امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
06/1 1400

  




گروه سایبان - انتخاب «خاندوزی» به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد نشان داد که سید ابراهیم رئیسی درست است که سر رشته ای در علم اقتصاد ندارد، اما معادلات مدیریتی کشور را در حوزه اقتصاد به درستی شناخته است، معادلاتی که حالا به نظر می رسد برخی مجریان از درک آن جا مانده اند.

این روحیه و این ژرف نگری قطعا هم در حوزه شفافیت مثمر ثمر است و هم در حوزه اثربخشی.

خاندوزی لایحه های مختلف اقتصادی را می شناسد، پر انرژی است و از منظرعلم و قانون به حوزه اجرا ورود کرده ست. از سوی دیگر او برنامه های خود را با فرض شعار مبارزه با فساد عنوان کرده است.

بسیاری بر این باورند که انسان هایی که در حوزه اجرایی تجربیات کلانی ندارند نمی توانند مجریان اثربخشی باشند اما واقعیت این است که از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را پایه گذاری کرد تا به امروز اثبات شد که مدیرانی که علم و قانون را به درستی درک کرده اند عمیق تر می توانند بر حوزه اجرا فائق آیند.

به عنوان مثال زمانی که غلامرضا سلیمانی زمانی معاون مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی بود و تجربه مدیریتی این سازمان را بر رزومه خود اضافه کرد و پس از آن به واسطه ارتباط نزدیکش باسید محمد شریف زادگان  توانست آخرین مدیرعامل دولت اصلاحات در سازمان تامین اجتماعی شود.

هنگام حضورش بر صندلی بیمه مرکزی، صنعت بیمه بر این باور بود که علی القاعده به واسطه چندین سال تجربه حضور در مدیریت کلان سازمان تامین اجتماعی ماده 38 قانون تامین اجتماعی و اثرات آن بر اقتصاد فروش در بیمه های تجاری سرنوشتی مثبت بر بیمه های تجاری خواهد یافت اما تجربه نشان داد که سطح درک و اشراف او بر فلسفه قوانین و بخشنامه های تامین اجتماعی نتوانست آرزوی بیش از 50 هزار نماینده فروش و شرکت های بیمه در صنعت بیمه را  محقق سازد و کار به جایی رسید که اندک تحرکات این حوزه به نام سندیکای بیمه گران ایران نوشته شد.

از همین رهگذر سخنان عمیق روز گذشته خاندوزی نیز در حوزه بیمه نشان داد که او گلوگاه های  اجرا را در این صنعت به خوبی شناسایی کرده است.

خاندوزی با اشاره به اینکه حوزه مهمی که در اقتصاد ایران عمدتا مورد غفلت قرار گرفته، بیمه است، عنوان کرده که پایین بودن ضریب نفوذ همیشه مطرح است و شعارهایی در این رابطه داده شده است. این تعهد روشن وزارت  امور اقتصادی و دارایی خواهد بود که از طریق اصلاح در ساختار و عملکرد بیمه مرکزی صورت خواهد گرفت و نداشتن برنامه آن را اصلاح خواهیم کرد و به سمت تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود فناوران بیمه‌ای و... خواهیم رفت.

این موارد در حالی از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح شده که به نظر می رسد، تحرکات صنفی این صنعت بنا دارد که وزیر جوان را غافلگیر کند و در حالی که وزیر پیشنهادی اقتصاد اعلام کرده که برای صنعت بیمه دارای برنامه و راهبردهایی است، برخی تلاش می کنند انتخابات در یک مجمع صنفی را بدون اعلام و ابلاغ این برنامه ها، اجرایی کنند.

با چنین حرکت های به نظر می رسد عدم انسجام و یکپارچگی راهبردی در این صنعت یکی از معضلاتی است که ممکن است وزیر جوان در روزهای آینده با آن رو به رو شود. اما آیا برخی مدیران صنعت بیمه خواستار چنین اقدامات شتابزده ای در مقابل مقام عالی وزارت پیش از استقرار کامل او هستند؟ از منظری دیگر دوران گذار فعلی و ابهامات مدیریتی آینده به تردید افراد برای حضور در انتخابات افزوده است.

 در چنین فضایی برخی رسانه ها نیز از منظر هزینه های پرسنلی این نهاد صنفی، به ماجرا ورود کرده اند و با انتشار هزینه 20 میلیارد ریالی نیروی انسانی در بخش مشاوره ابعاد جدیدی از عملکرد این نهاد صنفی را در معرض دید قرارداده اند.

 بنابراین بهتر است که انتخابات سندیکای بیمه گران حداقل سه ماه به تعویق افتد تا هم احترامی باشد به وزیر جدید و هم فرصتی باشد، برای پیاده سازی نقطه نظرات راهبردی برنامه پیشنهادی وی در صنعت بیمه.

احتمالا پس از ابلاغ حکم وزارتی به احسان خاندوزی نظام پولی و مالی دست خوش تغییراتی نیز خواهد بود که به نظر می رسد بهتر است برای برگزاری یک انتخاب اثرگذار و هم سو با سیاست های بالادستی این انتخابات تا انتصابات جدید متوقف شود. همان طور که پیش از این نیز انتخابات این نهاد صنفی با تاخیر و با همراهی با نهادهای بالادستی برگزار شد. این تاخیر می تواند روزنه ای شود برای ورود نیروهای جوان، تازه نفس تا رقابت انتخاباتی پرشورتر و موثرتر برگزار شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود