رئیسی هم هنوز بیمه توسعه تعیین تکلیف نشده است. زمانی که بیمه مرکزی مجوز صدور این شرکت را تعلیق کرد، با قطع شریان نقدینگی توسعه ، این شرکت نتوانست به تعهدات خود در زمینه خسارت زیان دیدگان عمل کند و موجبات بی اعتمادی مردم به صنعت بیمه پدید آمد.


از همین رو بیمه مرکزی و بیمه ایران به میدان آمدند تا به آسیب دیدگان این شرکت کمک کنند. بیمه ایران برای ایفای تعهدات و پرداخت خسارت ها با همکاری بیمه توسعه شروع به ارزیابی ملک ها برای فروش و پرداخت خسارت کرد. البته در این میان بازیگرانی در صنعت بیمه برخی از اقلام ساختمانی و ملک های این مجموعه را از طریق مزایده خریداری کردند که بیمه اتکایی امین و صندوق تامین خسارت های بدنی از آن جمله اند.


وضعیت بیمه توسعه در حالی به کلاف لاینحل تبدیل شد که در این سال ها هیچ گاه به نقش رئیس کل وقت بیمه مرکزی و حسابرس این شرکت و وظایف نظارتی آنها اشاره نشده، حتی مجامع این شرکت صورت های مالی بیمه توسعه را تائید کرده بود. این در حالی است که توسعه در دهه 1380 نیز باردیگر توسط بیمه مرکزی تعلیق کرده بود و مشخص نشد که چگونه بیمه مرکزی بار دیگر این شرکت را رفع تعلیق کرذا. از سوی دیگر پس از افشای مشکلات این شرکت محمد ابراهیم امین رئیس کل وقت بیمه مرکزی نیز به شیوه ای قابل تامل برکنار شد.


بیمه توسعه در 8 سال گذشته در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد. صورت های مالی این شرکت در این سال ها منتشر نشده، شرکت در حالت فریز قراردارد اما به سندیکای بیمه گران حق عضویت می پردازد! از سوی دیگر برخی منابع اذعان دارند که هنوز خسارت دیدگان از بیمه ایران خواهان دریافت خسارت هستند. پرسش های بی پاسخ در این سال ها همواره وجود داشته است که نقش سید محمد کریمی رئیس کل وقت بیمه مرکزی به عنوان ناظر بر فعالیت شرکت های بیمه چگونه توجیه می شود؟ حسابرس بیمه توسعه چه نقشی داشته است؟ بیمه توسعه کجاست و آیا هنوز اساسا شرکتی به نام توسعه وجود دارد یا خیر؟ صورت های مالی 8 سال اخیر بیمه توسعه کجاست و چرا منتشر نشده است؟


این موارد در حالی است که یکی از املاک این مجموعه یعنی ساختمان مرکزی بیمه توسعه در چهاراره جهان کودک از سوی اتکایی امین از طریق مزایده خریداری شد اما ظاهرا تخلیه این ملک هنوز صورت نگرفته است.


بیمه اتکایی امین نامه نگاری های بسیاری با نهاد ناظر داشته است و خواستار نقش پویاتری در زمینه حل اختلافات نیز بود.


شاید امروز در صنعت بیمه نمونه های دیگری از این شرکت ها وجود دارد که در سایه نظارت های ناکافی می تواند به معزل توسعه ای دیگر تبدیل شود. از سوی دیگر ظاهرا هنوز پرونده های خسارتی دیگری نیز وجوددارد و بیمه مرکزی در نامه ای به بیمه ایران خواستار پرداخت خسارت میلیاردی چند پرونده دیگر شده. این در حالی است که مدیرعامل اسبق بیمه ایران پیش از این ادعا کرده بود که پرونده های خسارتی توسعه به اتمام رسیده است.


قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری در ماده 5 ارشاد و هدايت و نظارت بر موسسات بيمه و حمايت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بيمه و تنظيم امور نمايندگي و دلالي و بيمه و نظارت‌ بر امور بيمه اتكائي و جلوگيري از رقابت هاي مكارانه و ناسالم را از وظایف نهاد ناظر اعلام کرده است.


بیمه مرکزی از امروز فصل جدیدی از فعالیت های خود را آغاز کرده. با روی کار آمدن مجید بهزادپور انتظار می رود که بعد نظارتی بر بعد بیمه گری بیمه مرکزی غالب باشد.  به نظر می رسد در دوره فعالیت سلیمانی نگرش حاکم در بیمه مرکزی از منظر بنگاه داری تعریف میشد. نگرش مدیریتی که در سازمان های نظارتی به نظر نمی رسد کارآمد باشد.


اما بهزاد پور چهارمین رئیس کلی است که پرونده باز توسعه را گوشه میز ریاست کلی خواهد داشت.با توجه به تجربه و تخصص بهزادپور در نهادهای نظارتی به نظر می رسد بنگاه داری شاکله فکری غالب وی نباشد و در این فصل از حیات بیمه مرکزی، بعد نظارت جایگاه و نقش آفرینی بیشتری را خواهد داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود