امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
12/2 1400

گروه سایبان - سید محمد آسوده دلایل تغییر سود عملیاتی بیش از 30 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بیمه اتکایی ایرانیان را به دلیل افزایش سود عملیاتی شرکت ، افزایش سایر درآمدهای عملیاتی عنوان کرده است.


به گزارش رازپول، افزایش سود ناشی از تسعیر ارز به دلیل افزایش نرخ تسعیر نسبت به سال گذشته و افزایش درآمد سرمایه گذاری ها ناشی از تقسیم سود شرکت های سرمایه پذیر و خرید و فروش اوراق بهادار از جمله مهمترین دلایلی است که وی بدان اشاره داشته است.

این موارد در حالی عنوان می شود که بیمه اتکایی ایرانیان به استناد مصوبه ستاد هماهنگی دولت که حداقل نرخ استعلامی از سوی بانک مرکزی برای بانک ها را 90 درصد نرخ سامانه نیما تعیین کرده است اقلام پولی ارزی خود را که عمدتا سپرده ارزی و با منشا داخلی است را بر اساس 90 درصد سامانه نیما لحاظ کرده است.
این در حالی عنوان می شود که بیمه اتکایی امین حواله های داخلی را با نرخ 15900 تومان و سپرده های ارزی اسکناس را با نرخ 22900 تومان برای هر دلار شناسایی کرده است. از سوی دیگر حواله داخلی برای هر یورو در این شرکت د19000 تومان و برای سپرده های ارزی 26900 در نظر گرفته شده است.
ظاهرابخشنامه بیمه مرکزی تصمیم گیری در خصوص نرخ موثر ارز را به هیات مدیره شرکت های بیمه واگذار کرده است. 
تفاوت تسعیر نرخ ارز یکی از راهکارهایی بوده است که شرکت های بیمه برای تقارن در تراز تجاری خود از آن بهره برده اند. این در حالی است که اتکایی امین صراحتا اعلام کرده در نبود نرخ معین و قابل دسترس برای ارز منشا داخلی برای تسعیر سپرده های مذکور از بخش نامه بانک مرکزی استفاده شده است. بخش نامه بیمه مرکزی نیز اذعان دارد که در سال مالی 1400 نرخ هر دلار را 15900 تومان برای هر دلار و 19000 تومان برای هر یورو در نظر گرفته است.

اما بررسی حق بیمه و خسارت های پرداختی در اتکایی ایرانیان از دیگر موارد مورد بررسی است و نشان می دهد که در حالی که رشد حق بیمه این شرکت بالغ بر 31 درصد برآورد شده است اطلاعات منتشره نشان می دهد که 94 درصد خسارت ها افزایش دارد. 


 حق بیمه اتکایی خالص این شرکت 201 میلیارد تومان در یک ساله منتهی به 30 آذر در مقایسه با حق بیمه اتکایی خالص 153 میلیارد تومانی سال 1399 در همین مقطع بیانگر رشد31 درصدی حق بیمه و هزینه خسارت خالص 150 میلیارد تومانی امسال در مقایسه با هزینه 77 میلیارد تومانی در سال 1399 نیز بیانگر رشد 94 درصدی است.


همچنین ذخیره خسارت های معوق این شرکت بیمه ای بنابر اطلاعات افشا شده بیش از 363 میلیارد تومان برآورده شده است. این ذخایر در سال مالی گذشته 152 میلیارد تومان بوده که 138 درصد رشد را نشان می دهد. پیش بینی می شود که افزایش برآوردهای اتکایی ایرانیان در این بخش به دلیل خسارت های شرکت طبیعت باشد.

بخش قابل توجهی از خسارت های این شرکت آنطور که مشاهده می شود از محل بیمه های آتش سوزی است. شناور تور، خسارت شناور شهراز، مجتمع صنایع غذایی میهن از جمله خسارت های مهم این شرکت بیمه ای برآورد شده که حداقل 5درصد کل خسارت پرداختی را شامل می شود. مجموع کل این خسارت ها 40 میلیارد تومان است.

افزایش  سهم رشته درمان در پرتفوی این شرکت اتکایی و تبع خسارت های پرداختی آن از رویدادهای با اهمیت به شمار می رود.

بنابراین بیمه اتکایی ایرانیان نیز به عنوان شرکتی که به لحاظ مدیریتی دارای سبقه و سابقه قابل قبولی در صنعت بیمه است نیز به لحاظ درآمدهای عملیاتی دچار چالش هایی بوده ست و توانسته این ریسک را با درآمدهای سرمایه گذاری و تسعیر نرخ ارز مدیریت کند.


درآمد سرمایه گذاری از محل منابع بیمه ای به ارزش 326 میلیارد تومان و خصوصا پرداخت سود سهام خریداری شده به میزان 176 میلیارد تومان از این رقم تاثیر غیر قابل انکاری را در صورت های مالی دارد. سایر اقلام این درآمد ها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.


سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی نیز به تاثیر غیر قابل انکار تسعیر ارز و درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع اشاره دارد. درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع بالغ بر252 میلیارد تومان و سود تسعیر ارز 352 میلیارد تومان گزارش شده است.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود