امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
07/10 1400

 

گروه سایبان - زیر چتر مناطق آزاد فعالیت می کند و محدودیت های برخی آئین نامه هایی که مشمول بیمه های سرزمین اصلی است را ندارد و با وجود اینکه اذعان دارد سهم مناسبی از بیمه های مناطق آزاد را در اختیار دارد اما با این حال، بیمه مرکزی نسبت به بهبود و اصلاح ترکیب پرتفویش تاکیداتی داشته، اما سهام داران این شرکت فعال در منطقه آزاد چه کسانی هستند؟ و چند درصد سهام این مجموعه را در اختیار دارند؟ و عملکرد آن در سال گذشته به چه ترتیب بوده است. اینها پرسش هایی است که رازپول بنا دارد در خصوص شرکت بیمه آسماری به آنها پاسخ دهد. بنابراین علاقه مندان به این شرکت را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.


قانون تاسیس بیمه مرکزی در ماده 31 اذعان دارد که عملیات بیمه در ایران به وسیله شرکت‏های سهامی عام ایرانی که کلیه سهام آنها بانام بوده و با رعایت این قانون و طبق قانون تجارت به ثبت رسیده‏باشند انجام خواهد گرفت.

آئین نامه جدید شورای عالی بیمه در شماره 100 هم اعلام کرده است که الزامات آن شامل هر موسسه ای است که از بیمه مرکزی پروانه فعالیت گرفته . همچنین این آئین نامه اذعان دارد که نهاد ناظر از این پس تنها به موسسات تعاونی و سهامی عام ممبعد از این پروانه فعالیت می دهد.  اما چرا برخی شرکت های حاضر در مناطق آزاد عبارت سهامی خاص را به دنبال دارند؟آیا مناطق آزاد جز ایران نیست؟ سوالی است که به نظر می رسد باید مسئولین نظارتی پاسخ گوی آن باشند که چرا با وجود چنین الزاماتی برخی شرکت های مناطق آزاد همچنان به صورت سهامی خاص اداره می شوند؟ و اساسا با این همه آزادی عمل چرا شرکت های فعال در مناطق آزاد هنوز نتوانسته اند به جایگاه واقعی خود در این مناطق دست یابند؟


یکی از شرکت های فعال در این مناطق بیمه آسماری است که به تازگی سرمایه اش به 90 میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده محقق شده است و البته بیمه مرکزی به تازگی به مدیرعاملش تاکید کرده است که در جهت برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه پرتفوی بیمه ای و کسب سهم مناسب از بازار بیمه کشور در مناطق آزاد، جلوگیری از تمرکز پرتفوی شرکت در بیمه های درمان و ایجاد تنوع در ترکیب پرتفوی، معرفی افراد واجد شرایط به عنوان کارکنان کلیدی جهت احراز صلاحیت حرفه ای، بررسی بدهی های شرکت و تعیین تکلیف آنها، توجه به موضوع بازاریابی و تبلیغات شرکت در مناطق آزاد و تلاش در جهت بهبود و ارتقای توانگری مالی تلاش کند.


اما در حالی که سهام داران این شرکت بیمه بخش های بکری از بازار بیمه های درمان را در اختیار دارند، جلوگیری از تمرکز پرتفوی در این رشته امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به ترکیب سهام داری این شرکت و فعالیت های مرتبط آنها با بیمه آسماری داشت.



شرکت  کارگزاری تداوم هستی شرکت

در این شرکت اخیرا طوبی شاه محمدی عضو هیات مدیره و  مدیرعامل ، بهنام ایثاری رئیس هیئت مدیره ، یداله اسحقی کرین نائب رئیس هیئت مدیره و فاطمه فیروزتاج ابراهیمی نیز به عنوان عضو هیئت مدیره برای مدت دوسال انتخاب شدند .

جالب است بدانید که بر اساس اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی سرمایه این شرکت یکصد میلیون تومان است اما 24 درصد سهام بیمه آسماری را در اختیار دارد.

از سوی دیگر برخی اعضای هیات مدیره این کارگزاری در شرکت کمک رسان (یکی دیگر از شرکت های سهام دار آسماری)  نیز دارای مسئولیت هستند. پرسش اصلی این است در حالی که پیش از این موضوع نمایندگان دو شغله و سامان دهی وضعیت آنها در دستور کار بود، نهاد ناظر چرا به موضوع کارگزاری هایی از این دست ورود نمی کند؟


شرکت کمک رسان

سرمایه شرکت کمک رسان اخیرا به 10 میلیارد تومان رسیده است. بنا بر اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی در این افزایش سرمایه بهنام ایثاری ،بهزاد ایثاری، فاطمه فیروزتاج ابراهیمی، پروین ریاض رفعت، آزاده ایثاری، الهام ایثاری، آیدا ایثاری و نگار ایثاری شرکت کرده اند.


بنابر اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی بهنام ایثاری رئیس هیئت مدیره ، فاطمه فیروزتاج ابراهیمی نائب رئیس هیئت مدیره ، پروین ریاض رفعت عضو هیئت مدیره و آزاده ایثاری نیز اعضای هیات مدیره هستند . همچنین  سیامک صدر میرحسینی مدیرعامل (خارج از اعضای هیئت مدیره) این شرکت است. همان طور که قابل ملاحظه است برخی از افراد در هیات مدیره این شرکت با اعضای هیات مدیره کارگزاری تداوم هستی مشترکند.


اما ماهیت شرکت کمک رسان چیست و این شرکت در صنعت بیمه دقیقا چه می کند؟

این شرکت در سایت خود می نویسد : شرکت کمک رسان ایران شرکتی خدماتی و ثبت شده به شماره 91891 مورخ 71/5/21 است. این شرکت با توجه به علاقه ایرانیان به خدمات کمک رسانی، با طراحی و عرضه پوشش های خاص جامعه ایرانی و اخذ موافقت بیمه مرکزی ایران در ارتباط با برخی از شرکت های بیمه ایرانی اقدام به ارائه خدمات گوناگون به جامعه خود نمود و این فعالیت تا امروز ادامه دارد. شرکت کمک رسان ایران شرکت "بیمه" نیست. این شرکت موظف است بر اساس قوانین جاری کشور همه ریسک های بیمه پذیر خود را به شرکتهای بیمه ایرانی واگذار نماید. اعضای کمک رسان ایران در این موارد تحت پوشش بیمه گر کمک رسان قرار دارند. اعضای کمک رسان در زمان عقد قرارداد عضویت به کمک رسان برای اخذ این پوشش نیابت می دهند. از این طریق اعضای کمک رسان هم به پوشش بیمه ای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می کنند و هم از خدمات گسترده کمک رسانی در یک بسته خدماتی برخوردار می شوند.


هرچند که این شرکت اذعان دارد نقش موسسات "کمک رسانی" در شرکتهای "بیمه" خدماتی نمودن پوشش های بیمه ای مختلف بویژه در رشته های اشخاص و اتومبیل است اما ماده 66 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری عرضه بیمه را جز به‏وسیله مؤسسات بیمه، نمایندگان بیمه و دلالان رسمی بیمه ممنوع کرده است و پرسش مهم این است در حالی که بیمه مرکزی اطلاعات کلیه نمایندگان، کارگزاران ، اکچوئران و مدیران شرکت های بیمه را در سایت خود اعلام کرده است چرا در خصوص شرکت کمک رسان و نحوه دریافت مجوز شرکت هایی از این دست اطلاعاتی در سایتش وجود ندارد؟


کمک رسان ایران در سراسر کشور 35 شعبه و شبکه قراردادی با صدها بیمارستان، درمانگاه، مراکز تشخیصی، آزمایشگاه و کلینیک‌های دندانپزشکی، دارد و برون‌سپاری خدمات بیمه های درمانی شرکت های آسماری، کارآفرین، آرمان، حافظ، حکمت، سامان، پاسارگاد، میهن، امید و معلم را برعهده دارد و اعلام کرده در ارائه این رشته از خدمات از همراهی «مؤسسه ارزیابی درمانی کمک رسان هستی» که مؤسسه تخصصی ازریابی خسارت درمان با مجوز بیمه مرکزی است برخوردار است.


اما آیا کمک رسان تنها به ارزیابی خسارت ها می پردازد؟

صندوق درمان یکی دیگر از راهکارهای این شرکت به مشتریان است، تا جایی که اذعان می شود با انتخاب (( صندوق درمان )) کارفرما علاوه بر دستیابی به آزادی عمل در انتخاب نوع مزایا و سقف تعهدات و اعمال نظارت بر نحوه ارائه خدمات و هزینه ها، رفاه درمانی کارکنان را با روشی ارزان تر تامین می کند.


بنابراین  می توان استنباط کرد که کمک رسان به نوعی دریافت کننده بیمه نامه از شرکت های بیمه است در حالی که در هیچ یک از گروه های مجاز به عرضه بیمه قرارندارد و البته اذعان دارد که برای این فعالیت از بیمه مرکزی مجوز دارد. از سوی دیگر کمک رسان کارپرداز شرکت های بیمه در بخش خسارت هم هست؛ فارغ از محدودیت های موجود در آئین نامه های نمایندگی، فروش و سایر آئین نامه های مرتبط . از سوی دیگر این شرکت سهام دار بیمه آسماری است، شرکتی که بخش قابل توجهی از پرتفویش در بخش درمان قرارداد و حالا بیمه مرکزی توصیه دارد که مدیرعاملش ترکیب پرتفو را اصلاح کند.


سرمایه گذاری پارس گستر

تلاش های خبرنگار ما برای دریافت اطلاعات از سرمایه گذاری پارس گستر  که دارای 12 درصد سهام این مجموعه است راه به جایی نبرد. تنها اطلاعاتی که از شرکت پارس گستر به دست آمده مربوط به سال 1392 است.

رازپول از دریافت هرگونه اطلاعات بیشتر از سوی این شرکت استقبال می کند و انتشار آنرا وظیفه خود می داند. در روزهای آینده خبرهای دیگری در خصوص پرتفوی بیمه ای شرکت منتشر خواهد شد.







 















































.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود