امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
03/11 1400

 گروه سایبان - تدوین برنامه راهبردی سندیکای بیمه گران در حالی کلید خورده است که تا برگزاری انتخابات برای دبیرکلی این نهاد حدود سه ماه فرصت باقی مانده است.

شهریور ماه 1398 بود که سید محمد کریمی به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران انتخاب شد و حالا پس از گذشت 21 ماه از زمان حضور او خبر می رسد که تدوین برنامه راهبردی این نهاد بیمه ای به تازگی کلید خورده است.

در خبری که از سوی روابط عمومی این مجموعه منتشر شده است آمده ؛ کمیته تدوین برنامه بلند مدت سندیکا با هدف تدوین چشم انداز ده ساله و برنامه راهبردی این نهاد صنفی تشکیل شد.


درنخستین نشست این کمیته که باحضور دکتر کریمی دبیرکل سندیکا برگزارشد؛ وی با ارائه رهنمودهایی از گروه حاضر خواست نسبت به شناسایی فرصت ها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف و تجزیه و تحلیل موقعیتی و شناسایی مزیت های رقابتی پایدار و عوامل هم افزایی در فرآیندهای عملیاتی مطالعات لازم را انجام دهند.


بر اساس این گزارش، دکتر کریمی با تاکید بر لزوم تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز در جهت منابع نهفته در این فرصت ها بر تقویت تفکر استراتژیک در سندیکا تاکید داشت.

تدوین برنامه استراتژیک 10 ساله برای سندیکای بیمه گران درحالی در دستور کار قرارگرفته که شهریور ماه سال جاری موعد برگزاری انتخابات دبیرکل سندیکای بیمه گران است. هرچند که حضور دبیرکل فعلی سندیکای بیمه گران با تدوین اساسنامه جدید و لزوم تدوین و بازنگری آیین نامه های داخلی همزمان بود، اما صاحب نظران و برنامه ریزان مدیریت استراتژیک می دانند که نبود تفکر و برنامه استراتژیک در هر سیستمی مانند حرکت با حداقل های ارزش افزوده است.


به عبارت دیگر اثربخشی و کارایی برنامه ها و فعالیت ها  با و بدون برنامه ریزی استراتژیک منتج به نتایج یکسانی نخواهد بود و در نهایت انحراف در فعالیت ها و هدف گیری های صحیح  و منطبق با برنامه ریزی ها، نوعی اتلاف منابع محدود به شمار می رود.


کارشناسان بر این باورند که نبود برنامه ریزی بلند مدت در هر سیستمی، سبب بروز بحران روزمرگی و در نهایت افزایش هزینه های تصمیم سازی خواهد شد ،چراکه به عقیده تحلیلگران سیستمی روزمرگی مهم ترین عامل ایجاد «کانی بالیسم» سازمانی است و این پدیده خود مهم ترین عامل در به خطر افتادن منابع سازمانی است.


این در حالی است که بخش قابل توجهی از بودجه سندیکای بیمه گران توسط سهام داران بخش خصوصی تامین می شود، سهامدارانی که برای آورده و منابع خود انتظار ایجاده ارزش افزوده مضاعف دارند.


هرچند که تدوین برنامه راهبردی 10 ساله این نهاد باید در مقاطع زمانی مشخص در تطبیق با تغییرات محیطی و فرصت ها و چالش های پیش رو  مورد بازنگری قرار گیرد، سوال اصلی این است در شرایطی که انتظار می رفت تدوین ماتریس pestel در راهبرد مدیریتی این سندیکا در همان روزهای آغازین دبیرکلی کریمی بازنگری اساسی شود و در مقاطع 6 ماهه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، اما با توجه به شرایط مبتلابه کشور در این ایام سندیکا می تواند اقدامات کارشناسی و فنی از خود در این حوزه برجای گذارد؟

این در حالی است که به  اجرای این پروژه در شرایط فعلی باید ریسک بالارفتن تغییرات مدیریتی در کشور و احتمال تغییرات بنیادی در ترکیب کارگزاران فعلی در سندیکا را نیز اضافه کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود