امروز: چهارشنبه، 29 فروردین 1403
04/26 1400

آیدین نامغ- رئیس کل بیمه مرکزی به تازگی در اظهاراتی عنوان نموده که افزایش ضریب نفوذ بیمه از مسیر توسعه عملیات بیمه گری و تاسیس شرکت‌های جدید می گذرد.

این سخنان رئیس کل بیمه مرکزی بازتاب راهبرد نهاد نظارتی در ماه های اخیر است، چراکه پیش از این رازپول در اخباری به موضوع تاسیس شرکت های جدید و سهام داران آنها در ماه های پایانی عمر دولت اشاره کرده بود.


با عنایت به سخنان وی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در حال حاضر تعداد شرکت های فعال در صنعت بیمه  30 شرکت است و مجموع حق بیمه تولیدی در سال 1399 به رقم 81 هزار میلیارد تومان رسیده است.


رئیس کل بیمه مرکزی در حالی در روزهای پایانی دولت از گسترش تعداد شرکت های بیمه برای توسعه دفاع می کند که در نظام همجوار یعنی سیستم بانکی راهبردها اجرایی بر ادغام متمرکز شد. به عبارتی بانک مرکزی برای تسلط بر رفتار حاکم بر بازار پول و افزایش امنیت مشتریان و کیفیت خدمات ادغام و عدم صدور مجوز جدید را به عنوان راهبرد اصلی خود برگزید. اما این در حالی است که غلامرضا سلیمانی راهبردی با 180 درجه تغییر را مد نظر دارد . با چنین رویکردی در صنعت بیمه به نظر می رسد سکان اقتصادی کشور از یکپارچگی لازم در حوزه سیاست گذاری پولی و مالی برخوردار نیست و این موضوع در دو راهبرد در بانک و بیمه نمود یافته است؛ «ادغام در برابر ایجاد».

البته نهاد ناظر برای توسعه و گسترش ضریب نفوذ و توسعه بیمه راهبرد دیگری را در دست اقدام دارد که اخیرا رازپول به آن اشاره کرده بود و آن نیز ساخت برنامه های تلویزیونی است.

تصمیم گیران سیاست های ارتباطی در بیمه مرکزی بر این باورند که حضور در شبکه های دیداری مانند سیمای جمهوری اسلامی می تواند بر توسعه فرهنگ بیمه موثر باشد.

اما کارشناسان خبره در صنعت بیمه می گویند که افزایش ضریب نفوذ بیمه از مسیر ارائه خدمات متناسب و مطلوب و رضایت حداکثری مشتریان می گذرد. آنان «رضایت» را کلید واژه اصلی توسعه خدمات بیمه ای می دانند.

در این میان پایگاه تحلیلی رازپول به تازگی به آماری دست یافته که مبین این واقعیت است که میزان رضایت مشتریان در مواجه با مشکلات پدیدار شده در صنعت بیمه و رسیدگی به شکایت آنها توسط نهاد ناظر از مطلوبیت لازم برخوردار نیست.

بر این اساس 8396 نفر از مشتریان صنعت بیمه در نظر سنجی مندرج در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی شرکت کرده اند که از این تعداد 50 درصد کیفیت ارائه خدمات سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه گذاران را ضعیف دانستند.

همچنین بالغ بر 29 درصد مشارکت کنندگان خدمات را عالی و حدود 13درصد خدمات را خوب و حدود 8 درصد خدمات را متوسط ارزیابی کردند.

با چنین امتیازاتی که مستقیما از نظر سنجی مشتریان صنعت بیمه در درگاه بیمه مرکزی به ثبت رسیده است به نظر می رسد با یک مهندسی معکوس می توان به این نتیجه دست یافت که حجیم تر شدن صنعت بیمه نه تنها گرفتاری های نظارتی را افزایش می دهد بلکه به تنهایی نمی تواند به گسترش و توسعه کمک کند.

بیمه مرکزی هدف خود را از دریافت برخط نظرات مشتریان در سامانه رسیدگی به شکایات ارائه خدمات قانونی به متقاضیان، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده و ایجاد پایگاه داده های آماری مورد نیاز عنوان می کند. به نظر می رسد تمرکز بر بند 2 یعنی«بهبود کیفیت خدمات» همین اهداف سه گانه می تواند بیمه مرکزی را در مسیر توسعه هوشمند اخلاق مدارانه یاری دهد.

مسلما عریضتر شدن صنعت در روزهای آینده گرفتاری های نظارتی بیمه مرکزی را نیز افزایش خواهد داد .



لینک سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی و نظرسنجی مرتبط با آن
https://centinsur.ir/fa-IR/Portal/5002/page/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود