امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
04/26 1400


گروه سایبان- گزارش سال 2021 موسسه سوئیس‌ری (گزارش سیگما) از تحولات صنعت بیمه جهان در سال 2020 و پیش‌بینی از وضعیت سال 2021 با تمرکز بر آثار پاندمی کووید 19 منتشر شد.

 

بر اساس اعلام سوئیس‌ری در سال 2020 حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در جهان به نزدیک 6.3 هزار میلیارد دلار رسید. بدین ترتیب ضریب نفوذ جهانی بیمه به 7.4 درصد افزایش یافت. سهم بازارهای پیشرفته از این مقدار حق بیمه 81.4 درصد و سهم بازارهای نوظهور (بقیه جهان) 18.6 بود که 10.4 واحد درصد از سهم بازارهای نوظهور مربوط به صنعت بیمه چین می‌باشد. 


سهم بیمه‌های زندگی از کل حق بیمه تولیدی جهان نیز به 45 درصد رسید که حاکی از کاهش قابل ملاحظه‌ سهم بیمه‌های زندگی نسبت به روند بلندمدت خود است. بدین ترتیب ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی که غالبا بالاتر از بیمه‌های غیرزندگی بود به 3.3 درصد کاهش و ضریب نفوذ بیمه‌های غیرزندگی نیز به 4.1 درصد افزایش یافت. در سال 2020 ضریب نفوذ بیمه در بازارهای پیشرفته به 9.9 درصد، بازارهای نوظهور 3.4 درصد و چین 4.5 درصد رسید.


وضعیت اقتصاد جهانی بعد از بحران کووید 19 با قدرت در حال بهبود است. بکارگیری سریع واکسن‌ها و محرک‌های مالی بزرگ دولت‌‌ها از جمله پرداخت‌های انتقالی بی‌سابقه به خانوارها و کسب و کارها زمینه بازگشت اقتصادی پرقدرت‌تری را در سال 2021 نسبت به آنچه ما در سال گذشته پیش‌بینی کرده بودیم فراهم می‌کند. پیش‌بینی ما این است که تولید ناخالص داخلی جهان بعد از تجربه کاهش 3.7 درصدی در سال 2020 به میزان 5.8 درصد در سال جاری رشد خواهد کرد که ناشی از رشد اقتصادی 6.5 درصدی ایالات متحده و 8.3 درصدی چین در نتیجه رشد تقاضا برای خدمات خواهد بود (این دو کشور روی هم 45 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را دارا هستند). 



اما عدم اطمینان نسبت به ظهور انواع مسری‌تر کووید 19 و توانایی واکسن‌ها جهت تحت کنترل گرفتن آن حکایت از آن دارد که بهبود وضعیت ممکن است سخت‌تر و ناپایدارتر از پیش‌بینی‌های موردی ما باشد. 


در این شرایط هر چند تقاضای بیمه به مدد بهبود رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت اما احتمال بروز شرایط تورمی نگرانی ایجاد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی بیمه بالاتر از روند بلندمدت خود 3.3 درصد در 2021 و 3.9 درصد در 2022 رشد کند و بازگشت به وضعیت قبل از بحران کویید 19 در مقایسه با بحران جهانی 2008-2009 بسیار سریعتر اتفاق بیافتد. بهبود اقتصادی و قوی‌ترین رشد پایدار در نرخ‌های بیمه‌های غیرزندگی تجاری  در 20 سال گذشته امسال حق بیمه‌ها را به میزان 10 درصد بالای مقادیر قبل از کووید 19 خواهد برد و حق بیمه تولیدی جهان را به بالای 7 هزار میلیارد دلار در پایان 2022 خواهد رساند. 


پاندمی کووید 19 پارادایم‌شیفت‌های مثبتی برای صنعت بیمه به ارمغان آورده است. یکی از آنها افزایش معنی‌دار در آگاهی‌های مردم نسبت به ریسک (توسعه فرهنگ بیمه) است که یکی از عوامل موثر محرک تقاضا برای بیمه به شما می‌رود. در همین راستا حق بیمه‌های درمان و حمایتی در سطج جهان به ترتیب 1.9 و 1.7 درصد در سال 2020 علی‌غم اثر فاصله‌گذاری اجتماعی بر شبکه‌های توزیع بیمه، رشد کرد. در ارتباط با بنگاه‌ها نیز مشکلات ناشی از کووید 19 سبب گردید تا آگاهی‌های آنان درباره ریسک‌های مربوط به زنجیره‌های عرضه و امور سایبری بالاتر برود. پارادایم‌شیفت دوم شتاب تقاضا برای مبادلات برخط است. به همین دلیل بیمه‌‌گران مجبورند در تمامی نقاط تماس خود با طرف‌های معامله پیشنهاد ارتباط دیجیتال ارائه کنند چون با بازیگران جدید و غیرسنتی که در حال ورود به بازار بیمه مصرف‌کننده هستند در حال رقابت‌اند. 


تورم یک ریسک میان‌مدت کلیدی در بیمه‌های غیرزندگی است. بخاطر وجود تورم انتظار می‌رود حق بیمه‌های غیرزندگی بعد از رشد 1.5 درصدی سال 2020 امسال 2.8 درصد رشد کند. اما رشد و سودآوری در بیمه‌های اشخاص متعادل‌تر خواهد بود چون بیمه‌های اتومبیل تحت فشار رقابت و همچنین بازگشت به شرایط عادی پرداخت خسارت پس از یک دوره سودآوری غیرعادی در سال 2020، هستند. تصور نمی‌شود که تورم گذرای فعلی که متأثر از پادمی کووید 19 است به حدی برسد که اثر قابل توجهی روی بیمه‌گرها داشته باشد. 



اما دامنه نوسان بلندمدتی که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی هنگام اولویت‌بندی سیاست‌های اصلاحی خود در تورم ایجاد می‌کنند برای بیمه‌ها به ویژه برای بدهی‌های بلندمدت آنها ریسک دارد چون سبب می‌شود آنها در معرض افزایش ادعاهای خسارت در آینده قرار بگیرند. به نظر می‌رسد سود بیمه‌گری (صدور بیمه‌نامه) در بیمه‌های غیرزندگی باثبات بماند چون افزایش نرخ‌ها در بیمه‌های تجاری خسارت‌های بالاتر بیمه مسوولیت در آمریکا و بیمه‌های اتومبیل در جهان را جبران خواهد کرد.



به نظر می‌رسد در نتیجه اثر مثبت کووید 19 بر افزایش آگاهی‌‌های مصرف‌کننده نسبت به ریسک، حق بیمه‌های زندگی در سطح جهان با رشد معنی‌داری مواجه خواهد شد و رشدی بالاتر از نرم بلندمدت خود را با 3.6 درصد در 2021 و 4 درصد در 2022 تجربه خواهد کرد. رشد بیمه‌های مصرف‌کننده، نتیجه افزایش تقاضا برای بیمه‌های حمایتی خواهد بود در حالیکه رشد بخش پس‌اندازی بیمه‌های زندگی ناشی از رونق گرفتن بازارهای مالی و بهبود مستمر درآمدهای مصرف‌کننده خواهد بود. از این رو انتظار می‌رود حق بیمه تولیدی بیمه‌های زندگی در جهان امسال از 3 هزار میلیارد دلار بگذرد. در سال 2020 بازار بیمه‌های زندگی بخاطر افت تقاضای بیمه‌های زندگی پس‌اندازی که 81 درصد کل حق بیمه‌های زندگی را شامل می‌شود به قیمت‌های واقعی 4.4 درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود نسبت به قبل از پانمی کووید 19 سودآوری بیمه‌های زندگی در سال 2021 بصورت نسبی بهبود یابد. 

منبع کانال نکته

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود