امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
05/9 1400

آیدین نامغ  - از اسناد بالادستي گرفته تا برنامه هاي توسعه و توصيه هاي رئيس کل بيمه مرکزي، همه و همه بر ترويج و افزايش سطح پوشش بيمه هاي عمر تاکيد دارد، اما سياست هاي اعلامي و اعمالي در اين زمينه همسو به نظر نمي رسد؟

  

فصل مجامع به پايان رسيده و اکثر شرکت هاي بيمه عملکرد سال مالي گذشته خود را با تصويب صورت هاي مالي و تعيين تکليف سودهاي تقسيمي به پايان رسانده اند، اما در حالي که سود سهام داران ، پاداش هيات مديره وصورت هاي مالي به تائيد رسيده و تعيين تکليف شده، بيمه گذاران عمر برخي شرکت هاي بيمه اي در انتظار اعلام سود مشارکت در منافع هستند.

بيمه مرکزي در سال هاي اخير به جداسازي سرفصل حساب هاي بيمه عمر در شرکت هاي بيمه تاکيد داشته است  و اکثر شرکت هاي بيمه اذعان دارند که حساب ها جداسازي شده است.

همچنين گسترش بيمه هاي عمر و افزايش سهم اين بيمه نامه در برنامه ششم توسعه نيز مورد تاکيد بوده است اما در حالي که همه دست اندرکاران و سياست گذاران صنعت بر رشد و توسعه اين رشته بيمه اي تاکيد دارند چرا بايد سود مشارکت در منافع بيمه گذاران عمر آخرين مولفه ي اعلامي شرکت هاي بيمه باشد؟ آيا با چنين شيوه و راهبردي که بيمه گذاران يا مشتريان در ته صف برنامه هاي شرکت هاي بيمه قرار دارند مي توان به رشد اين رشته اميدوار بود؟

افزايش ضريب نفوذ بيمه در کشور از توجه به همين موارد هرچند جزئي يعني پرداخت صحيح خسارت ها و ارائه خدمات متناسب و مطلوب به مشتريان مي گذرد و ساير راهکارها در اين زمينه حاشيه اي به نظر مي رسد.

 

رئيس کل بيمه مرکزي چندي پيش در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیما اظهار داشت: برای افزایش ضریب نفوذ بیمه نگاه تخصصی را در بخش بیمه‌های زندگی حاکم کرده ایم و خوشبختانه با شفافیت عملکردی و همچنین سودآوری قابل توجه این بیمه نامه می توانیم در رقابت با بازارهای موازی نظیر بانک، بورس، مسکن، طلا و ارز موفق‌تر عمل کنیم.

اظهارات رئيس کل بيمه مرکزي با کليد واژه شفافيت با آنچه بيمه گذاران عمر با آن مواجه اند انحراف معناداري دارد و معلوم نيست عمليات نظارتي بيمه مرکزي براي احقاق حق قانوني اين بيمه گذاران به چه شکل صورت مي گيرد.

رقابت با بازارهاي موازي تنها زماني ميسر است که ذي نفعان اين بازي احساس برد – برد داشته باشند، بنابراين در حالي که 5 ماه از سال گذشته است و برخي بيمه گذاران تصوير شفافي از سرمايه گذاري هاي خود در سال گذشته ندارند، مي توان انتظار حس رضايت و رغبت داشت؟

به نظر مي رسد که بيمه مرکزي نه تنها بايد پا را از شعارهاي کليشه اي در راستاي گسترش بيمه هاي عمر فراتر گذارد که گذاشته است بلکه نسبت  به رفتارهاي خود در حوزه عملياتي بازنگري کرده و اهتمام بيشتري ورزيده و به صورت عملياتي و در جلوي خط مقدم منافع بيمه گذاران را بيشتر مراقبت کند.

گسترش بيمه هاي عمر از مسير توصيه در حکم هاي مديريتي و سخنراني هاي رسانه اي نمي گذرد و تنها شفافيت ملموس است که مي تواند جامعه را به سمت اين رشته ترغيب کند.

پيشنهاد رازپول به مقام ناظر بيمه اي اين است که تصويب و اعلام سود مشارکت در منافع بيمه گذاران عمر را از جمله الزامات برگزاري مجامع قراردهد تا مشتريان و ولي نعمتان صنعت نيز نه تنها به حقوق حقه خود دست پيدا کنند بلکه مشتري مداري شايد به شيوه اي اجباري در صنعت نهادينه شود.

برخي شرکت هاي بيمه اي که اين سود را اعلام کرده اند:


نام شرکت

سود مشارکت در منافع بيمه هاي عمر سال 1399

بيمه زندگي خاورميانه

83 درصد

بيمه زندگي باران

54.3 درصد

بيمه ما

40.93 درصد

بیمه ملت

38درصد

بيمه رازي

34.5 درصد

بيمه آسيا

32 درصد

بيمه البرز

31.22 درصد

بيمه كارآفرين

31 درصد

بيمه سرمد

30.5 درصد

بيمه دانا

کمتر از 25 نخواهد بود

بيمه نوين

25.5 درصد

بيمه پاسارگاد

22.5 درصد


 

بررسي هاي ما از سود مشارکت در منافع در ساير شرکت هاي بيمه اي به پاسخ هاي قطعي نرسيد و ظاهرا هنوز سایر شرکت ها نرخ مشارکت در منافع  سال گذشته را اعلام  نکرده اند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود