امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
05/23 1400

گروه سایبان - گزارشات رسمی از کسری صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه ایران خبر می دهد، اما راهکار حل چنین معظلی در شرکتی که در سال 1399 مشمول ماده 141 قانون تجارت بوده است، چیست؟


شرکت بیمه ایران در سال های اخیر با یک معضل مهم به نام کسری در صندوق بازنشستگی کارکنان همراه بوده و است و پرداخت 184 میلیارد تومان کسری نتوانسته است جبرانی موثری برای این صندوق باشد.


گزارشات مالی رسمی از سازمان حسابرسی مبین این نکته است که استاندارد حسابداری « مزایای بازنشستگی کارکنان » که ناظر بر شناسایی ، اندازه گیری و ارائه و افشای دارایی ها و تعهدات طرح و گزارش خالص بدهی یا دارایی طرح مزایای بازنشستگی کارکنان می باشد، در خصوص صندوق بازنشستگی کارکنان بیمه ایران رعایت نشده است.


همچنین طبق آخرین محاسبات اکچوئری صورت گرفته در پایان سال 1397 ، با فرض بازدهی سالانه سرمایه گذاری ها با نرخ 22 درصد و افزایش سالانه حقوق شاغلین و بازنشستگان به میزان 18 درصد، کسری منابع صندوق به مبلغ 1.845 میلیارد ریال تعیین و پرداخت شده است، اما با توجه به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و افزایش حقوق بازنشسته ها ناشی از همسان سازی با حقوق شاغلین، کسری منابع صندوق به مراتب بیش از مبلغ مزبور خواهد شد و تعدیل صورت های مالی ضروری است.


 عدم جذب نیروی انسانی در شرکت های دولتی از جمله بیمه ایران و بازنشستگی نیروهای رسمی و افزایش تعداد این نیروها سبب کسری منابع در صندوق بیمه ایران شده است.

موضوع قراردادی های بیمه ایران و عدم جذب نیروی انسانی در این شرکت بیمه ای در سال های اخیر یکی از مشکلات ساختاری بوده است. بیمه ایران در این سالها تنها دارای خروجی نیروی انسانی(بازنشسته) و افزایش تعهدات صندوق بوده است در حالی که در مقابل این نیروها جذب نیروی جدید انسانی که می تواند منابعی را به صندوق واردکند، نداشته است.


از سوی دیگر نیروهای قراردادی بیمه ایران نیز همواره از شرایط نابرابر خود در مقایسه با نیروهای رسمی گلایه مند بوده و همواره در حال مطالبه گری حقوق خود و رفع تبعیض از نهادهای بالادستی هستند. شرایط استخدامی این نیروها محدودیت هایی را در زمینه واگذاری پست های مدیریتی نیز ظاهرا ایجاد کرده است.


از سوی دیگر هم سو سازی نیروهای انسانی با انگیزه های متفاوت و شرایط متفاوت استخدامی در ساختار مدیریتی شرکتی مانند بیمه ایران پاشنه آشیل مدیران در این سال ها بوده است و به نظر می رسد که این شرکت برای رفع این مشکل باید همزمان نسبت به رفع این دو مشکل اقدام کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود