امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/24 1400

 

مریم کائید - حدود 90 درصد پرتفوی «آسماری» در درمان متمرکز است، اما آیا سهام داران این شرکت در ترکیب چنین پرتفویی نقش دارند و آیا با وجود چنین وضعیتی می توان به توصیه رئیس کل بیمه مرکزی عمل کرد و این ترکیب را اصلاح کرد؟


تجدید ارزیابی دارایی سبب شده که سرمایه شرکت آسماری از 25 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان برسد و تنها 1.5 میلیارد تومان این سرمایه از محل آورده نقدی صورت گرفته است.

افزایش سرمایه 360 درصدی این شرکت که در حالی صورت گرفته که، تجدید ارزیابی بخش قابل توجهی از روند برنامه افزایش سرمایه شرکت های بیمه را تشکیل می دهد و نقش تورم در این فرآیند غیر قابل انکار است.

 












































اما آسماری که قریب به 87 درصد پرتفویش در رشته درمان و 98 درصد پرتفویش به دو رشته درمان و ثالث اختصاص دارد در حالی قرار است وضعیت پرتفوی خود را اصلاح کند که شرکت کارگزاری تداوم هستی با 24 درصد و شرکت کمک رسان ایران با 29 درصد سهام را در ترکیب سهام داران خود دارد و به طور مثال کمک رسان تاثیر بسزایی را در بازار بیمه های درمان خصوصا سازماندهی خسارت ها در صنعت بیمه دارد.

اما پرتفوی این شرکت در سال گذشته 205 میلیارد تومان بوده است و شرکت 95 میلیارد تومان مطالبات از نمایندگان و کارگزاران و 6 میلیارد تومان نیز دریافتنی دارد . اما  با وجود مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان، تصویر مشخصی از بدهکاران این شرکت در دست نیست اما جدول مطالبات نشان می دهد که کارگزاری تداوم هستی یکی از بدهکاران این شرکت است.

از سوی دیگر در این مثلث مالی باید نظری به سهم پرتفوهای غیر مستقیم شرکت داشت که حدود 96 درصد را شامل می شود.


بنابراین به نظر می رسد که مقوله کارمزدها، سود سهام و ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان در مثلث آسماری در کنار اصلاح ترکیب پرتفو در عین سادگی، پیچیده است و احتمالا «یزدان دوست» راه دشواری را در پیش رو دارد.


اما با توجه به توصیه رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر اصلاح پرتفو آسماری چه برنامه ای برای بهینه سازی ترکیب پرتفوی خود دارد؟

از سوی دیگر به نظر می رسد که آسماری نمونه ای کوچک است که دلیل علاقه بسیار زیاد بخش خصوصی و افزایش درخواست ها برای اخذ مجوز شرکت بیمه را در سال های اخیر نشان می دهد و موضوع تورم که اغلب هیات مدیره شرکت ها در آن نقشی ندارند سبب شده که روند افزایشی دارایی ها خصوصا دارایی های مشهود، سهام داران را نسبت به راه اندازی مجموعه های بیمه ای جدید علاقه مند کند، در حالی که آنها در این روند نقش چندانی ندارند.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

رازپول از دریافت هرگونه توضیحات از سوی این شرکت استقبال می کند و انتشار آنرا وظیفه خود می داند.

این در حالی است که مدیرعامل این شرکت اخیرا اذعان کرده که این شرکت با مدیریت صحیح ریسک بیمه درمان، توانسته است ضمن جلب رضایت حداکثری مشتریان، خدمات منحصر به فردی در این رشته به مخاطبان ارائه کند.

یزدان دوست که به تازگی حکم ادامه فعالیت خود برای مدت باقی مانده از دوره دو ساله اعضای هیئت مدیره را از رئیس کل بیمه مرکزی دریافت کرده است با اشاره به این که این شرکت از تنوع کافی در خدمات بیمه ای برخوردار است، اظهار کرد: با وجود اندازه کوچک، حجم فعالیت های بیمه آسماری در مناطق آزاد و حتی سرزمین اصلی، متناسب با اختیارات و مجوزهای ابلاغی از سوی نهاد ناظر بسیار قابل توجه است.

او با تاکید بر این که مهمترین مزیت رقابتی شرکت بیمه آسماری در بازار بیمه ای کشور، رشته درمان است، اظهار کرد: در شرایطی که بیمه تکمیل درمان در بسیاری از شرکت ها نقطه سر به سر را تجربه می کند و در برخی شرکت ها زیان ناشی از آن به یک معضل تبدیل شده است، شرکت بیمه آسماری توانسته است این رشته را تا میزان قابل توجهی به سوددهی برساند.

وی همچنین به افزایش سرمایه چشمگیر این شرکت در سال مالی گذشته اشاره کرد و با بیان این که چنین تغییری در توان مالی شرکت می تواند توسعه فعالیت های آن را به همراه داشته باشد، افزود: در سال جاری، تحولات بزرگی برای شرکت پیش بینی شده است که می تواند بیمه آسماری را در حوزه خدمات و ارائه طرح های نوین، بیش از پیش در بازار بیمه ای کشور مطرح کند.

مدیرعامل شرکت بیمه آسماری استفاده از نیروی انسانی متخصص و توانمند، سیاستگذاری حرفه ای از سوی اعضای با تجربه هیئت مدیره و توجه کافی به روش های نوین بازاریابی را از عوامل موفقیت این شرکت در بازار بیمه ای کشور خواند و اظهار کرد: شرکت بیمه آسماری در آینده نزدیک و به دور از روش هایی مانند نرخ شکنی، ارائه طرح های غیرفنی و یا برداشتن سهم دیگران از کیک بیمه، به بازارهای جدید ورود خواهد کرد تا هم ظرفیت بیمه کشور را توسعه دهد و هم جلوه تازه ای از فعالیت حرفه ای در این بازار را به نمایش بگذارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود