امروز: جمعه، 8 مرداد 1400
03/31 1400

گروه سایبان - بیمه؛ صنعتی که ابتدا و انتهایش در دولت های اخیر به سریال ختم می شود.

 

صنعت بیمه تصمیم دارد که با ساخت سریالی دیگر نیز دولت دوازدهم را به پایان ببرد و ظاهرا سرنوشت این صنعت با تحویل صندوق های پرتعهد به دولت بعدی گره خورده است.

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در آیین رونمایی از نخستین بیمه نامه مهر زندگی شرکت بیمه رازی از ساخت یک سریال در صنعت بیمه خبرداد، اما حالا از صنعت بیمه خبر می رسد که این سریال قرار است با اعتباری قریب به  300 میلیارد ریال ساخته شود.


ظاهرا در جلسه سندیکای بیمه گران که به میزبانی بیمه کوثر در خرداد ماه برگزار شد در خصوص ساخت سریال طنز 90 قسمتی که شبکه سوم سیما پخش رایگان آنرا وعده داده ، مواردی تشریح شده است.


این سریال در حالی قرار است اکران شود که بنابر اظهارات برخی مدیران عامل شرکت های بیمه که مایل نبودند نامشان ذکر شود، ظاهرا یک سوم هزینه ها توسط بیمه مرکزی، یک سوم توسط صندوق خسارت های بدنی و یک سوم را شرکت های بیمه از طریق سندیکای بیمه گران به نسبت حجم پرتفو پرداخت خواهند کرد.


صنعت بیمه که ظاهرا به ساخت سریال علاقه بسیاری دارد در دولت گذشته نیز عملیات 125 را که امیرحسین همتی پسر کاندیدای ریاست جمهوری در آن ایفای نقش کرده بود، حمایت کرده است تا جایی که عبدالناصر همتی در توصیف خانواده اش در کشاکش مباحث انتخاباتی از امیرحسینش به عنوان یک هنرمند یاد کرد. در تیتراژ این سریال نام محمد کریمی و جواد فرشباف ماهریان به چشم می خورد.


یکی از اعضای هیات رئیسه سندیکای بیمه گران که نخواست نامش عنوان شود در این خصوص می گوید: فرهنگ بیمه از اساس نیاز به اصلاح دارد و ساخت سریال های تلویزیونی کمک چندانی نخواهد کرد.


او می گوید که فرهنگ سازی از پرداخت درست خسارت منشعب می شود و پرداخت روان و درست خسارت از قراردادهای بیمه ای صحیح وقراردادهای بیمه ای صحیح از آنالیز مطلوب ریسک و محاسبه ی قیمت تمام شده ی درست. بنابراین صنعت بیمه تا زمانی که نرخ دهی صحیح و پرداخت خسارت درستی نداشته باشد نمی تواند به سرزمین فرهنگ سازی قدم بگذارد.

اما با توجه به این موارد سوال این است که فراخوان مشارکت در ساخت این سریال با هدف ارتقا فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ در حالی که گلوگاه های بحرانی برای صنعت روشن و شفاف است؛ از پرداخت روان، راحت و متناسب خسارت ها در جامعه آغاز و نهادینه می شود یا با صرف بودجه های تبلیغاتی برای ساخت سریال ها؟


این در حالی است که چندی پیش سریالی به نام بوتیمار هم از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که به مباحث بیمه ای اشاره داشت.

انعقاد قرارداد برای مشارکت در ساخت سریال بیمه ای در حالی کلید خورده است که به نظر می رسد با انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد تغییرات گسترده ای در سطوح مدیریتی کشور باشیم. در چنین شرایطی که نااطمینانی مدیریتی به اوج خواهد رسید، صرف بودجه میلیاردی سازمان ها و نهادهای بیمه ای دولتی آیا مورد تائید مدیران بعدی قرار خواهد گرفت و یا قرار است مدیران آتی با صندوق های پرتعهد مواجه شوند؟


صنعت بیمه پیش از این نیز تلویحا به برگزاری نمایشگاه مجازی که هزینه ای میلیاردی برای آن برآورد شده بود پاسخ منفی داد.

البته صرف بودجه دولت در نهادهایی مانند بیمه مرکزی، صندوق تامین خسارت های بدنی و حتی بیمه ایران ظاهرا در جلسه سندیکا به تائید و تصویب مدیران حاضر در جلسه نیز رسیده است .

مجیدبهزادپور، مدیر صندوق تامین خسارت های بدنی با اشاره به اینکه راهبری این طرح با بیمه مرکزی است در پاسخ به این پرسش که صندوق نهادی زیرمجموعه بیمه مرکزی نیست و نظر شما به عنوان مدیر مجموعه ای مستقل در این خصوص چیست، عنوان کرد که با این طرح موافقم و هیات نظارت صندوق با این طرح موافقت کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ساخت یک سریال طنز در راستای فرهنگسازی از بین طرح های متعدد مطرح در صندوق مورد پذیرش قرار گرفته و یا تنها طرح موجود برای بررسی بوده است عنوان کرد که تبلیغات یک موضوع مستمری است و طرح های متعددی به صندوق ارائه می شود، اما این طرح که از سوی بیمه مرکزی ارائه شده مورد تائید قرار گرفته است.

بهزادپور پیش از انتصاب در صندوق تامین خسارت های بدنی در بیمه مرکزی از مدیران تحت مدیریت سلیمانی بوده است.


در همین زمینه سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش رازپول که ساخت سریال بیمه ای چگونه به جلسه سندیکای بیمه گران رسید ، ساخت سریال را طرحی دانست که از سوی بیمه مرکزی در جلسه مطرح شد.


وی با اشاره به اینکه روابط عمومی بیمه مرکزی در جلسه ای که میزبانی آنرا بیمه کوثر برعهده داشت در خصوص جرئیات ساخت سریال و نحوه مشارکت مواردی را مطرح کرد، ادامه داد: انعقاد قرارداد یکایک شرکت ها در این پروژه میسر نیست به همین دلیل راهبری آنرا سندیکا برعهده گرفته است.

کریمی البته این نکته را هم اذعان کرد که قرار بود تا امروز قرارداد مشارکت برای سندیکا ارسال شود و عنوان کرده بودم اگر قرارداد تا امروز ارسال نشود، سندیکا مسئولیتی را نخواهد پذیرفت افزود: تاکنون قراردادی را دریافت نکرده است.


دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح می تواند به توسعه فرهنگ بیمه کمک کند، گفت: یکی از ابزارهای توسعه بیمه رسانه است و صدا و سیما در کنار سایر ابزارهای ارتباط جمعی می تواند صنعت را در تحقق ضریب نفوذ 7 درصدی بیمه یاری کند.


وی اضافه کرد که توسعه فرهنگ بیمه به راحتی به دست نیامده است و برای ادامه این مسیر باید از همه ی امکانات موجود مانند آموزش و پرورش، رسانه و ... استفاده کرد.

کریمی ارتقا سطح فرهنگ بیمه را از مسیر توسعه و بهبود خدمات  این صنعت اجرایی دانست و تصریح کرد: یکی از موثرترین ابزارها در این بخش ارتقا و بهبود کیفیت فرآیند پرداخت خسارت هاست چراکه رضایت عمومی از نحوه رسیدگی به خسارت ها به ارتقا شاخص های تولیدی کمک خواهد کرد.

دبیرکل سندیکای بیمه گران در پاسخ به این پرسش که آیا روند تغییرات مدیریتی آتی مانعی برای تحقق دست آوردها و پیگیری های بعدی این طرح نخواهد بود اذعان کردکه این طرح حاصل کار و نظرات کارشناسی در کارگروه روابط عمومی های سندیکاست و تاخیر در فرهنگ سازی جایز نیست.




اجرای طرح های تبلیغاتی واحد از سوی نهادی با رویکرد نظارتی به همراه  بنگاه های تجاری و البته 
صندوق تامین خسارت های بدنی که رویکردی حمایتی و تجاری دارد قطعا یکی از عجایب استراتژیک مدیریتی است.





بیمه مرکزی در سال های اخیر همواره به دنبال مشارکت در طرح های تبلیغاتی با صنعت بیمه بوده است در حالی که استراتژی و چشم انداز بنگاهای تجاری با سهام داران خصوصی با ناظر بازار متفاوت است.


ارائه طرح های این چنین از سوی نهاد ناظر همواره این شائبه را مطرح کرده است که آیا نهادناظر از جایگاه بالادستی خود در ارائه طرح ها استفاده کرده است؟ و یا اینکه اگر در قالب یک شریک در تحقق یک پروژه ایفای نقش کند آیا می تواند به عنوان یک ناظر در امور نظارتی خود، عادل و نافذ باشد؟ اساسا این تضاد چگونه در اصول مدیریتی توجیه می شود؟

البته هنوز مشخص نیست که چرا تمرکز ساخت سریال و فرهنگ سازی های این چنینی به سال های آخر عمر دولت ها منتج شده است.


دولت سیزدهم تا حدود یک ماه دیگر سکان مدیریت را بر دست خواهد گرفت . مهم ترین شعار رئیس دولت سیزدهم مقابله با فساد و افزایش بهره وری و توسعه اعتبار و اطمینان است.

به نظر می رسد با چنین بودجه هنگفتی آن هم در دوران گذار دولت ها و در شرایطی که دولت جدید در مرحله تحویل پله ای سکان های مدیریتی است نمی تواند در حورزه اثرگذاری از بهره وری لازم برخوردار باشد.


شاید بهتر بود نهاد ناظر پیش از اینکه بر تولید سریال که یک وظیفه ی فرعی است اصرار بورزد به انتشار عملکرد خود در سال های گذشته و اثربخشی فرهنگ سازی در صنعت بیمه می پرداخت .


در سال 1392 ضریب نفوذ بیمه در کشور بر اساس سالنامه آماری بیمه مرکزی 1.73درصد عنوان شده است و بنابر مستندات سالنامه آماری سال 1398 این شاخص به 2.52 درصد رسیده است. این در حالی است که برنامه ششم ضریب نفوذ 7 درصدی را برای صنعت متصور بوده است.


بنابراین صنعت بیمه 4.48درصد از برنامه خود انحراف دارد آیا با این عملکرد استراتژی نهاد ناظر در ساخت سریال آن هم در پایان دولت دوازدهم و برنامه ششم می تواند به تحقق اهداف مندرج دست یابد؟ اساسا بهتر نیست اختصاص چنین هزینه هایی آنهم در شرایط بحران مالی به پس از مشخص شدن سطح ضریب نفوذ بیمه در برنامه هفتم موکول می شد؟

این اصل را باید پذیرفت که هرچند تاخیر در فرهنگ سازی در صنعت بیمه جایز نیست اما بازنگری در استراتژی های فرهنگ سازی همواره راه را برای رسیدن به اهداف عالی سهل می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود