امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/7 1400

 

گروه سایبان - شورای عالی بیمه به منظور استقرار نظام حاكميت شركتي و دسترسی آزاد به اطلاعات در صنعت بيمه آئین نامه « گزارشگري و افشاي اطلاعات مؤسسات بيمه» را تدوین کرده است اما شرکت های بیمه چقدر به الزامات شفاف سازی اطلاعات منطبق با راهبردهای این آئین نامه در پایگاه های اطلاع رسانی خود التزام دارند؟


اخیرا بیمه مرکزی نسبت توانگری شرکت های بیمه را اعلام کرده است و بیمه آسماری تنها شرکتی است که در میان 30 شرکت توانگری سطح 2 را به دست آورده است. بیمه آسماری شرکتی سهامی خاص است که اطلاعاتش در بورس منتشر نمی شود اما طبق الزامات آئین نامه شماره 88 ملزم به افشای اطلاعات خود در سایت است. برخی مستندات سایت این شرکت که متناسب با آئین نامه منتشر شده مربوط به سال 1398 است و علی رغم گذشت 6 ماه از سال جدید و برگزاری مجامع هنوز اطلاعات سال 1399 این شرکت بر روی سایتش قرار نگرفته است. به طور مثال صورت های مالی اين شرکت در سایتش قابل دسترس نیست و فقط نام آن درج شده و لینک مرتبط با این صفحه باز نمی شود.

 

در برخی شرکت های دیگر بیمه ای وضع به همین منوال است و اطلاعات متناسب با تغییرات افشا نمی شود . به طور مثال در بیمه میهن علی رغم اینکه خبر سطح توانگری مالی یک سال 1400 در صفحه اصلی خودنمایی می کند اما در بخش افشاگری اطلاعات توانگری سال 1397 گزارش شده است. این در حالی است که صفحه اطلاعات هیات مدیره این شرکت که مجمع آن در همین  هفته برگزار شد، مورد اصلاح قرار گرفته است.


نکته قابل تامل دیگر تغییرات هیات مدیره و مدیرعامل شرکت های بیمه و اطلاعات مربوط به آنها در پایگاه اطلاع رسانی خود بیمه مرکزی و یا شرکت ها است. به طور مثال در حالی در هيات مديره بيمه سرمد نيز اخيرا تغييرات مديريتي رخ داده است، اما سایت  شرکت مورد اصلاح قرار نگرفته است و همچنان ترکیب هیات مدیره بدون تغییر نمایش داده می شود.


از سوی دیگر در حالی که در بیمه کارآفرین قائم مقام این شرکت ماه هاست حضور ندارد اما سایت بیمه مرکزی اصلاح نشده و یا در حالی که حکم مدیرعاملی بیمه حکمت صبا دیروز از سوی بیمه مرکزی تایئد و  اطلاع رسانی شد اما سایت نهاد ناظر همچنان نام مدیرعامل قبلی نمایش داده می شود. ماجرا در خصوص ترکیب اعضای هیات مدیره برخی شرکت های دیگر نیز به همین منوال است.

   

در دنیای تغییرات سریع، ناظر نه تنها باید در هر لحظه حاضر باشد بلکه باید متناسب با تغییرات حرکت کند و اصلاح اطلاعات مندرج در سایت ها و... متناسب با تغییرات شاید آخرین حلقه زنجیره  این فرآیند و البته کم هزینه ترین آن باشد.

بنابراین در حالی که شورای عالی بیمه آئین نامه ای صرفا در همین راستا به تصویب رسانده چرا نظارتی بر اجرای آن صورت نمی گیرد و اساسا اجرای ضعیف آن را باید به حساب کدام سوی این جریان گذاشت؛ ناظرین یا اجراکنندگان؟




لازم به اشاره است درماده 4 آئین نامه آمده که مؤسسه بيمه موظف است حداقل اطلاعات زير را در پايگاه اطلاع‌رساني خود افشاء نمايد به نحوي كه امكان دسترسي سريع به اطلاعات مزبور در صفحه اول پايگاه اطلاع رساني مؤسسه بيمه فراهم باشد.

1- معرفي مؤسسه بيمه، برنامه كسب و كار و عملكرد آن.

1-1- اقامتگاه، ساير مشخصات ثبتي و اساسنامه مؤسسه بيمه.

2-1- تركيب سهام داران مؤسسه بيمه و مشخصات سهام داران بيش از يك درصد.

3-1- ساختار سازماني مؤسسه بيمه مشتمل بر نمودار تشكيلات سازماني و مشخصات مديران مؤسسه بيمه.

4-1- تعداد كاركنان و تركيب سني، تجربي و تحصيلي آنها.

5-1- چشم انداز، ماموريت و اهداف راهبردي مؤسسه بيمه.

6-1- عملكرد بيمه­ گري مستقيم و اتكايي مؤسسه بيمه به تفكيك رشته­ هاي بيمه­اي

7-1- عملكرد طرح‏ هاي بيمه ­اي جديد داراي مجوز از بيمه مركزي به همراه نرخ و شرايط مورد عمل در هر يك از آنها.

8-1- خلاصه اطلاعات مربوط به شعب و مراكز پرداخت خسارت مؤسسه بيمه.

9-1- خلاصه اطلاعات مربوط به نمايندگان فعال، تعليق يا لغو پروانه شده مؤسسه بيمه.

10-1- خلاصه اطلاعات كارگزاران و ارزيابان خسارت بيمه اي كه با مؤسسه بيمه همكاري مي‌كنند.

2-راهبري شركتي در مؤسسه بيمه:

1-2- كليات سيستم كنترل داخلي و حسابرسي داخلي و همچنين تشريح شرح وظايف و سطح سازماني اكچوئر در مؤسسه بيمه و نحوه انجام وظايف توسط آنها.

2-2- گزارش سالانه هيات مديره مؤسسه بيمه به مجمع عمومي.

3-2- معاملات غيربيمه­ اي اعضاي هيات مديره و مديرعامل با مؤسسه بيمه يا با شركت­ هايي كه بيش از 20 درصد سرمايه آن به مؤسسه بيمه تعلق دارد.

4-2- سياست هاي اعطاي پاداش و جبران خدمات اعضاي هيات مديره مؤسسه بيمه.

5-2- سياست­هاي تقسيم سود به سهام داران مؤسسه بيمه.

6-2- ورود يا خروج مؤسسه بيمه از بورس و يا تغيير وضعيت سهام آن در بورس.

3-  مديريت ريسك و توانگري مالي مؤسسه بيمه:

1-3- خلاصه­ اي از نحوه مديريت ريسك در مؤسسه بيمه مشتمل بر ساختار سازماني واحد مديريت ريسك و گزارش وضعيت ريسك­هاي مؤسسه بيمه از قبيل ريسك­هاي بيمه­ گري، بازار، اعتبار و نقدينگي و نحوه مديريت هر يك از ريسك­هاي مذكور.

2-3- نسبت توانگري مالي مورد تاييد بيمه مركزي.

3-3- برنامه­ هاي مؤسسه بيمه براي افزايش سرمايه و تغيير در ميزان سرمايه.

4-3- اطلاعات انواع اوراق مشاركت، صكوك و يا ساير اوراق بهادار در صورت انتشار.

5-3- درصد تملك سهام ساير مؤسسات بيمه داخلي يا خارجي.

4- وضعيت و عملكرد مالي مؤسسه بيمه (مستند به صورت­هاي مالي حسابرسي شده):

1-4- صورت‌هاي مالي به همراه يادداشت‌هاي توضيحي و صورت­هاي مالي تلفيقي حسب مورد.

2-4- نسبت­ هاي عملياتي و مالي با اهميت دوره سه ساله آخر فعاليت مؤسسه بيمه

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود