امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
05/17 1400

 گروه سایبان - سندیکای بیمه گران در آستانه دو انتخاب مهم قراردارد، اما در میان این انتخاب ها کدام بر دیگری ارجحیت دارد؟
سندیکای بیمه گران در روزهای آتی مهیای دو تصمیم بزرگ است؛ انتخاب دبیرکل و انتخاب عضو منتخب صنعت بیمه برای حضور در شورای عالی بیمه.

البته این انتخابات در سایه برخی گمانه زنی ها قراردارد و از دبیرکل سندیکای بیمه گران به عنوان یکی از گزینه های رئیس کلی بیمه مرکزی یاد می شود.


از سوی دیگر انتخاب یکی از مدیران عامل به عنوان نماینده سندیکای بیمه گران در شورای عالی بیمه که در جلسات پیشین با نتیجه 17 به 18 میان دوتن از اعضای شورای عمومی ناتمام مانده، یکی دیگر از تصمیمات مهم در روزهای اخیر است که باید دید پس از انتخابات برای دبیرکلی سندیکا برگزار خواهد شد و یا پیش از آن؟برخي منابع خبري از تلاش و رايزني برخي در همين زمينه خبر مي دهند، فضايي كه دبيران كل با مديريت صحيح و ايجاد همدلي ميان اعضا نقش به سزايي در ايجاد وحدت مي توانند ايفا كنند.


شهریور ماه 1398 بود که صنعت بیمه با انتخاب دبیرکل جدید تلاش کرد تا در جهت ایجاد وفاق و پیگیری مسائل و مباحث صنفی حرکت کند و با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات در این نهاد صنفی ضرورت بازبینی بایدها و نباید ها و نیازها و خواسته های صنفی ضروری به نظر می رسد.


انتخابات سندیکای بیمه گران در دور گذشته یکی از موارد تاریخی در طول فعالیت های صنعت بیمه است چراکه مشارکت کنندگان مشتاقانه خواستار تحقق برنامه های اعلامی کاندیدا بودند و اساسنامه سندیکا نیز مورد بازنگری قرار گرفته بود.


شهریور ماه امسال دومین سالی است که با اساسنامه جدید مدیران عامل شرکت های بیمه به استقبال انتخاباتی دیگر می روند.

در سال های اخیر بنا بر مندرجات اساسنامه شورای عمومی یکی از افراد صاحب نظر در امور بیمه ای با سابقه مدیریتی را برای مدت دوسال به سمت دبیرکل سندیکا انتخاب می کند.

سندیکای بیمه گران با تغییر اساسنامه خود در سال 1398 تلاش کرد که میزان مشارکت مدیران عامل را در راهبری و پیگیری خواسته های معقول صنفی افزایش دهد و تشکیل هیات رئیسه در تشکیلات جدید با حضور مدیران عامل شرکت های بزرگ نمونه ای از اهتمام به نقش این نهاد صنفی در سال های اخیر است.


کرسی دبیرکلی سندیکای بیمه گران در سال های اخیر پذیرای کارشناسان و مدیران صنعت و همچنین نمایندگان مجلس نیز بوده است از همین رهگذر انباشت تجربیات و دانش در این نهاد صنفی روز به روز در حال افزایش است.

در این میان هرچند که سندیکا برای تحقق خواسته های به حق صنعت و بیمه گذاران تلاش های فراوانی داشته است اما موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه های ثالث، تعیین تکلیف ماده 38 تامین اجتماعی برای شبکه فروش و حتی دریافت گزارشاتی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض پرداختی شرکت های بیمه جای کار بیشتری دارد.


در اساسنامه این نهاد صنفی در ماده 18 عنوان شده که دبیرکل بالاترین مقام اجرایی سندیکا است و وظایف و اختیارات وی به شرح زیر است:

1- سندیکا را در حدود وظایف مقرر به موجب این اساسنامه و در چارچوب بودجه سالانه، برنامه ها و مقرراتی که به تصویب شورای عمومی می رسد، اداره کند؛

2- پیش نویس آیین نامه ها و مقررات مربوط به اداره سندیکا را طبق مفاد این اساسنامه تهیه و پس از تایید هیئت رئیسه برای تصویب به شورای عمومی ارایه نماید؛

3- برنامه و بودجه سالانه سندیکا را تنظیم و پس از تایید هیئت رئیسه تا اول اسفند ماه هر سال قبل به شورای عمومی تسلیم نماید؛

4- ترازنامه و حساب درآمد و هزینه سالانه سندیکا را تهیه و پس از تائید هیئت رئیسه یک ماه قبل از تشکیل جلسه شورای عمومی که به منظور تصویب آنها تشکیل می شود برای بازرس ارسال نماید؛


و...

انتخابات در سندیکا در حالی به موعد مقرر قانونی نزدیک می شود که دولت نیز در حال مذاکره و رایزنی برای استقرار تیم جدید مدیریتی است.

هرچند که صنعت بیمه ممکن است در گمانه زنی های مدیریتی برای انتخاب روسای کل سهم قابل توجهی نداشته باشد اما در این میان سهم مدیران در انتخاب یک دبیرکل برای این نهاد صنفی حداکثری است.

با وجود نزدیک شدن به مهلت قانونی انتخابات هنوز خبری از گزینه های احتمالی دبیرکلی نیست. اما باید منتظر ماند و دید که انتخابات این دوره نیز به پرشوری دوره پیشین خواهد بود؟

دبيركل سنديكا در اين دوره تلاش هاي بسياري در ايجاد همگرايي ها داشت، اما به نظر مي رسد كه ورود تفكر و ايده هاي جديد مي تواند شركت هاي بيمه را به سمت وفاق بيشتر سوق دهد و زمينه انتخاب اصلح را در ميان گزينه هاي مطلوب براي صنعت فراهم آورد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود