امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/4 1400

گروه سایبان - با توجه به نگرش مدیریتی بهره وری محور وزیر اقتصاد به مقوله بنگاه داری در بدنه دولت و توجه ویژه وی به مبحث شفاف سازی به نظر می رسد بازخوانی مجدد پرونده های مفتوح در شرکت های زیرمجموعه وزارت اقتصاد از جمله بیمه ایران می تواند او را در تحقق ماموریت های تعریف شده یاری بخشد.

.

.


کارگزاری بورس بیمه ایران از شرکت های اقماری بزرگترین بیمه دولتی بار دیگر با وجود یک مدیر اصلاحاتی جوان بر سر زبان ها افتاده است، اما مهدی رباطی کیست و عملکرد مدیریتی او در این شرکت کوچک چرا همواره در کنار ابهامات مدیریتی بیمه ایران مطرح می شود و اساسا مشکلات رضایی مدیرعامل سابق بیمه ایران با این شرکت چه بود و از کجا شروع شد؟

   


برکناری شتابزده محمد رضایی در دولت گذشته فرصت افشای رویدادهای ابهام برانگیز را نداد اما در گزارشات رسمی سازمان حسابرسی برای شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره ای مختصر عنوان شد که«طبق يادداشت توضيحي 35 صورت هاي مالي شرکت سهامي بيمه ايران (سهامدار عمده ) در تاريخ 21/10/1399 از اعضاي هيئت مديره شرکت کارگزاري بورس بيمه ايران (سهامي خاص) در شعبه 5 دادسراي عمومي و انقلاب تهران با اتهام سوء جريان مالي و خيانت در امانت شکايتي مطرح نموده ، ليکن نتيجه آن تاکنون مشخص نشده است».

اما تنها یک ماه پس از تاریخ این شکایت یعنی در اول بهمن ماه 1399 حکم مجید بختیاری برای مدیرعاملی بیمه ایران زده می شود.


و در این مدت رویدادهای دیگری نیز رقم خورد که جدایی کاظمی تکلیمی از هیات مدیره بیمه ایران و بازپس گیری امضای اعضای هیات مدیره برای صرف نظر از این شکایت بخش دیگری از این رویدادهاست.


از سوی دیگر یکی از مواردی که به نظر می رسد می تواند به افشای حقایق این ماجرا کمک کند شفاف سازی از سوی محمد رضایی مدیرعامل وقت بیمه ایران است. او که در جریان برکناری شتابزده اش فرصت نکرد به تشریح ماجرا بپردازد به نظر می رسد حالا با فرونشستن غبار و هیاهوی گذشته در این شرکت فرصت مناسبی داشته باشد تا توضیح دهد چرا شکایت را مطرح کرده و چه مدارکی در دست داشته و چرا حالا زمزمه باز پس گیری آن شکایت به گوش می رسد؟ آیا ادعای او نسبت به عملکرد کارگزاری بیمه ایران و در راس آن مدیر جوان اصلاحاتی متکی به مدارک مستدل نبوده است؟


به نظر می رسد که از سال گذشته تاکنون یک شرکت اقماری 80 میلیارد تومانی، ریسک مدیریت بیمه ایران را افزایش داده است و خواسته و ناخواسته نام این شرکت بیمه ای و رویدادهای داخلی آن را همواره در سر تیتر اخبار و حواشی بیمه ایران قرارداده است.

 



عملکرد مدیریتی کارگزاری بورس بیمه ایران از جنبه های مختلف دارای نکات قابل تاملی است.


نقاط قوت


نقاط ضعف


فرصت ها


تهدیدها




- افزایش سرمایه

- افزایش نیروی انسانی در شرایط رونق بورس برای افزایش بازاریابی

- دریافت 68 میلیارد تومان وام برای مشتریان

- وجود مشتریان حقوقی هم خانواده

- کاهش درآمد کارمزدها از 117 میلیارد تومان(خرداد 1399) به 70 میلیارد تومان(خرداد 1400)

- افزایش هزینه حقوق و دستمزد و مزایا از 6.5 (خرداد 1399) میلیارد تومان به 19 میلیارد تومان( خرداد 1400)

 - کاهش سود قبل از مالیات نسبت به مدت مشابه سال قبل از 105 میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان

- معامله با شرکت کسب و کار سبا و واگذاری ملک و عدم انتقال سهام بیمه ایران معین با وجود اینکه هر سه شرکت ذیل یک هلدینگ مدیریتی فعالیت دارند

- افزایش طلب از مشتریان

- افزایش ریسک مدیریت به واسطه حاشیه های شرکت

- عدم توجه به انتقال حاشیه های مدیریتی شرکت به ارکان بالادستی


- رونق بازارها در نیمه دوم سال

- از سرگیری مذاکرات

- استفاده از شرایط تورمی

- بکارگیری ابزارهای مالی جدید

- احتمال طرح مجدد شکایت و ورود نهاد های نظارتی

- تغییرات مدیریتی در ارکان بالادستی

- احتمال عدم یکپارچگی نگرش مدیریتی کارگزاری با دولت

یکی دیگر از موارد افزایش هزینه دریافت پاداش افزایش بهره وری 850 میلیون تومانی در 6ماهه منتهی به سال 31 خرداد 1400 است در حالی که این پاداش در مدت مشابه سال گذشته صفر بوده است. هرچند که دریافت این پاداش برابر مستندات ماده 47 قانون کار است معلوم نیست که چرا کارگزاری این پاداش را در سال گذشته در همین مهلت زمانی نپرداخته؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود