امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
03/23 1400

گروه سایبان - بیمه تجارت نو، نه تنها با بهینه سازی و توازن ریسک ها در پرتفوی سال گذشته خود توانسته بازده متناسبی را از فعالیت های عملیاتی به دست آورد، بلکه با سرمایه گذاری وجوه خود، استراتژی فعالانه ای را برای سهام داران در پیش گیرد.


عدم اطمینان محیط اقتصادی در سال گذشته یکی از ریسک های اساسی فضای کسب و کار بنگاه های تجاری بوده است. این ریسک در صنعتی مانند بیمه که فضای محدود و تعریف شده ای را بنابرقوانین و موازین شورای عالی بیمه برای سرمایه گذاری در اختیار دارد، قدرت مانور مدیران شرکت ها را محدود می کند، هرچند که این قوانین به منظور صیانت و حفاظت از دارایی های سهام داران و ذی نفعان تبیین شده است.


بر این اساس قدرت مانور محدود فضای سرمایه گذاری و عدم امکان سرمایه گذاری و ارتباط با فضای خارجی تنوع چندانی را در اختیار قرار نمی دهد.

اما در همین فضای محدود بیمه تجارت نو که از سال 1395 متولد شده است عملکرد قابل توجهی در بخش سرمایه گذاری ها و مدیریت پرتفو داشته است. حتی سهم بازار این شرکت امروز به 1.5 درصد رسیده است.


از این شرکت بیمه ای خبر می رسد که درآمد حق بیمه آنطور که مدیرعامل می گوید بیش از 90 درصد رشد همراه بوده است و ضریب خسارت از 80 درصد در سال گذشته به 57.5 درصد در سال جاری کنترل شده است.

تجارت نو بالغ بر 292 میلیارد تومان سود ناخالص بیمه ای داشته است. مقایسه این رقم با سرمایه فعلی بیانگر این واقعیت است که حدود  97 درصد سرمایه شرکت سود به دست آمده هرچند که کاهش شاخص مطالبات می تواند این روند را تشدید کند.


این مطلب در شرایطی است که ماه های ابتدایی سال گذشته بازار سهام اصطلاحا «گاوی» بود و از مرداد ماه سال قبل بازار سرمایه اصطلاحا «خرسی» شد.

در این میان به نظر می رسد که نگاه بیمه تجارت نو به «بازار کارا» بوده است و روند سرمایه گذاری ها نیز مبین همین اصل است. 


از سوی دیگر شرکت با حضور فعال در بورس در اقتصاد کلان نقش اساسی داشته است و در فرآیندهای رشد تولید ناخالص ملی، افزایش اشتغال و کمک به حفظ تعادل اقتصادی در کشور هرچند با سهمی کوچک اما تاثیرگذار بوده است.


افزایش تعداد نیروی انسانی به میزان 100 نفر و جذب حدود 30 درصد نیروی انسانی در شرایط اقتصادی فعلی از جمله راهبردهای مفید تجارت نو است که شاخص اشتغال را در صنعت با رشد همراه کرده است.


با چنین تحولاتی سود عملیاتی شرکت 2.5  برابر و در نهایت سود هر سهم این شرکت 3 برابر شده است و از 44 تومان به 121 تومان رسیده.

بنابراین به نظر می رسد که تجارت نو مرحله رشد را در چرخه عمر خود با عملکرد قابل ملاحظه ای پشت سرگذاشته و با تجهیز 31 شعبه در سراسر کشور می رود تا به مرحله توسعه وارد شود.


به عبارت دیگر در حالی که رشد اقتصادی کشور و روند شاخص های اقتصادی و چرخه تجاری وضعیت متناسبی نداشته اما به نظر نمی رسد که عملکرد بیمه تجارت نو مطابق عملکرد تجاری بوده و ظاهرا تفاوت های قابل تاملی دارد.


بر این اساس به نظر می رسد که بیمه تجارت نو در این مرحله از حیات بتواند با بهره گیری از شاخص هایی مانند رضایت مشتری و ارتقا کیفیت پرداخت خسارت نه تنها بتواند تهدید تازه واردین را مدیریت کندبلکه رقابت های موجود را نیز پشت سرگذارد.


پرتفوی متوازن این شرکت و افزایش سهم بیمه های کشتی و سهم 30 درصدی ثالث در این ترکیب نیز یکی از زمینه های دست یابی به سود عملیاتی مناسب بوده است.

همه این عوامل سبب شده که این شرکت در تحلیل های بنیادی و تکنیکال مورد اطمینان و قبول سهام داران بازار سرمایه باشد و با تحلیل ریسک و بازده مورد توجه معامله گران در بورس قرار گیرد.

سازماندهی ساختار، تجدید نظر در راهبرد و تنظیم تکمیل فرآیندها، دستورالعمل ها و رویه ها در کنار ایجاد مراکز پرداخت خسارت، قراردادهای بیمارستانی، شبکه نمایندگی و 31 شعبه در سراسر کشور نمای یک استراتژی فعالانه است. راهبردها در کل سیستم یکپارچه سازی متناسبی ایجاد کرده است و حالا نوبت این است که ستاده ها از داده ها در این سیستم  سبقت گیرد تا به بهره وری هرچه بیشتر و سودآوری مناسب منتج شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود