امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/14 1400

 

گروه سایبان - دومین عضو مدیریتی نهادهای صنفی نیز معضلات توافق نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی را تشریح کرد.

«علی طهماسب میرزا» نایب رییس انجمن شرکت‌های بیمه آسیا در گفت و گو با رازپول با اشاره به اینکه برخی شرکت های بیمه واریز کارمزد  نمایندگان فروش بیمه عمر که مشمول آیین نامه 96 بوده و فاقد دفتر کار می باشند را با کسر درصدی به عنوان سهم سازمان تامین اجتماعی پرداخت نموده ، گفت: برخی شرکت های بیمه به استناد  صورت جلسه توافق نامه تامین اجتماعی 8 درصد از کارمزد این نمایندگان را که اکثرا جوان  بوده و در بیمه های زندگی فعال هستند کسر نموده و به آنها اعلام شده که باید به صورت خویش فرما با تامین اجتماعی قرارداد منعقد کنند، در غیر این صورت این کسورات مادامی که این عمل را انجام ندهد، از کارمزد کم شده و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.


به گفته وی  به استناد بند 2 صورت جلسه ای مذکور بدلیل عدم وجود رابطه مزد بگیری نمایندگان بیمه های زندگی و عمومی از شمول کسر حق بیمه خارج می باشند ، که البته با ذکر عبارت " در دوره بیمه پردازی " این عدم مشمولیت را به متن ماده 1 صورتجلسه و منوط به انعقاد بیمه توافقی با اداره کل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نموده اند.


 این در حالی است که ظاهرا در هنگام تنظیم این توافق نامه نماینده ذینفعان و تشکل های صنفی جهت تبیین و دفاع از موضوع حضور نداشته و مشخص نیست این اجبار در بیمه پردازی و انعقاد قرارداد توسط این بخش از نمایندگان حقیقی و میزان کسورات و تعیین تکلیف نهایی مبالغ کسر شده به استناد کدام ماده قانونی و چه سازکاری انجام خواهد پذیرفت . این درحالی است که بخشنامه در مرداد ماه ابلاغ شده است و در شرایط کرونا ادارات دارای ساعت کاری محدود هستند و زمان کمی هم برای تطبیق با شرایط داده شده است.


طهماسب میرزا می گوید:  در بند یک هم عنوان شده که نمایندگان مشمول ماده 96 برای انعقاد بیمه توافقی با اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هماهنگی لازم را به عمل آورند.

به گفته وی مطابق این صورت جلسه در خصوص نمایندگان بیمه حقیقی ( عمومی – جنرال ) مشمول تبصره 3 آیین نامه 2/75 نیز به همین منوال عمل خواهد شد و این ابهام در این موارد پا برجا خواهد بود . انتظار شبکه فروش در اینگونه موارد ، مشارکت در تصمیم گیری هایی است که منافع ایشان را تحت تاثیر قرارداده و میتواند حیات اقتصادی آنها را تهدید نماید . با توجه به پیگیری این گروه از نمایندگان لازم است سازمان تامین اجتماعی محل قانونی و اجباری اینچنین کسوراتی را به ایشان اعلام کند.




.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود