امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
08/17 1400

گروه سایبان - صنعت بیمه فرصت تکرار نام خود را در 90 قسمت از سریال جدید را چطور از دست داد؟


از نمایشگاه به همایش، از سریال به بیلبورد، و از آنجا هم به تبلیغات پراکنده. گرچه صنعت بیمه می خواهد با تکرار و  تکرار فرهنگ سازی کند اما سعی ندارد راهبردی واحد را در پیش بگیرد. صنعت بیمه در راستای گسترش فرهنگ بیمه در سال های اخیر قدم هایی را برداشته است که زنگ بیمه و افزودن مفاهیم بیمه ای به کتب درسی از جمله دست آوردهای مثبت آن است. همچنین این صنعت در برنامه ای به نام دوربرگردان هم تلاش کرد که نسبت به کشف نقاط حادثه خیز جاده ای در راستای کاهش تصادفات گام بردارد. 

حضور به هنگام در خسارت های بزرگ و تکرار نام صنعت از دیگر راهبرد شرکت های بیمه برای پیوند بیمه با زندگی مردم بوده است.

«انگیزۀ اصلی تبلیغات فقط تکرار این است که مرا فراموش نکن». اما ظاهرا با سریال جدید که قرار است در 90 قسمت تکرار شود هم انگار نمی شود این مهم را محقق کرد و احتمال دارد که «بیمه» سرِ جای اولش بازگردد.


سریال پلاک 13 با هزینه ساخت میلیاردی هم مستعد آن است که به قانون فراموشی دچار شود: تلویزیون -و هر تبلیغ دیگری در هرجا- یک ویژگی دارد: تکرار، تکرار و تکرار؛  موضوعی که می توانست در قدم اول در نام سریال بسیار زیرکانه گنجانده شود. اما صنعت بیمه و متولیان ساخت سریال تصمیم گرفته اند که خود را با عدد 13 معرفی کنند، موضوعی که نزد عوام و در فرهنگ ایرانی چندان مطلوب و خوشایند نیست.


بنابراین چطور ممکن است که مردم و مخاطبان با چنین موضوعی ارتباط برقرار کنند؟

طیف معنایی از نحسی تا فردایی روشن، چرا که عدد 13 در عنوان سریال نمی خواهد بیانگر تصویر ذهنی منفی باشد و تلاش دارد فرهنگ سازی کند اما گنجاندن این دو مقوله در کنار هم ممکن است؟


از سوی دیگر انتخاب نام هایی که مفهوم یا عبارت کوتاه «بیمه» را در خود داشته باشد می توانست در تیتراژ برنامه ها، زمان و اعلان آن از شبکه های مختلف باردیگر شانس دیده شدن تنها عبارت «بیمه» را افزایش دهد.


این در حالی است که در سال های اخیر ساخت برنامه های تلویزیونی مشترک همواره در آمال صنعت قرار داشته است، بدون آنکه حتی در همه این سالها برای نام آن که در وهله اول می تواند سبب جذب مخاطب شود فکری شده باشد.


به هر حال خبر بد این است که برخی از رهبران سازمانی چنان به خودشان مطمئن‌اند که نظرات و ایده‌های ارزشمند دیگران را رد می‌کنند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند دست از ایده‌های نارس خود بردارند.


اما خبر خوب اینکه حتی در مواجهه با آن‌هایی که بالاترین حد اعتمادبه‌نفس را دارند هم می‌توان کاری کرد تا ذهنشان پذیرای ایده­‌های دیگران شود. پژوهش‌ها نشان داده است که پرسیدن سؤال به‌جای دادن جواب، می‌تواند گارد دفاعی افراد را باز کند.


بنابراین در اولین گام دعوت می کنیم که ایده پردازان این سریال از اطرافیان خود بپرسند که پلاک 13 شما را یاد چه مفهومی می اندازد؟ و تصویر ذهنی آنها از عدد 13 چیست؟ و اساسا اینکه این سریال را دیده اند؟


ایده و اجرا دو امر متفاوت است و احتمال انحراف این دو از یکدیگر وجود دارد. بنابراین در حالی که صنعت در چنین مسیری قدم گذاشته است می توان حداقل با فصل بندی این 90 قسمت، در نوبت های بعدی نام جدیدی را جایگزین کرد تا بتوان عبارت «بیمه» را در رسانه ملی بیشتر دید تا صنعت بیمه به غایت خود نزدیکتر شود.


ایده ساخت سریال های با کیفیت و تاثیر گذار مطلوب به نظر می رسد اما رسانه ها نتوانستند دست اندرکاران این ایده را در شرایط فعلی شرکت های بیمه و عدم ضرورت چنین هزینه ای از جیب سهام داران خرد و کلان و دولت متقاعد کنند، اما برای تاثیرگذاری هزینه انجام شده، پیشنهاد فصل بندی سریال و تغییر نام را ارائه می کنند.


امید که شرکت های بیمه نیز در خصوص ارتقا کیفیت و محتوای این مجموعه پیشنهادات تاثیرگذاری را نیز مطرح کنند. همه این ها در حالی عنوان می شود که صنعت بیمه در نظام روابط عمومی دارای افراد کارشناسی از حوزه رسانه ملی نیز هست و در همه این سال ها مدیران عامل شرکت های بیمه نیز با اعطای نمایندگی های افتخاری سعی داشته اند تا سلبریتی های تلویزیون را در کنار خود داشته باشند، اما حالا که فصل بهره گیری از چنین مراوداتی است، شاهد حضور نام آوران چندانی در این مجموعه نمی باشیم، گویا صنعت بیمه خود را صنعت تراز اولی نمی بیند، در حالی که شایسته بکارگیری بهترین هاست.


همچنین درج نام شرکت های بیمه که هزینه ساخت این سریال را پرداخت کرده اند در کنار نام مدیران عامل شرکت های بیمه در تیتراژ پایانی به جای عبارت کلی «شرکت های بیمه» خواسته بجا و بحقی به نظر می رسد و سوال این است که اگر در میانه سریال مدیرعامل یکی از شرکت های بیمه تغییر کند، آیا سایر ذی نفعان شرکت باید از فرصت معرفی محروم شوند؟ 


معرفی مطبوعاتی و رسانه ای اولین سریال صنعت بیمه در کنار بازیگران و دست اندرکاران آن و راه اندازی موجی از تبلیغات و جلب توجه موضوع دیگری است که مسلما می توانست مخاطبان بیشتری را به سمت آن دعوت کند، موضوعی که مسکوت ماند تا سریال در فضایی خاموش و آرام شروع به معرفی کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد ایده پردازان این سریال در نگاه اول تلاش دارند هویت سازمانی صنعت بیمه را به رخ بکشند و فرهنگ سازی در اولویت دوم آنان است تا جایی که بهتر بود به جای استفاده از عدد 13 در تیتراژ مفهوم مناسب تری را استخدام کرده و حتی لوگوی شرکت های بیمه را به تصویر بکشند.


این در حالی است که حامیان مالی این سریال خود را وام دار یکایک مدیران در صنعت بیمه می دانند تا جایی که نام مدير كل حوزه رياست بیمه مرکزی نیز در تیتراژ وجود داشته و جای سوال دارد که احیانا ایشان چه خدمت فنی و مالی به ساخت سریال داشته اند؟

امید که صنعت بیمه در سایه تعامل و تبادل افکار در مسیر بهبود مستمر همواره قدم بردارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود