امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/17 1400

 گروه سایبان - بیمه ایران در خبری اعلام کرده است که با بازنگری سود قطعی بیمه های عمر از سال 1393تا سال 1397 بالغ بر 700 میلیارد تومان بار مالی سنواتی به شرکت اضافه می شود.


معاون فنی این شرکت اعلام کرده که بیمه ایران برای اندوخته پس اندازی بیمه نامه های زندگی بیمه گذاران خود در سال 1398 به نرخ سود قطعی 1‏/27 درصد رسیده که باتوجه به حجم وسیع سرمایه گذاری های انجام شده در نوع خود در صنعت بیمه کم نظیر است و 85 درصد مابه التفاوت سودهای قطعی به دست آمده با سود تضمین شده هر بیمه نامه ، به آن دسته از بیمه گذاران بیمه نامه های زندگی که دارای یکی از انواع بیمه نامه های زندگی پس اندازی نزد شرکت سهامی بیمه ایران باشند، تعلق گرفته و به حساب ذخیره پس اندازی آنان منظور خواهد شد.


وی با اشاره به بازنگری سود قطعی از سال 1393تا سال 1397 نیز گفت: با همراهی و موافقت هیات مدیره، سود قطعی سرمایه گذاری بیمه‌نامه های زندگی شرکت سهامی بیمه ایران برای سنوات قبل با هدف رسیدن به حداکثر سود قطعی، مجددا بازنگری و محاسبه شد و با توجه به اخذ موافقت بیمه مرکزی ج.ا.ایران ، طی ماه جاری ، سهم مشارکت در منافع بیمه گذاران بیمه نامه های زندگی این شرکت به حساب اندوخته پس‌اندازی بیمه نامه آنان منظور می گردد.


اسماعیل داور پناه معاون توسعه مدیریت ومنابع نیز گفته است که بار مالی این تصمیم بالغ بر 7هزارمیلیارد ریال می باشد که هیات مدیره بیمه ایران با شجاعت تمام در شرائط سخت اقتصادی ،حقوق متعلق به میلیون ها بیمه گذار را مصوب کرد تا به حساب آنها اعمال گردد.


تصمیم هیات مدیره بیمه ایران و موافقت بیمه مرکزی در حالی است که این پرسش مطرح است که چرا در سنوات گذشته مورد گزارش این بازبینی و دقت نظر صورت نگرفته است؟ و اساسا وجوهی که بابت ذخایر ریاضی شناسایی و سرمایه گذاری شده است چگونه حساب شده است؟


از سوی دیگر نقش هیات مدیره در سنوات مذکور، حسابرس و بازرس قانونی و در تائیدیه های صورت های مالی توسط بیمه مرکزی و مجامع عمومی برگزار شده چیست و نقش تعهدات مالی در تعدیلات حساب های 1393 تا 1397 چگونه مورد بازنگری و منظور نمودن در حساب های سود و زیان انباشته می شود؟


حساب های بیمه ایران در سال های اخیر دارای زیان انباشته بوده و قطعا اخذ این ذخایر بر وضعیت حساب ها تاثیر مضاعفی داشته. از سوی دیگر بیمه مرکزی نیز به دلیل سهم اتکایی در بیمه های عمر نیز شریک است و قطعا این رویکرد بیمه ایران حساب های این مجموعه را نیز متاثر منفی خواهد کرد و در نهایت سود و زیان تلفیقی حساب های صنعت بیمه نیز از این تصمیم متاثر خواهد بود؟

اما آیا می توان حساب های سال 1393 الی 1397  یک شرکت بیمه را در چندین سال بعد مورد بازبینی قرار داد و به آثار مالی در دوره های نزدیکتر توجه نداشت؟


اگر بیمه ایران شرکتی خصوصی بود و سود سهام خود را تقسیم کرده بود تکلیف سودهای تقسیمی به چه محاسبه میشد؟


آیا امکان دارد که سایر شرکت ها بیمه ای که سهم پرتفوی بیمه های عمر در آنها قابل توجه است نیاز به چنین بازنگری هایی داشته باشند ؟آیا می توان این پرسش را مطرح کرد که سود سهام پرداختی شرکت های بیمه با چنین رویکردهایی علی الحساب است؟


آیا می توان به همه آمارهایی که در طی این سال ها از مسئولین شنیده شده و یا در سالنامه های آماری بیمه مرکزی منتشر شده است استناد کرد؟


نقش روسای کل بیمه مرکزی در این سال ها و مدیران عامل و هیات مدیره بیمه ایران در این محاسبات چیست؟

اگر این موضوع بند گزارش حسابرس شده باشد که هیات مدیره اعمال نکرده جای سوال است، اگر بند نشده پس سازمان حسابرسی تا حالا کجا بوده و چه نقشی دارد؟

آیا آثار تورمی سال  الی 93 تا 97بر سطح قیمت ها با سال 1400 قابل قیاس است؟

آیا این حساب ها اصطلاحا موهوم/ نیست؟

علی ایحال معاون توسعه مدیریت ومنابع ، اعلام کرده است : اهمیت سودهای قطعی حاصل شده از آنجا نمود بیشتری می یابد که در سال های بعد بیمه نامه نیز منظور شده و باعث جهش قابل توجه در میزان اندوخته پس اندازی بیمه نامه های زندگی و تعلق بیشتر سود مشارکت در منافع سنوات آتی به بیمه گذار خواهد شد و بیمه گذاران می‌توانند ذخیره‌های پس اندازی جدید خود ، به همراه میزان مشارکت در منافع اختصاص یافته هر سال را ، از طریق سامانه معرفی شده ، مشاهده کنند.

وی در ادامه افزود : ما در حال جدا سازی کامل منابع بیمه های عمر هستیم ،برای اینکار سبد جداگانه ای تخصیص خواهیم داد وکلیه منابع بیمه های عمر را با رعایت آیین نامه 97 در آن سرمایه گذاری نموده وسود آن را بصورت روزانه محاسبه وبه اطلاع بیمه گذاران خواهیم رساند.

فاطمه برهمن سرپرست اداره کل بیمه های اشخاص نیز گفته است پس از اتمام عملیات در ماه آتی و منظور شدن مشارکت در منافع سال های مربوط به حساب بیمه نامه آنان ، مراتب از طریق پیامک به بیمه‌گذاران محترم اطلاع رسانی خواهد گردید و مبالغ مابه التفاوت سود قطعی حاصل شده ، به صورت هوشمند به حساب ذخیره پس انداز بیمه نامه های آنان منظور می شود.

سرپرست بیمه های اشخاص،  در خصوص سود مشارکت در منافع بیمه نامه های خاتمه یافته  به هردلیل نیز گفت: سود مشارکت در منافع بیمه نامه های خاتمه یافته درصورتی که بیمه نامه هریک از بیمه گذاران در سالی که مشارکت در منافع محاسبه شده ، جاری بوده و درحال حاضر به هر دلیل خاتمه یافته باشد ، مبلغ مشارکت در منافع اختصاص یافته به بیمه نامه، به همان حسابی که مبالغ قبلی هریک از ذینفعان بیمه نامه پرداخت شده ، واریز می گردد. بدیهی است مراتب از طریق پیامک به آنان نیز اطلاع رسانی می شود.

رازپول نه تنها از دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه از بیمه ایران یا بیمه مرکزی استقبال می کند بلکه آماده گفت و گو با مدیران این مجموعه ها در این زمینه است.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود