امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/20 1400



گروه سایبان - همزمان با خبر استعفای رئیس کل بیمه مرکزی، کتاب برنامه راهبردی صنعت بیمه ایران در افق 1404 با محوریت سند برنامه و مجموعه مطالعات پشتیبان به معاون اول رییس جمهور ارائه شد.

به گزارش رازپول، موضوع استعفای غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی به صدر اخبار روز گذشته صنعت بیمه تبدیل شد. پس از آنکه در ماههای اخیر گمانه زنی های بسیاری در خصوص تغییر رئیس کل بیمه مرکزی شنیده و انتخابی صورت نگرفته بود غلامرضا سلیمانی با استعفای خود این روند را متاثر کرد. هرچند که برخی منابع خبری اذعان دارند که او در روزهای نزدیک آینده در مسئولیتی جدید ایفای نقش خواهد کرد اما حالا معرفی یک رئیس کل برای بیمه مرکزی اجتناب ناپذیر است.


اما رئیس کل در آخرین روزهای مسئولیت خود سند افق 1404 بیمه مرکزی را نیز به معاون اول ارجاع داده است. سندی که او تدوین کرده و حالا رئیس کل بعدی باید اجرا کند.

دراین میان برخی برنامه های نیمه کاره در دوران مدیریت او در صنعت بیمه باقی مانده است. در کنار این موضوع برخی کارشناسان صنعت بیمه به آمارهای اعلامی سالنامه آماری بیمه مرکزی و رتبه کشور در سطح منطقه و دنیا انتقاداتی را مطرح کرده اند و این آمارها را منطبق با واقعیت ها نمی دانند. با چنین وضعینی باید دید که برنامه جدید راهبردی صنعت بیمه را به کدام سمت خواهد برد.
ازسوی موضوعاتی در زمان مدیریت سلیمانی در صنعت بیمه مطرح شده که از وضعیت فعلی آنها گزارشات شفافی در دست نیست و نیمه کاره به نظر می رسد.
-موضوع راننده محور شدن بیمه شخص ثالث
-حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه شخص ثالث
- تعیین تکلیف شرکت های جدید التاسیس
- بازار غیر متشکل بیمه 
-حل معضل خودروهای متعارف در قانون بیمه شخص ثالث
- موضوع انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای
- شفاف سازی وضعیت بیمه توسعه، ساختمان های واگذار شده، اختلاف حساب با بیمه ایران 


اما به هر حال سلیمانی در حاشیه تحویل یک نسخه از کتاب یادشده در نامه ای به دکتر محمد مخبر نیز نوشته است: با افزایش پیچیدگی محیط کسب‌وکار و شدت یافتن رقابت در صنعت بیمه وجود نقشه راه و برنامه راهبردی برای این صنعت از اهمیت بسزایی برخوردار است و به‌دلیل پیچیدگی ماهیت و موضوع بیمه و همچنین شدّت رقابت، شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و آگاهی از روندها و تحولات پیش‌رو و تدوین برنامه‌ای که راهبردهای مناسب برای تبدیل نقاط ضعف به قوت و عبور از تهدیدها و تبدیل به فرصت‌ها و استفاده از آن برای رشد و توسعه صنعت بیمه اهمیت مضاعف دارد.
   در ادامه این نامه آمده است: برنامه راهبردی صنعت بیمه ایران در افق 1404، با توجه به اسناد بالادستی، ارزیابی مجموعه برنامه‌ها و اسناد قبلی، نگاشت نظرات طیف وسیعی از ذی‌‎نفعان و متخصصان و مدیران صنعت و نگاه راهبردی به حوزه‎های مختلف صنعت بیمه همچون ساختار بازار، فناوری و فرآیندهای بیمه‌گری، نوآوری و نحوه تعامل با محیط عمومی و کلان صنعت بیمه، منابع انسانی و رضایت بیمه‌گذاران و سرمایه‌های اجتماعی تدوین شده است.


بر اساس این گزارش، رییس کل بیمه مرکزی طی این نامه از تلاش گسترده یک تیم راهبری، اجرایی، مشارکتی و نظارتی مرکب از پنجاه کارشناس خبره توسط پژوهشکده بیمه و ارائه آن به  نهادهای مختلف صنعت بیمه اشاره و تاکید کرده است: در این برنامه، تصویر زنده صنعت بیمه در آینده به این نحو ترسیم شده که: «صنعت بیمه ایران در افق ۱۴۰۴، صنعتی است توانگر، هوشمند، مشتری‎مدار و کارآ که ضمن توجه به منافع تمامی ذی‌نفعان با ارائه محصولات متناسب با نیاز آحاد جامعه؛ پوشش ریسک‎های متعارف، نوظهور و حوادث طبیعی را با رویکرد پیشگیرانه به عهده دارد و حامی و توان‎بخش جامعه بوده و نقش به‌سزایی در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی ایفا می کند.


در پایان این مکتوب ابراز امیدواری شده که مشارکت همه فعالان صنعت و ذی‌نفعان درونی و بیرونی آن در اجرای این برنامه و تسری آن در برنامه‎های عملیاتی و اجرایی ارکان صنعت، بتواند صنعت بیمه را در چشم‎انداز تصویر شده در افق 1404 قرار داده و مسیر انجام ماموریت‎ها و تحقق اهداف کلان را هموار کند.


شایان ذکر است کتاب "برنامه راهبردی صنعت بیمه ایران در افق 1404؛ سند برنامه و مجموعه مطالعات پشتیبان" با هدف در دسترس قرار دادن مطالعات پشتیبان و پشتوانه سند برنامه راهبردی صنعت بیمه برای همه ذی‌نفعان صنعت و تسهیل درک و پذیرش برنامه راهبردی تدوین شده است. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود