امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
04/10 1400

 

گروه سایبان - بیمه ایران به تازگی به فکر احیای یکی از شرکت های زیرمجموعه خود افتاده تا مدیریت پروژه های ساختمانی این مجموعه را بر عهده گیرد، اما در شرایطی که اصل 44 قانون اساسی بر چابک سازی دولت تاکید دارد، تقویت شرکت های اقماری با سرمایه های ده ها هزار میلیاردی با چه رویکردی دنبال می شود؟ 

توسعه شرکت های اقماری بیمه ایران در حالی صورت می گیرد که با هر تغییر مدیریتی در این شرکت بیمه ای تغییرات قابل ملاحظه ای در زنجیره مدیران حتی شرکت های اقماری صورت می گیرد که بعضا تخصص ها هم در نظر گرفته نمی شود.


مطالعات زیادی به علل ناکارآمدی بنگاه های دولتی پرداخته است.

بررسي وضعيت شركت هاي دولتي به عنوان مهمترین دارایي هاي عمومي كشور؛ حاكي از آن است كه این شركت ها با مسایلي نظير زیان ده بودن، عدم نظارت و كنترل بر منابع و مصارف و نيز سرمایه گذاري هاي آنها، عدم شفافيت و عدم یكپارچگي دردستگاه هاي هدایت كننده آنها، پایين بودن بازده دارایي در این شركت ها و... مواجه مي باشند.


وضعیت بیمه ایران در سال های گذشته نیز نشان داده است که این شرکت دولتی از جمله شرکت هایی است که در ساختار مالی خود دچار زیان انباشته بوده و مشمول ماده 141 قانون تجارت نیز شده است.

اما وضعیت تورمی اقتصاد در سال های اخیر سبب شده که این شرکت دولتی به فکر تجدید ارزیابی دارایی های خود افتاده تا بتواند از شرایط فعلی موقتا عبور کند.

در چنین شرایطی سوال این است که احیای شرکت های اقماری با چه هدف و رویکردی دنبال می شود؟



اطلاعات به دست آمده ازاین شرکت که از سوی بیمه ایران احیا شده نشان می دهد که سرمایه اولیه قبل از تغییر نام و همچنین تا چند سال اخیر یک میلیون تومان بوده است. 



توسعه شرکت های اقماری بیمه ایران در حالی صورت می گیرد که سیاست های کلی اصل 44 بر چابک سازی بخش دولتی تکیه دارد.

دولت نیز در سال های اخیر بر واگذاری شرکت های زیرمجموعه شرکت های مادر دولتی تاکید داشته است.



دکتر امیررضا نعمت اللهی، مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره کسب و کار سبا با اشاره به اینکه 45 درصد سهام «شرکت ساختمان ایران» متعلق به کسب و کار سبا است افزایش سرمایه 3700 میلیارد تومانی این شرکت را تائید کرد و گفت سهام داران این شرکت، بیمه ایران، توسعه کسب و کار سبا و بیمه ایران معین هستند.


نکته جالب این است که سرمایه این شرکت ساختمانی از آخرین سرمایه ثبتی سهام داران خود یعنی بیمه ایران، کسب و کار سبا و بیمه های ایران معین بیشتر است و البته به نظر نمی رسد با آورده نقدی محقق شده باشد. 


پروژه گلستان یکی از مهم ترین پروژه های ساختمانی کشور متعلق به بیمه ایران است که حالا به گفته نعمت اللهی راهبری آن به این شرکت واگذار می شود.


«شرکت ساحتمان بیمه ایران» صاحب سرمایه 3700 میلیارد تومانی شد




بیمه ایران در حالی به تقویت شرکت ساختمان خود پرداخته که از سوی دیگر سرمایه دیگر شرکت زیر مجموعه خود یعنی کسب و کار سبا را نیز افزایش داده است.

از بیمه ایران خبر می رسد که سرمایه شرکت توسعه کسب و کار سبا وابسته به بیمه ایران به یک هزارو 50 میلیارد تومان رسیده است و این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده به دست آمده است.

مهر سیاحت سبا، ایده‌های تجارت‌هوشمند‌سیمرغ، سبدگردان آسال و مرکز علمی کاربردی توسعه کسب و کار سبا از جمله شرکت های زیرمجموعه توسعه کسب و کار سبا هستند که تاثیر خاصی را در پرتفوی مالی شرکت مادر خود نداشته اند.

شرکت های زیرمجموعه بیمه ایران در سال های اخیر ایستگاه مدیرانی بوده است که از بدنه اصلی شرکت حذف می شوند،بدون آنکه گزارشی از عملکرد آنها منعکس شود.

از سوی دیگر سوال این است در حالی که قرار بود سهام بیمه ایران معین به عنوان یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه بیمه ایران در بورس عرضه شود و شرکتهای دیگر نیز برای چنین فرآیندی مورد بررسی قرار گیرند چرا همچنان این موضوع اجرایی نشده است؟  در حالی که به نظر می رسد ساختار مدیریتی کشور در روزهای آینده با تغییرات گسترده ای همراه باشد و احتمال می رود این برنامه نیمه کاره در بدنه باقی بماند؟


رازپول از دریافت پاسخ در این زمینه استقبال می کند.



.

  1. میهمان
    پاسخ 11 تیر 1400 10:39 درانی
    سلام اینکارها در دولت ها در بانک و بیمه بخصوص در اخر دولت در وزارت اقتصاد زیاد انجام شده سعی در متلاشی شدن بیمه دولتی ایران وخالی کردن آن رادارند کوگوش شنوا دلم برای دولت بعدی میسوزه !!!!!!!

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود