امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
05/19 1400

گروه سایبان - دبیر کل سندیکای بیمه گران در اطلاعیه ای از متقاضیان سمت دبیرکلی دعوت کرده تا درخواست کتبی خود را تا 25 مرداد ارائه کنند، انتخاباتی که در صورت افشای خودجوش حقوق و دستمز از سوی دبیر کل فعلی می تواند هم سنتی شود برای آیندگان و هم با شفاف سازی روزافزون به کارآمدی بیشتر و رقابت سالمتر در سندیکا بیانجامد.


 




عصر روز گذشته در اطلاعیه ای که از سوی سندیکای بیمه گران با امضای دبیرکل فعلی منتشر شده آمده است: با عنایت به اتمام دوره دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران و حسب تصمیم هیات رئیسه و شورای عمومی سندیکا و اعتقاد اینجانب مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقررخود، انتخابات دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در روز دوشنبه اول شهریور ماه برگزار خواهد شد.

 

در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ بنابراین از عزیزانی که علاقه مند به خدمت در سندیکا هستند و در نظر دارند در انتخابات دبیرکلی شرکت نمایند، تقاضا دارد از 18 مرداد تا ساعت 13 روز 25 مرداد درخواست کتبی خود را شخصا یا توسط نماینده به دبیرخانه سندیکا تحویل داده و رسید ممهور دریافت کنند.

البته دبیرکل اعلام کرده که ملاک اعلام اسامی متقاضیان شرکت در انتخابات برای روز رای گیری رسید دریافتی از دبیرخانه است.


ظاهرا در جلسه روز گذشته سندیکا که با حضور 29 تن از اعضا و با دستور جلسه «انتخاب نماینده سندیکای بیمه گران در شورای عالی بیمه» تشکیل شده است در مورد انتخاب دبیرکل مواردی مطرح شده است. 


این در حالی است که ماده 9 اساسنامه اذعان دارد که شورای عمومی حداقل هر سه ماه یک بار، جهت بررسی و اتخاذ تصمیم در مواردی که در حیطه اختیارات آن است، به دعوت دبیرکل سندیکا تشکیل جلسه می دهد. در دعوتنامه هایی که حداقل پنج روز کاری قبل از تشکیل جلسات شورای عمومی ارسال می‌شود، باید مکان، تاریخ و ساعت تشکیل و همچنین دستور جلسه نوشته شود.


رازپول در گفت و گو با رئیس شورای عمومی این پرسش را مطرح کرد که آیا در دعوت نامه ارسالی اخیر به موضوع بررسی نحوه برگزاری انتخابات سندیکا برای دبیرکلی اشاره شده بود که بختیاری پاسخ داد که به این موضوع صراحتا اشاره نشده بود اما معمولا بندی در دعوت نامه ها تحت عنوان سایر موارد یا امور جاری سندیکا وجود دارد که با استناد به این بند موارد طرح می شود.


رازپول این پرسش را با رئیس شورای عمومی مطرح کرد که آیا انتخاب دبیرکل سندیکای بیمه گران در سرفصلی تحت عنوان سایر موارد یا امور جاری سندیکا جا می گیرد که بختیاری به شرایط سخت برگزاری جلسات و سایه کرونا بر جلسات اشاره کرد و افزود که تلاش این است که در جلساتی که برگزار می شود نهایت بهره گیری به عمل آید .

بنابراین به نظر می رسد که موضوع طرح شده در جلسه با دستور جلسه دعوت نامه ارسالی دارای پیام هم سویی نیست. موضوعی که به نظر می رسد یکی از مهم ترین رویدادهای سندیکای بیمه گران است؛ یعنی انتخاب دبیرکل.


از سوی دیگر مجید بختیاری در پاسخ به این پرسش که ضرب الاجل تعیین شده برای معرفی افراد در حدودا 5  روز کاری و تصمیم گیری در برنامه و افراد در زمان 3 روز کاری بعدی (از 25 تا 31 مرداد با احتساب 3 روز تعطیلی) با چه رویکردی بوده و آیا در این زمان کوتاه افراد فرصتی برای معرفی و ارائه برنامه خواهند داشت و اساسا این فشردگی در زمان به چه دلیل است، گفت: اگر لازم باشد در جلسه ای با حضور هیات رئیسه زمان را افزایش خواهیم داد. وی ادامه داد که شورای عمومی می تواند درخواست زمان بیشتری نیز داشته باشد.

از سوی دیگر بختیاری می گوید افراد متقاضی می توانند با ارسال نامه به رئیس شورای عمومی یا هیات رئیسه درخواست زمان بیشتری  داشته باشند !


مرور یک رویداد

انتخاب سید محمد کریمی به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه گران در دوره فعلی با 6 ماه تاخیر صورت گرفت. این تاخیر با توجه به تغییر اساسنامه و انتظار برای تائید آن در شورای عالی بیمه بود، اما همین زمان نسبتا طولانی سبب شد تا نه تنها او و رقیبش مسعود حجاریان فرصت معاشرت و ارتباط و بیان دیدگاه های خود را برای اعضا داشته باشد، بلکه اعضا نیز با برنامه های هر دو کاندیدا بیشتر آشنا شوند.


بنابراین در حالی که برخی منابع شروع به کار وی را از اواخر شهریور ماه سال 1398 عنوان کرده است، پرسش قابل تامل این است که شتاب زدگی برای انتخاب گزینه اصلح برای نهادی که قرار است مطالبات به حق صنفی صنعت بیمه را پیگیری کرده و سبب ایجاد وفاق و همدلی گردد جایز است؟


به همه این موارد باید تغییرات کابینه دولت و دومینوی تغییرات بعدی را نیز افزود، بنابراین انتخاب گزینه اصلح جهت هم راستایی و هم سویی هرچه بیشتر ارکان از یک سو سبب جلوگیری از اتلاف انرژی و غیر هم سویی ها خواهد شد و از سوی دیگر ممکن است گزینه های کارآمد تری را پیش روی سندیکا قرار دهد.


بنابراین به نظر می رسد که اعضا تعجیل در انتخابات را صرفا به دلیل تعهد به برگزاری در موعد مقرر، نباید به بررسی و انتخاب گزینه مناسب ترجیح دهند.


سخنی با رئیس دولت جدید، بیمه را دریابید

یکی از ارکان کاهش هزینه جامعه و ارتقا قدرت خرید مردم تمرکز بر بازارهای اطمینان است . حرکت به سمت بازارهای اطمینان تنها در سایه ایجاد سوپر مارکت های مالی و ذیل این راهبرد توجه به صنعت بیمه است.

بیمه صنعتی است دارای چند وجه. این صنعت نه تنها ریسک های مختلف جامعه را مدیریت می کند بلکه با قدرت تنوع بخشی مالی می تواند در جهت رونق بازارهای اطمینان گام موثری بردارد.

این اصل در دولت دوازدهم مغفول ماند اما به نظر می رسد تنها راه مدیریت توقع در جامعه در حوزه اقتصاد توجه به همین گلوگاه است. از جمله گلوگاه هایی که به این منظور بخش های مختلف در دولت مانند وزارت اقتصاد، ورازت دادگستری، وزارت صمت و وزارت اطلاعات باید توجه داشته باشند بحث رفتارهای صنفی و از جمله آن صنعت بیمه است که در قالب سندیکای بیمه گران کارسازی شده است.

توجه هوشمندانه و سازنده به تشکل صنفی می تواند از یک سو باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه شود و از سوی دیگر با تقویت ساختارهای حاکمیت شرکتی و پایداری ترازنامه شرکت های بیمه ای نوعی اعتبار و اطمینان در سطح جامعه ایجاد کند و به واسطه عمل به تعهدات به شکلی اصولی و حرفه ای سبب برآورده شدن سطح عمومی انتظارات و توسعه فرهنگ و در نهایت با پایداری ترازنامه ها آثار مثبتی را در شاخص های اقتصادی و سایر بازارها خصوصا بورس داشته باشد. این حرکت مثبت همچنین سبب ایجاد اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه از سوی سهام داران خرد می گردد.


بنابراین بیمه صنعتی است که دولت سیزدهم می تواند با تمرکز و توجه به آن بازخوردهای مثبت و مناسب تری را دریافت کند.

با چنین افق دید و چشم اندازی به نظر می رسد که اعضای شورای عمومی سندیکای بیمه گران نیز باید در پی افراد مصمم، مدیر و آگاهی باشند که ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع و ایجاد هم سویی و هم گرایی، ارزش افزوده مضاعفی را در صنعت بیمه ایجاد کند. همان طور که در دوره های گذشته نیز دبیران کل سندیکا در این راستا تلاش کردند و افراد تازه تنفس می توانند با انگیزه های خلاقانه و راهکارهای متنوع این راه را ادامه دهند.


برای چنین انتخابی، در شرایطی که کرونا فعالیت های مفید روزانه را محدود کرده و مردم در تدارک مناسبت های مذهبی و آیینی محرم هستند تعیین چنین ضرب الاجلی منطقی به نظر نمی رسد.


بد نیست در کشاکش انتخابات دبیرکل فعلی سندیکای بیمه گران نیز در یک اقدام خودجوش و داوطلبانه نه تنها نسبت به افشای حقوق و دستمزد خود بلکه نسبت به انتشار صورت های مالی سندیکا اقدام کند تا این اقدام مثبت وی در راستای شفاف سازی سنتی شود برای آیندگان.


چنین اقدام شجاعانه و داوطلبانه ای قطعا به کارآمدی هرچه بیشتر سندیکا کمک خواهد کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود