امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/23 1400

گروه سایبان - آیین نامه بیمه های زندگی به شرکت های بیمه مهلت داده است سود مشارکت در منافع هر سال را حداکثر تا قبل از پایان سال بعد به اطلاع بیمه گزاران ذیربط برسانند، اما آیا چنین سازوکاری در شرایط تورمی امروز پذیرفته شده است؟


پیش از این رازپول در مطلبی بر ضرورت به هنگام اعلام سود مشارکت در منافع بیمه گذاران عمر تاکید کرده بود.


برنامه های توسعه و سیاست های صنعت بیمه به افزایش سهم پرتفوی بیمه های عمر در کشور تاکید دارد و رازپول در مطلبی به این اصل مهم پرداخته بود که با وجود مهلت برگزاری مجامع شرکت های بیمه حداکثر تا پایان تیرماه چرا سود مشارکت در منافع بیمه گذاران عمر از سوی همه شرکت های بیمه در همین مقطع زمانی شفاف سازی نمی شود.

بیمه مرکزی نیز اعلام کرده که  21 شرکت بیمه از 28 شرکت بیمه فعال در حوزه بیمه های زندگی با اعمال سیاست های تشویقی و به منظور توسعه بیمه  های زندگی، تاریخ اعمال سود مشارکت در منافع بر ذخیره ریاضی را، پایان همان سال قرار می دهند.


این در حالی است که بیمه ایران به عنوان بزرگترین بیمه کشور به تازگی سود سرمایه گذاری های بیمه های زندگی برای سال های 93 تا 98 را شفاف سازی کرده است.


اما تبصره 2 ماده 12 آئین نامه 68 عنوان می کند که مؤسسات بیمه می توانند برای محاسبه منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های زندگی موضوع این ماده، از روش زیر نیز استفاده نمایند: در انواع بیمه‌های زندگی جز در بیمه‌های به شرط فوت در پایان هر سال حداقل ۸۵ درصد منافع مازاد بر نرخ سود فنی مورد عمل، حاصل از سرمایه‌گذاری ذخایر ریاضی خود را مستقیماً و به نسبت ذخیره ریاضی پایان سال قبل هر بیمه‌نامه محاسبه و به رقم ذخیره ریاضی بیمه‌نامه مذکور اضافه نمایند و مراتب را طی الحاقی، حداکثر تا قبل از پایان سال بعد به اطلاع بیمه گزاران ذیربط برسانند.


اصل مهم اعتماد و شفافیت پایه و اساس سرمایه گذاری در بیمه های عمر است و کارشناسان مالی همواره بر این اصل که «سرمایه ترسو است» تاکید کرده اند.

با چنین سازوکاری هرچند که قطعا این بند آئین نامه 68 از کارایی لازم برخوردار است اما در شرایط تورمی فعلی می توان ادعا کرد که این بند اثربخشی لازم را برای توسعه بیمه های عمر نیز دارد؟ از آنجایی که اثربخشی این آئین نامه زیر سوال است می توان ادعا کرد که این بند آئین نامه 68 فاقد بهره وری لازم در توسعه بیمه های عمر است .


بنابراین به نظر می رسد که بیمه مرکزی باید به صورت عملی فرهنگ و ابزار لازم برای توسعه بیمه های عمر را فراهم آورد و اولین گام در این فرآیند شفاف سازی و اطلاع رسانی به هنگام  سرمایه گذاری های انجام شده است.

این در حالی است که سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی بارها بر ضرورت افزایش سهم بیمه های عمردر سبد بیمه ای کشور تاکید داشته است.

به نظر می رسد یکی از دلایل عدم توفیق این آرمان عدم توجه به همین ضرورت های حوزه مالی و رفتاری است.


رئیس کل بیمه مرکزی که دارای تحصیلات در حوزه مدیریت مالی است خوب می داند که مدیریت پول در زمان دارای مفهوم است اما اینکه چرا بر الزام افزایش قدرت بیمه گذاران برای محاسبه بازده سرمایه گذاری در بخش عمر تاکید عملیاتی و اثر بخش نمی ورزد جای پرسش است، چرا که مدیریت بازده در کنار نوسات تورم مفهوم دارد، مولفه ای که در محاسبه بازده بیمه های عمر بسیار تاثیر گذار است.


پیش از این رازپول پیشنهاد کرده بود که شرکت های بیمه همزمان با برگزاری مجامع و اعلام سود هر سهم خود، نسبت به اعلام سود مشارکت در منافع بیمه گذاران عمر نیز التزام داشته باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود