امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/24 1400

 گروه سایبان - بیمه آسماری، شرکتی که توانگری مالی اش با کاهش در سال 1400 به سطح دو رسیده است و نسبت آن 73 درصد گزارش شده است، در حالی که در همین سال نسبت توانگری اکثریت قریب به اتفاق شرکت های بیمه با افزایش مواجه است.

به گزارش رازپول، هرچند که بیمه آسماری یکی از شرکت های بیمه مناطق آزادی است اما چشم انداز خود را «برترین شرکت بیمه ای از نظر رضایت مندی مشتریان در سطح کشور» معرفی کرده است. این چشم انداز در حالی در راس عالی ترین سند راهبردی این شرکت قرارگرفته است که اساسنامه شرکت در ماده یک محدوده فعالیت شرکت را در مناطق آزاد معرفی کرده است. بنابراین به نظر می رسد که این شرکت در اولین قدم برنامه ریزی دچار انحراف معناداری با الزامات قانونی است.


از سوی دیگر آمارهای تازه منتشر شده از سوی نهاد ناظر اذعان دارد که سطح توانگری شرکت به دو کاهش یافته است و به نظر می رسد که علیرضا یزدان دوست که از تاریخ 27 خرداد1398 احراز صلاحیتش تائید شده و با توجه به موضوع تائیدیه دو ساله مدیران، در صورت باقی ماندن در کرسی مدیریت باید برنامه قابل قبولی را برای ترمیم این شاخص ارائه دهد.


بررسی آخرین اطلاعات مندرج در سایت این شرکت هرچند که به روز نیست اما اذعان دارد که نرخ رشد حق بیمه شرکت در سال 1398 بالغ بر 9.47 درصد و نرخ رشد خسارت ها 16.01 درصد بوده است. در این میان رشته آتش سوزی با رشد منفی حق بیمه 11 درصدی و نرخ رشد خسارت 15.67 درصدی یکی از مهمترین رشته های فعالیت این شرکت بوده است.


بنابر مستندات آئین نامه توانگری شورای عالی بیمه نسبت توانگري مالي سطح دو، بيش از ٧٠ درصد و كمتر از ١٠٠ درصد است. مطابق شاخصهاي تعريف شده سطح دو توانگري به اين معناست كه شركتهاي بيمه توانايي ايفاي تعهدات خود را دارند ولي بايد براي رسيدن به شرايط مطلوب، وضعيت مالي خود را ترميم و تقويت كنند.


برابر برنامه ريزي صورت گرفته، بيمه مركزي از شركتهاي مذكور درخواست ارائه برنامه ترميم وضعيت مالي سه ساله و حسب مورد برنامه افزايش سرمايه نموده كه پس از بررسي و تأييد، براي اجرا به شركتهاي مشمول ابلاغ ميشود.


آخرین سرمایه بیمه آسماری بنابر مستندات مندرج در سایت بیمه مرکزی 90 میلیارد تومان ذکر شده است.

هرچند که مصوبات هیات وزیران در خصوص میزان سرمایه شرکت های مناطق آزاد در سال های اخیر سکوت کرده است و تنها میزان سرمایه شرکت های فعالی در سرزمین اصلی را در دو بخش اتکایی، جنرال مشخص کرده و اذعان دارد حداقل سرمایه پایه تاسیس شرکت بیمه 200 میلیارد تومان است، اما اصلاح نسبت توانگری از طریق افزایش سرمایه یکی از الزامات برای همه شرکت ها است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود