امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/29 1400

گروه سایبان - اعضای انجمن نهادهای صنفی در روزهای اخیر به نداشتن نماینده در شورای عالی بیمه و کمیسیون های تخصصی نقدهایی را وارد کردند، اما آیا آنها در این جلسات یک فعال نام آشنا نداشته اند؟

 

آئین نامه 102 شورای عالی بیمه این روزها بحث های زیادی را در صنعت بیمه ایجاد کرده بود و اعضای شبکه فروش مطرح کردند که تصمیم گیری ها بدون در نظر گرفتن منافع بخش خرد کارسازی شده است و خواستار حضور یک عضو حتی به عنوان مهمان در جلسه بعدی شورای عالی بیمه شدند.

رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا در گفت و گویی با شبکه فروش اذعان کرد که به لحاظ قانونی نمی تواند ممانعتی برای اجرای مصوبه شورای عالی بیمه ایجاد کند و مقرر شد در اولین جلسه آتی این شورا ، درخواست های شبکه فروش مورد بازبینی قرار گیرد. در روزهای گذشته کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه که تا پیش از این موضوع کارمزد را بررسی می کرد  جلساتی را ترتیب داده است و خواسته انجمن های صنفی را مورد بررسی قرار داده است.


اما یکی از افراد تاثیر گذاری که در کمیسیون های تخصصی شورای عالی بیمه در جلسات موسوم به بررسی آئین نامه کارمزد حضور داشته «مهدی سامری» مدیرعامل کارگزاری چتر آسایش ایرانیان به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سهام کارگزاری چتر آسایش ایرانیان متعلق به شرکت ایران خودرو است و ایران خودرو  بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان بنابر صورت های مالی سال 1399 به صنعت بیمه بدهی داشته است.

ایران خودرو بخش قابل توجهی از پرتفوی خود را از طریق زیرمجموعه های خود کارسازی می کند.


در آئین نامه جدید کارمزد سقف جدید پرداخت های پلکانی و پرتفوهای دولتی افزایش یافته است و سقف پرداخت کارمزد در رشته مسئولیت با کاهش مواجه است.

بنابراین هرچند که سامری به عنوان نماینده ای از سوی وزارت صمت در جلسات کمیسیون های تخصصی حاضر شده اما به عنوان مدیرعامل یک کارگزاری حقوقی به ابعاد فعالیت در بخش فروش اشراف دارد و می تواند دغدغه های شبکه فروش را منعکس نماید، هرچند که نباید دور از ذهن داشت که جنس تخصص گرایی در این شرکت متفاوت است با ماهیت صنعت فروش از منظر علمی.


از سوی دیگر به نظر می رسد که یکی از راه های میانبر برای شبکه فروش برای حضور در شورای عالی بیمه رایزنی با ارکان شورای عالی بیمه و لابی برای معرفی نماینده ای آگاه را برای شرکت در این جلسات است.


اما نکته قابل تامل، مشکلات صنعت بیمه با شرکت های خودروسازی در سال های اخیر و حضور افراد نزدیک به این کانون ها  و تاثیر احتمالی نظرات آنها در تصمیم گیری های کلان است. هرچند که اعضای شورای عالی بیمه در نخستین جلسه کاری خود قسم یاد می کنند، اما از اشراف اطلاعاتی آنها از مصوبات این شورا نمی توان چشم پوشید.


درروزهای گذشته نیز زمزمه هایی از حضور یکی از مدیران ایران خودرو برای ریاست کلی بیمه مرکزی مطرح شد.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود